Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 7. juni 2005    004 - 000164 Trafikudvalget har i brev af 19. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 149 - 151 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægge  s i 5 eksemplarer. Spørgsmål 150: ”Med henvisning til, at det af den seneste kvartalsrapportering fra Ørestadsselskabet til ministeren fremgår, at selskabet mener, at det er i overensstemmelse med forudsætningerne i lov om Ørestad, at reinvesteri n- ger ikke indarbejdes i selskabets budgetter og idet det bemærkes, at det he  l- ler ikke udtrykkeligt fremgår af loven, at reinvesteringer skal medregnes, men omvendt, at dette ikke er til hindrer for, at ministeren kræver dette medtaget i alle langtidsbudgetter fremover, bedes ministeren fremsende et langtidsbudget for Ørestadsselskabet, hvor realistiske ny  - og reinvesterin- ger er medtaget – m- over.” Svar: I Ørestadsselskabets likviditetsbudget har der ikke været ind arbejdet rein- vesteringer, hvilket skyldes, at der ikke i ejerkredsen bag Ørestadsselskabet og de øvrige baneselskaber er taget eksplicit politisk stilling til finansieri n- gen af reinvesteringerne. Jeg har tidligere gjort eksplicit opmærksom på dette forhold   , senest i for- bindelse med Akt 198 af 19. august 2004. Af Akt 198 fremgår det endvidere, at r einvesteringerne skønnes at udgøre i størrelsesordenen 200 mio. kr. for hvert 10. år, yderligere 1 mia. kr. hvert 25. år samt yderligere 2 mia. kr. efter 50 år. Ørestadsselskabet har til besvarelsen af dette spørgsmål udarbejdet vedla g- te regneeksempel, hvor reinvesteringer som beskrevet ovenfor er inklude- ret. Det fremgår af regneeksemplet, at gælden vil være tilbagebetalt i 2069, hvilket er en forlængelse af tilba  gebetalingstiden i forhold til det nuvære  n- de likviditetsbudget med 21 år. Af Akt 198 fremgår det, at tilbagebetaling  s- ./.
Side 2 af 2 tiden med de samme forudsætninger om reinvesteringer vil blive forlænget med 24 år. Forskellen skyldes, at nærværende regneeksempel bygger på et opdateret likviditetsbudget fra december 2004. Regeringen fremlagde i oktober 2004 som bekendt sit udspil til etablering af en metrocityring, og herunder også oplæg til en omorganisering af K   ø- benhavns Havn A/S og Ørestadsselsk  abet I/S. På baggrund a f oplægget er der indledt drøftelser med Københavns og Frederiksberg Ko  mmuner. Ved en eventuel beslutning om etablering af en metrocityring og hermed sammenlægning af de to ovennævnte selskaber vil der blive udarbejdet en åbningsb alance for selskabet, hvor der vil blive taget eksplicit stilling til håndteringen af reinvesteringer i metroen og cityringen. Med venlig hilsen Flemming Hansen