Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 7. juni 2005    004 - 000164 Trafikudvalget har i brev af 19. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 149 - 151 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægge  s i 5 eksemplarer. Spørgsmål 151: ”Finder ministeren det rimeligt, at Ørestadsselskabet i deres kvartalsrappo   r- tering (for 1. kvartal 2005) forudsætter passagerindtægter på 8,36 kr. pr. påstigning, når den aktuelle betaling er betydelig lavere og når mini   steren ikke har afgjort om metroen skal indplaceres som en ”bane” og hvor pe  n- gene til en betydelig ekstrabetaling i givet fald skulle komme fra?” Svar: Ørestadsselskabets kvartalsrapport indgår som en del af de styringsmæss i- ge rammer for selskabet, som der er indgået aftale mellem selskabet og se l- skabets ejere om. Jeg er meget tilfreds med, at selskabet nu har valgt at ori- entere bredt om de økonomiske forhold i selskabet ved blandt andet at o f- fentliggøre kvartalsrapporter på selskabets hjemmeside. I forhold til Transport- og Energiministeriets gennemgang af kvartalsrap- porten behandles rapporten på kvartalsmøder som jeg holder med selsk  a- bet. Kvartalsrapporten for 1.kvartal vil således blive gennemgået på førs t- kommende kvartalsmøde, som finder sted i medio ju ni 2005. Herefter vil jeg sende Ørestadsselskabets kvartalsrapport til Folketingets Trafiku  dvalg og Finansudvalg. For så vidt angår metroens passagerindtægter vil jeg henvise til mine kommentarer til denne sag i forbindelse med høringsnotat om L 83: ”Fo  r- slag til lov om trafikselskaber” som blev sendt til Trafikudvalget d. 24. f e- bruar. Med lovforslaget lægges der op til, at indtægtsdelingen skal fastsæ t- tes ved bekendtgørelse. Af høringsnotatet fremgår det at: ” Baggrunden for, at indtægtsdelingen foreslås f   astlagt i en bekendtgørelse er, at det ikke har været m  uligt at opnå enighed mellem HUR, DSB og Ørestadsselskabet om Metroens aflønning fra det fælles takstsystem i h o-
Side 2 af 2 vedstadsområdet. Sagen blev derfor i foråret 2004 indbragt for trafik  - og energiministeren af Ørestadsselskabet. Det er Trafik  - og energiministeriets opfattelse, jf. Akt 198 af 2. september 2004, at lovbestemmelserne om ind- tægtsdeling i kollektiv trafiklovgivningen ikke er entydige, og at Folketi  n- get således ikke eksplicit har taget stilling t il spørgsmålet om fordeling  s- nøglen mellem DSB, HUR og Ørestadsselsk    abet. Transport- og Energiministeriet har lagt op til, at sagen vil skulle løses i sammenhæng med fastlæggelsen af de nye rammer for Metroen; jf. reg e- ringens forslag i efteråret om anlæggel   se af en metrocityring og de heraf afledte organisatoriske ændringer for Ørestadsselskabet og Købe nhavns Havn A/S. Det er hensigten med den kommende bekendtgørelse, at hvert selskab vil blive aflønnet hver for sig som selvstændige selskaber for at sikre go   de in- citamentsstrukturer. Bekendtgørelsen vil blive forelagt Folketinget i udkast samtidig med fremlæggelsen af lovforslaget om organisatoriske æ ndringer for Ørestadsselskabet og Købe    nhavns Havn A/S.” Med venlig hilsen Flemming Hansen