Eva og Åge Christensen Bovænget 7 Smidstrup 7000 Fredericia Dato J.nr. : : 1. juli 2005 461 -2 Kære Eva og Åge Christensen Tak for jeres henvendelse vedrørende støjen fra motorvej E 45 ved Smi  d- strup og de medsendte underskrifter fra beboerne i området. I stiller i he n- vendelsen en række spørgsmål dels vedrørende trafik - og støjudviklingen i området, dels vedrørende regeringens politik på støjområdet og planer ve d- rørende udbygning af motorvejen. Jeg har forelagt jeres henvendelse for Vejdirektoratet, som indsamler data vedrørende bl.a. trafik - og støjudviklingen på motorvejsnettet. Vejdirektoratet har på den baggrund oplyst, at der i 1993 var en genne m- snitlig trafikmængde på knap 20.000 køretøjer i døgnet på motorvejsstræ k- ningen. Trafikmængden   på strækningen er i dag i størrelsesordenen 50.000 køretøjer i døgnet. Vejdirektoratet vurderer, at denne stigning i trafi   k- mængderne har medført en stigning i støjniveauet på strækningen på 5 til 6 dB. Denne udvikling betyder, at der i dag, ifølge Vejdire ktoratets støjkortlæ   g- ning, findes i større lsesordenen 60 såkaldt støjbelastede boliger i området    – det vil sige boliger belastet med mere end 55 dB i døgngennemsnit. Heraf er 5 boliger ifølge Vejdirektoratets opgørelse stærkt støjbelastede   sige belastet med mere end 65 dB i døgngennemsnit. For så vidt angår regeringens politik på støjområdet, kan jeg oplyse, at r e- geringen i de senere år har taget en række initiativer til bekæmpelse af ve j- støj. I efteråret 2003 offentliggjorde vi således en Vejstø jstrategi med en række konkrete initiativer på området fulgt op med nedsættelsen af en pulje på over 100 mio. kr. til støjdæmpe n- de tiltag langs det eksisterende statsvejnet. I forbindelse med beslutningen om at oprette støjpuljen, blev der mellem forligsparterne – Kristendemokraterne – på baggrund af en kortlægning af st   ø mest mulig støjdæmpning pr. investeret kr   one.
Side 2 af 2 Midlerne fra puljen udmøntes årligt. Der blev i den forbindelse afsat 20 mio. kr. i 2004 og et tilsvarende beløb i år. Jeg forventer, at der sidst på året vil bl ive taget stilling til udmøntningen af midlerne for 2 006. Som I påpeger i jeres henvendelse, blev det i forbindelse med indgåe  lsen af det store trafikforlig i november 2003 besluttet at gennemføre en VVM - undersøgelse, der skal belyse konsekvenserne af at udbygge motorvej s- strækningen me  llem Herslev og Hornstrup fra de nuværende 4 til 6 spor. Undersøgelserne ge nnemføres i perioden 2005 til 2007. Når VVM -undersøgelsen med den tilhørende offentlighedsfase er afsluttet, vil der politisk skulle tages endelig beslutning om projektets gennemføre l- se. Vejdirektoratet har over for mig bekræftet, at der i forbindelse med de ovennævnte miljøu   ndersøgelser også vil blive redegjort for de støjmæssige forhold omkring Smidstrup. Støjdæmpende foranstaltninger i forbindelse med udvidelsespr   ojekter på statsvejene er således i dag  en integreret del af planlægningen, i det omfang vejstrækningen passerer igennem støjbelastede boligområder. De støjdæ m- pende foranstaltninger søges i den forbindelse i videst muligt omfang u d- formet på en sådan måde, at man på én gang b   ekæmper såvel den stø j, der skyldes udvidelsen, som den allerede forekommende støj, s å ledes at der kan indhøstes en miljøforbedring for vejens n  aboer.   Det er på den baggrund forudsætningen, at etablering af eventuelle stø j- dæmpende foranstaltninger på strækningen sker samtidi g med udførelsen af vejudvidelsen. Jeg skal i den forbindelse understrege, at motorvejsudvidelsen omkring Vejle er et projekt, som jeg lægger afgørende vægt på. Jeg vil derfor løbe n- de sikre, at der er fuldt politisk fokus på projektet, herunder de miljømæ s- sige forhold, der knytter sig hertil. Jeg kan i øvrigt afslutningsvis oplyse, at den nuværende asfaltbelægning på strækningen vurd  eres at have en restlevetid på ca. 4 år. I forbindelse med udskiftningen af belægningen vil der ske en forbedring af støjmiljø et på strækningen, idet der planlægges anvendt en mindre støjende a sfalttype end den nuværende. Med venlig hilsen Flemming Hansen