Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 7. juni 2005    004 - 000164 Trafikudvalget har i brev af 19. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 149 - 151 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægge  s i 5 eksemplarer. Spørgsmål 149: "Med henvisning til, at det af den seneste kvartalsrapportering fra Ørestad  s- selskabet til ministeren fremgår, - at gælden i koncernen er på 18.139 mio. kr., - at indtægterne fra grundsalget i Ørestaden er på 1.835 mio. kr., hvortil kommer indbetalt grundskyld, - at udgifterne til etape 1 og 2 er på 10.103 mio. kr., og til etape 3 f o- reløbig 977 mio. kr., hvortil kommer udgifter til infrastruktur i Ørestaden på 1.005 mio. kr. og - at det samlet giver indtægter til selskabet på 20 mia   . kr. og udgifter til investeringer på lidt over 12 mia. kr., d.v.s. en forskel på indtæ g- ter og investeringer på godt 8 mia. kr., hvoraf det fremgår af kva  r- talsrapporten, at selskabet har en betydelig likvidbeholdning pr. 31. marts 2005 på 1.196 mio. kr., bedes ministeren redegøre for, hvordan Ørestadsselskabet (koncernen) har anvendt de 8 mia. kr., der er forskellen mellem indtægter (lån og grundsalg m.m.) og investeringer (i metro og Ørestad)." Svar: Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg været i kontakt med Ørestad  sselskabet, som oplyser følgende: ”Af Ørestadsselskabets kvartalsrapport fra 1. kvartal 2005 fre   mgår det, at der er en forskel på ca. 8 mia. kr. mellem på den ene side låneopt   agelse og
Side 2 af 2 indtægter fra arealsalg i Ørestad og på den anden side de foretagne investe- ringer. Baggrunden herfor er i det væsentligste følgende: Selskabet har likvide midler på ca. 1 mia. kr., selskabet har tilgodehavender på ca. 2 mia. kr., selskabet har haft finansielle omkostninger på ca. 3 mia. kr. samt at selsk a- bet som følge af det faldende renteniveau har foretaget en dagsværdiregul   e- ring på ca. 1 mia. kr. Desuden har gælden været påvirket af en række øvrige forhold der i alt u d- gør ca. 1 mia. kr., herunder omkostninger til valut akursreguleringer og driftsmobilisering vedrø Jeg har ingen bemærkninger til selskabets svar. Med venlig hilsen Flemming Hansen