Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
2. juni 2005
004
-
000160
Trafikudvalget har i brev af 18. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål
146 (alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemp larer.
Spørgsmål 147:
Til uddybning af ministerens besvarelse af alm. del spørgsmål 72 bedes
ministeren
oplyse hvornår den strategiske analyse af de mulige løsninger til en
fremtidig forbedring af banekapaciteten mellem København og Rin g-
sted forventes færdig og
oplyse hvad de nuværende tilgængelige, seneste beregninger på den
økonomiske forskel på nybygnings og udby gningsløsning viser.
Svar:
Der har hidtil været sigtet mod, at anal yserne blev færdige umiddelbart før
sommerferien, men det er ikke længere realistisk. De nyeste tid splaner
som er blevet konkretiseret i forhold til mit svar på spørgsmål 68 indebæ-
rer, at resultaterne af arbejdet kan forventes at foreligge primo oktober
2005.
De seneste tilgængelige oplysninger for overslaget for en nybygnings - og
en udbygningsløsning stammer fra undersøgelserne i 1997 -98, hvor inve-
steringerne i en nybygnings- og udbygningsløsning blev vurderet til hhv.
9,0 og 6,4 mia. kr. i det davære nde prisniveau, dvs. en forskel på 2,6 mia.
kr. Disse overslag vil blive revideret som led i den igangværende analyse.
Undersøgelserne viste, at nybygningsløsningen på trods af det højere a
n-
lægsoverslag havde en lidt højere samfundsøkonomisk rentabilitet e
nd ud-
bygningsløsning med i nterne renter på hhv. 5,1 og 4,0 pct.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen