Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
4. juli 2005
004
-
000158
Trafikudvalget har i brev af 18. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål
145 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 e ksemplarer.
Spørgsmål 145:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16. maj 2005 fra Dorrit
Larsen, Søborg vedrørende handicapkørsel, jf. alm. del - bilag 181."
Svar:
Jeg kan oplyse, at jeg har modtaget mange henvendelser om HURs nye
takstsystem for individuel handicapkørsel.
HUR har oplyst, at det nye afstandsbaserede takstsystem for individuel
handicapkørsel i modsætning til den øvrige kollektiv persontransport er
sammensat således, at priserne er konstant stigende i forhold til rejselæn g-
den. For rejser med almindelig kollektiv trafik er prisen konstant, hvis der
rejses over mere end 7 zoner (rejselængden kan variere fra ca. 26 til 90
km.).
Jeg har drøftet prisstrukturen for individuel handicapkørsel med HUR, og i
den forbindelse har jeg haft fokus på den netop vedtagne ændring af lov
om hovedstadsområdets kollektive persontrafik, jf. lov nr. 580 af 24. juni
2005, § 2, nr. 2, hvorefter der er indsat en ny bestemmelse som § 1, stk. 6:
Taksterne for individuel handicapkørsel ikke må være væsentligt
høj ere end taksten for øvrig kollektiv persontransport i hovedstad s-
området.
HUR har på den baggrund besluttet at indføre et prisloft, således at ingen
enkeltture internt i hovedstadsområdet vil koste mere end 100 kr.
Jeg kan desuden oplyse at jeg vil skrive til samtlige amter/trafikselskaber
samt Amtsrådsforeningen og Kommunernes Landsforening og gøre o p-