Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 7. juni 2005 004 - 000166 Trafikudvalget har i brev af 20. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 156 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 e  ksemplarer. Spørgsmål 156: "Finder ministeren det fornuftigt at udgive en rapport om de miljømæssige konsekvenser af Femern Bælt forbindelsen, når disse miljøberegninger b a- serer sig på de samme tal for godstrafikken, som der er sået tvivl om, og når de eks tra undersøgelser af godstallene ikke er afsluttede?" Svar: Den 27. april 2005 offentliggjorde Transport- og Energiministeriet rappor- ten ”F ixed Link across the Fehmarn Belt – effect on Emissions to Air” om de miljømæssige konsekvenser af en fast forbindels   e over Femern Bælt. Rapporten er baseret på data fra det meget omfattende prognosearbejde der er udført vedr ø Foranlediget af, at der er blevet stillet spørgsmål om prognoserne for god  s- transporten med jernbane på en fast forbindelse over  Femern Bælt er der blevet udarbejdet en rapport, der nærmere analysere disse prognoser, jf. min besvarelse af udvalgets spørgsmål 155. Rapporten når frem til følgende: ”Konklusionen på analysen er, at det u d- gangspunkt, der er anvendt i Femern Bælt prognos  erne for antal godstog, der i 2001 er relevant for Femern Bælt, vurderes at være korrekt” og ” Set i dette perspektiv fremstår Femern Bælt prognosen derfor som sandsynlig.”. Den tvivl, der har været tilkendegivet om prognoserne for godstransporten med jernbane på forbindelsen, kan jeg på den baggrund tilbagevise. Med venlig hilsen Flemming Hansen