Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 2. juni 2005 004 - 000160 Trafikudvalget har i brev af 18. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 146 (alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemp  larer. Spørgsmål 146: ”Til uddybning af ministerens besvarelse af alm. del  - spørgsmål 67 bedes ministeren: uddybe de støjmæssige konsekvenser af anvendelsen udenlandske æ l- dre og slidte godsvogne, oplyse, hvorledes ministeren vurderer fremtidens støjproblemer fra udenlandske godsvogne og oplyse, om der i støjberegningerne for en fremtidig udbygning af kap a- citet mellem København og Ringsted er taget  særskilt hensyn til netop denne problemstilling m.h.t. udenlandske godsvogne.” Svar: I de støjberegninger, der anvendes til planlægningsbrug, anvendes som en forudsætning, at godsvognene er udstyret med støbejernsbremser og de   rved er af den støjende type.  Således tages der hensyn til det nuværende god   s- mate riels støjegenskaber. Hvis det antages, at bremserne i godsmateriellet er udskiftet til en støjsvag type og skinnerne slebet til en høj standard (fejlklasse 0 -1), kan der opnås en betydelig reduktion af støjen. I de indledende støjundersøgelser for strækningen Ringsted udført som en del af Femern Bælt projektet, er undersøgt konsekvenserne ved, at alle godsvogne er af en støjsvag type og skinnekvaliteten optimal. Resul tatet er at udgifterne til støjbeskyttelse på strækningen kan reduceres   i størrelsesorden fa ktor 5-7 eller fra 75-95 mio. kr. til 15 mio. kr.
Side 2 af 2 Størrelsen af fordelene ved at anvende støjsvage bremser er a  fhængig af en lang række strækningsspecifikke forhold og kan således ikk e anvendes som en generel faktor. Udgifterne til skinneslibning er ikke medtaget, men vurderes i denne sam- menhæng at være relativ beskeden. Som nævnt i den tidligere besvarelse forventes regler, der fastlægger stø j- grænser for nyt materiel, at træde i kraft ved årsskiftet. Grundet godsvo g- nenes lange levetid vil det tage relativt lang tid, før dette vil få en mærkbar effekt, da mindst halvdelen af vognene skal have stø jsvage bremser, før det får væsentlig betydning. Derfor fremgår det også af de nye regler,   at Kommissionen vil tage initiativ til at diskutere muligheder for en systematisk udskiftning af bremserne på det eksisterende materiel (retrofitting) med branchens aktører for at opnå en generel aftale med jernbaneindustrien. Internationale undersøgelser  har påvist, at retrofitting vil være en meget effektiv støjbekæmpelsesstrategi, hvis den gennemføres på europæisk n i- veau. Da godsvognene anvendes på hele det europæiske net, er det ikke muligt at gennemføre en retrofittingsstrategi på lokalt niveau. Ved ge  nnem- førelse af en fælleseuropæisk retrofitting sstrategi er det springende punkt, hvorledes udskiftningen af bremserne finansieres. I Strategianalysen København  – Ringsted gennemføres en beregning til at illustrere effekten ved en gennemført retrofitting af  godsvognene. Bereg- ningerne gennemføres på henholdsvis nybygnings  - og udbygningsalterna- tivet. Det er valgt kun at foretage beregninger på di sse to alternativer for at begrænse analysernes omfang, og konklusi  onerne vil også kunne overføres til de andre alternativer. Med venlig hilsen Flemming Hansen