Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
7. juni 2005
004
-
000164
Trafikudvalget har i brev af 19. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål
149
-
151 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægge s i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 150:
Med henvisning til, at det af den seneste kvartalsrapportering fra
Ørestadsselskabet til ministeren fremgår, at selskabet mener, at det er i
overensstemmelse med forudsætningerne i lov om Ørestad, at reinvesteri
n-
ger ikke indarbejdes i selskabets budgetter og idet det bemærkes, at det he l-
ler ikke udtrykkeligt fremgår af loven, at reinvesteringer skal medregnes,
men omvendt, at dette ikke er til hindrer for, at ministeren kræver dette
medtaget i alle langtidsbudgetter fremover, bedes ministeren fremsende et
langtidsbudget for Ørestadsselskabet, hvor realistiske ny - og reinvesterin-
ger er medtaget
m-
over.
Svar:
I Ørestadsselskabets likviditetsbudget har der ikke været ind
arbejdet rein-
vesteringer, hvilket skyldes, at der ikke i ejerkredsen bag Ørestadsselskabet
og de øvrige baneselskaber er taget eksplicit politisk stilling til finansieri n-
gen af reinvesteringerne.
Jeg har tidligere gjort eksplicit opmærksom på dette forhold , senest i for-
bindelse med Akt 198 af 19. august 2004.
Af Akt 198 fremgår det endvidere, at r einvesteringerne skønnes at udgøre i
størrelsesordenen 200 mio. kr. for hvert 10. år, yderligere 1 mia. kr. hvert
25. år samt yderligere 2 mia. kr. efter 50 år.
Ørestadsselskabet har til besvarelsen af dette spørgsmål udarbejdet vedla
g-
te regneeksempel, hvor reinvesteringer som beskrevet ovenfor er inklude-
ret. Det fremgår af regneeksemplet, at gælden vil være tilbagebetalt i 2069,
hvilket er en forlængelse af tilba gebetalingstiden i forhold til det nuvære n-
de likviditetsbudget med 21 år. Af Akt 198 fremgår det, at tilbagebetaling s-
./.