Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 2. juni 2005 004 - 000160 Trafikudvalget har i brev af 18. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 146 (alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemp  larer. Spørgsmål 147: ”Til uddybning af ministerens besvarelse af alm. del spørgsmål 72 bedes ministeren oplyse hvornår den strategiske analyse af de mulige løsninger til en fremtidig forbedring af banekapaciteten mellem København og Rin g- sted forventes færdig og oplyse hvad de nuværende tilgængelige, seneste beregninger på den økonomiske forskel på nybygnings og udby  gningsløsning viser.” Svar: Der har hidtil været sigtet mod, at anal  yserne blev færdige umiddelbart før sommerferien, men det er ikke længere realistisk. De nyeste tid  splaner – som er blevet konkretiseret i forhold til mit svar på spørgsmål 68    –  indebæ- rer, at resultaterne af arbejdet kan forventes at foreligge primo oktober 2005. De seneste tilgængelige oplysninger for overslaget for en nybygnings  - og en udbygningsløsning stammer fra undersøgelserne i 1997  -98, hvor inve- steringerne  i en nybygnings- og udbygningsløsning blev vurderet til hhv. 9,0 og 6,4 mia. kr. i det davære  nde prisniveau, dvs. en forskel på 2,6 mia. kr. Disse overslag vil blive revideret som led i den igangværende analyse. Undersøgelserne viste, at nybygningsløsningen på trods af det højere a n- lægsoverslag havde en lidt højere samfundsøkonomisk rentabilitet e nd ud- bygningsløsning med i nterne renter på hhv. 5,1 og 4,0 pct. Med venlig hilsen Flemming Hansen
Side 2 af 2