Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
7. juni 2005
004
-
000166
Trafikudvalget har i brev af 20. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål
156 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 e ksemplarer.
Spørgsmål 156:
"Finder ministeren det fornuftigt at udgive en rapport om de miljømæssige
konsekvenser af Femern Bælt forbindelsen, når disse miljøberegninger b
a-
serer sig på de samme tal for godstrafikken, som der er sået tvivl om, og
når de eks tra undersøgelser af godstallene ikke er afsluttede?"
Svar:
Den 27. april 2005 offentliggjorde Transport- og Energiministeriet rappor-
ten F ixed Link across the Fehmarn Belt effect on Emissions to Air om
de miljømæssige konsekvenser af en fast forbindels e over Femern Bælt.
Rapporten er baseret på data fra det meget omfattende prognosearbejde der
er udført vedr ø
Foranlediget af, at der er blevet stillet spørgsmål om prognoserne for god s-
transporten med jernbane på en fast forbindelse over Femern Bælt er der
blevet udarbejdet en rapport, der nærmere analysere disse prognoser, jf.
min besvarelse af udvalgets spørgsmål 155.
Rapporten når frem til følgende: Konklusionen på analysen er, at det u
d-
gangspunkt, der er anvendt i Femern Bælt prognos erne for antal godstog,
der i 2001 er relevant for Femern Bælt, vurderes at være korrekt og Set i
dette perspektiv fremstår Femern Bælt prognosen derfor som sandsynlig..
Den tvivl, der har været tilkendegivet om prognoserne for godstransporten
med jernbane på forbindelsen, kan jeg på den baggrund tilbagevise.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen