Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
2. juni 2005
004
-
000160
Trafikudvalget har i brev af 18. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål
146 (alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemp larer.
Spørgsmål 146:
Til uddybning af ministerens besvarelse af alm. del - spørgsmål 67 bedes
ministeren:
uddybe de støjmæssige konsekvenser af anvendelsen udenlandske æ
l-
dre og slidte godsvogne,
oplyse, hvorledes ministeren vurderer fremtidens støjproblemer fra
udenlandske godsvogne og
oplyse, om der i støjberegningerne for en fremtidig udbygning af kap a-
citet mellem København og Ringsted er taget særskilt hensyn til netop
denne problemstilling m.h.t. udenlandske godsvogne.
Svar:
I de støjberegninger, der anvendes til planlægningsbrug, anvendes som en
forudsætning, at godsvognene er udstyret med støbejernsbremser og de rved
er af den støjende type. Således tages der hensyn til det nuværende god s-
mate
riels støjegenskaber.
Hvis det antages, at bremserne i godsmateriellet er udskiftet til en støjsvag
type og skinnerne slebet til en høj standard (fejlklasse 0 -1), kan der opnås
en betydelig reduktion af støjen.
I de indledende støjundersøgelser for strækningen Ringsted
udført som en del af Femern Bælt projektet, er undersøgt konsekvenserne
ved, at alle godsvogne er af en støjsvag type og skinnekvaliteten optimal.
Resul
tatet er at udgifterne til støjbeskyttelse på strækningen kan reduceres
i størrelsesorden fa ktor 5-7 eller fra 75-95 mio. kr. til 15 mio. kr.