Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
7. juni 2005
004
-
000164
Trafikudvalget har i brev af 19. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål
149
-
151 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægge s i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 149:
"Med henvisning til, at det af den seneste kvartalsrapportering fra Ørestad s-
selskabet til ministeren fremgår,
-
at gælden i koncernen er på 18.139 mio. kr.,
-
at indtægterne fra grundsalget i Ørestaden er på 1.835 mio. kr.,
hvortil kommer indbetalt grundskyld,
-
at udgifterne til etape 1 og 2 er på 10.103 mio. kr., og til etape 3 f o-
reløbig 977 mio. kr., hvortil kommer udgifter til infrastruktur i
Ørestaden på 1.005 mio. kr. og
-
at det samlet giver indtægter til selskabet på 20 mia . kr. og udgifter
til investeringer på lidt over 12 mia. kr., d.v.s. en forskel på indtæ
g-
ter og investeringer på godt 8 mia. kr., hvoraf det fremgår af kva r-
talsrapporten, at selskabet har en betydelig likvidbeholdning pr. 31.
marts 2005 på 1.196 mio. kr.,
bedes ministeren redegøre for, hvordan Ørestadsselskabet (koncernen) har
anvendt de 8 mia. kr., der er forskellen mellem indtægter (lån og grundsalg
m.m.) og investeringer (i metro og Ørestad)."
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg været i
kontakt med
Ørestad sselskabet, som oplyser følgende:
Af Ørestadsselskabets kvartalsrapport fra 1. kvartal 2005 fre mgår det, at
der er en forskel på ca. 8 mia. kr. mellem på den ene side låneopt agelse og