Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
7. juni 2005
004
-
000164
Trafikudvalget har i brev af 19. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål
149
-
151 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægge s i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 151:
Finder ministeren det rimeligt, at Ørestadsselskabet i deres kvartalsrappo r-
tering (for 1. kvartal 2005) forudsætter passagerindtægter på 8,36 kr. pr.
påstigning, når den aktuelle betaling er betydelig lavere og når mini steren
ikke har afgjort om metroen skal indplaceres som en bane og hvor pe n-
gene til en betydelig ekstrabetaling i givet fald skulle komme fra?
Svar:
Ørestadsselskabets kvartalsrapport indgår som en del af de styringsmæss
i-
ge rammer for selskabet, som der er indgået aftale mellem selskabet og se l-
skabets ejere om. Jeg er meget tilfreds med, at selskabet nu har valgt at ori-
entere bredt om de økonomiske forhold i selskabet ved blandt andet at o f-
fentliggøre kvartalsrapporter på selskabets hjemmeside.
I forhold til Transport- og Energiministeriets gennemgang af kvartalsrap-
porten behandles rapporten på kvartalsmøder som jeg holder med selsk a-
bet. Kvartalsrapporten for 1.kvartal vil således blive gennemgået på førs
t-
kommende kvartalsmøde, som finder sted i medio ju ni 2005. Herefter vil
jeg sende Ørestadsselskabets kvartalsrapport til Folketingets Trafiku dvalg
og Finansudvalg.
For så vidt angår metroens passagerindtægter vil jeg henvise til mine
kommentarer til denne sag i forbindelse med høringsnotat om L 83: Fo r-
slag til lov om trafikselskaber som blev sendt til Trafikudvalget d. 24. f e-
bruar. Med lovforslaget lægges der op til, at indtægtsdelingen skal fastsæ
t-
tes ved bekendtgørelse. Af høringsnotatet fremgår det at:
Baggrunden for, at indtægtsdelingen foreslås f astlagt i en bekendtgørelse
er, at det ikke har været m uligt at opnå enighed mellem HUR, DSB og
Ørestadsselskabet om Metroens aflønning fra det fælles takstsystem i h
o-