Laven og Omegns Borgerforening
Janne Mønsted
Laven
8600 Silkeborg
Dato
J.nr.
:
:
14. januar 2005
529
-
000001
Kære Janne Mønsted og Karen Margrethe Glass,
Tak for jeres henvendelse og for interessen for den kollektive trafik.
Jeg kan overordnet oplyse, at ARRIVA selv har ansvaret for at tilrettelæ g-
ge køreplanen, så den tager he nsyn til flest mulige passagerer. Incitamentet
er, at ARRIVA får billetin dtægterne for sine passagerer.
Ifølge kontrakten med ARRIVA skal et vist antal tog hver dag bet jene de
enkelte stationer. Laven skal således have 11 afgange mod Silkeborg og
Århus på en almindelig hverdag. ARRIVAs nye køreplan ind
eholder 20-21
afgange.
Det er korrekt, at ARRIVAs nye køreplan betyder forringelser i trafikeri n-
gen om eftermiddagen af nogle mindre stationer, bl.a. Laven. Jeg vil dog
gerne gøre opmærksom på, at Laven stadig har mindst et tog i t
imen i hver
retning, og det vurderer jeg som en tilfredsstillende trafikering af en stati-
on, der har 120 passagerer pr. dag.
Der er ikke tale om, at nogle tog flyttes fra Århus
ngen til
Århus
og samtidig øger ARRIVA antallet af tog Århus
a-
gen fra et til to tog i timen.
Et af ARRIVAs mål med 2005 -køreplanen har været at forkorte rejset iden
for de fleste passagerer, og det mål er opfyldt. Trafikstyrelsen for Jernbane
og Færger har gennemført beregninger af det samlede tidsforbrug for pa s-
sagererne på strækningen mellem Skanderborg og Herning i kør
eplanen for
2004 hhv. 2005. Resultatet heraf viser, at passagererne på strækningen
samlet set sparer tid, fordi der er indsat hurtige tog, der ikke standser ved
de mindste stationer.
Jeg anerkender, at der er passagerer på de mindste stationer, der oplever en
lavere frekvens end sidste år
naturligvis beklageligt. Som trafikminister skal jeg imidlertid varetage det
samlede hensyn til betjeningen af alle borgere, og som det fremgår af ove n-