Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 4. juli 2005 004 - 000158 Trafikudvalget har i brev af 18. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 145 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 e  ksemplarer. Spørgsmål 145: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. maj 2005 fra Dorrit Larsen, Søborg vedrørende handicapkørsel, jf. alm. del    - bilag 181." Svar: Jeg kan oplyse, at jeg har modtaget mange henvendelser om HURs nye takstsystem for individuel handicapkørsel. HUR har oplyst, at det nye afstandsbaserede takstsystem for individuel handicapkørsel i modsætning til den øvrige kollektiv persontransport er sammensat således, at priserne er konstant stigende i forhold til rejselæn   g- den. For rejser med almindelig kollektiv trafik er prisen konstant, hvis der rejses over mere end 7 zoner (rejselængden kan variere fra ca. 26 til 90 km.). Jeg har drøftet prisstrukturen for individuel handicapkørsel med HUR, og i den forbindelse har jeg haft fokus på  den netop vedtagne ændring af  lov om hovedstadsområdets kollektive persontrafik, jf. lov nr. 580 af 24. juni 2005, § 2, nr. 2, hvorefter der er indsat en ny bestemmelse som § 1, stk. 6: ”Taksterne for individuel handicapkørsel ikke må være væsentligt høj ere end taksten for øvrig kollektiv persontransport i hovedstad s- området.” HUR har på den baggrund besluttet at indføre et prisloft, således at ingen enkeltture internt i hovedstadsområdet vil koste mere end 100 kr. Jeg kan desuden oplyse at jeg vil skrive til samtlige amter/trafikselskaber samt Amtsrådsforeningen og Kommunernes Landsforening og gøre o  p-
Side 2 af 2 mærksom på den vedtagne ændring af lovgrundlaget for individuel hand i- capkørsel. På baggrund af ovennævnte, finder jeg ikke anledning til at kommentere den konkrete henvendelse fra Dorrit Larsen yderligere. Med venlig hilsen Flemming Hansen