Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
7. juni 2005
004
-
000164
Trafikudvalget har i brev af 19. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål
149
-
151 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægge s i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 149:
"Med henvisning til, at det af den seneste kvartalsrapportering fra Ørestad s-
selskabet til ministeren fremgår,
-
at gælden i koncernen er på 18.139 mio. kr.,
-
at indtægterne fra grundsalget i Ørestaden er på 1.835 mio. kr.,
hvortil kommer indbetalt grundskyld,
-
at udgifterne til etape 1 og 2 er på 10.103 mio. kr., og til etape 3 f o-
reløbig 977 mio. kr., hvortil kommer udgifter til infrastruktur i
Ørestaden på 1.005 mio. kr. og
-
at det samlet giver indtægter til selskabet på 20 mia . kr. og udgifter
til investeringer på lidt over 12 mia. kr., d.v.s. en forskel på indtæ
g-
ter og investeringer på godt 8 mia. kr., hvoraf det fremgår af kva r-
talsrapporten, at selskabet har en betydelig likvidbeholdning pr. 31.
marts 2005 på 1.196 mio. kr.,
bedes ministeren redegøre for, hvordan Ørestadsselskabet (koncernen) har
anvendt de 8 mia. kr., der er forskellen mellem indtægter (lån og grundsalg
m.m.) og investeringer (i metro og Ørestad)."
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg været i
kontakt med
Ørestad sselskabet, som oplyser følgende:
”Af Ørestadsselskabets kvartalsrapport fra 1. kvartal 2005 fre mgår det, at
der er en forskel på ca. 8 mia. kr. mellem på den ene side låneopt agelse og
Side 2 af 2
indtægter fra arealsalg i Ørestad og på den anden
side de foretagne investe-
ringer.
Baggrunden herfor er i det væsentligste følgende: Selskabet har likvide
midler på ca. 1 mia. kr., selskabet har tilgodehavender på ca. 2 mia. kr.,
selskabet har haft finansielle omkostninger på ca. 3 mia. kr. samt at selsk a-
bet som følge af det faldende renteniveau har foretaget en dagsværdiregul e-
ring på ca. 1 mia. kr.
Desuden har gælden været påvirket af en række øvrige forhold der i alt u
d-
gør ca. 1 mia. kr., herunder omkostninger til valut akursreguleringer og
driftsmobilisering vedrø
Jeg har ingen bemærkninger til selskabets svar.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen