FDM
Adm. direktør Thomas Møller Thomsen
Firskovvej 32
2800 Lyngby
Dato
J.nr.
:
:
5. juli 2005
432
-
29
Kære Thomas Møller Thomsen
Tak for dit brev om udbygningen af motortrafikvejen mellem Ønslev og
Sakskøbing til motorvej og spørgsmålet om, hvilken hastighed denne mo-
torvejsstrækning vil få, når den står færdig.
Spørgsmålet om, hvilken hastighed en given strækning skal have, beror i
sidste ende på politiets afgørelse. I medfør af færdselslovens § 92 a, stk. 2,
er det politiet, der træffer afg ørelser efter § 42, stk. 4 og 5, om lokale h a-
stighedsbegrænsninger for så vidt angår offentlig vej efter forhandling med
vejbestyrelsen.
For så vidt angår strækningen mellem Ønslev og Sakskøbing, er den lokale
politimester i forbindelse projekteringen af vejanlægget or ienteret om, at
Vejdirektoratet i den videre planlægning, projekt ering og ombygning, vil
anbefale en hastighedsgrænse på strækningen på 110 km i timen.
Vejdirektoratet tager foruden det anvendte projekteringsgrundlag udgangs-
punkt i følgende l okale forhold:
Hastighedsgrænsen på Farøbroerne er fastsat til 90 km/t, blandt a
n-
det fordi der ikke er nødspor.
Hastighedsgrænsen i Guldborgsundtunnelen foreslås fastsat til 90
km/t, da der ikke er nødspor.
Hastighedsgrænsen på motorvejen mellem Maribo og Rødby er
fastsat til 110 km/t på grund af en række vejtekniske forhold, blandt
andet manglende nødspor.
En hastighedsgrænse på 130 km/t på dele af motorvejsnettet på Lolland
-
Falster vil derfor betyde uhensigtsmæssige variationer i hastighedsgrænsen
på op t il 40 km/t i forhold til tunnel- og broforbindelserne. Disse variatio-
ner er blandt andet uhensigtsmæssige i forhold til trafiksikkerheden og i
forhold til den begrænsede længde af strækningerne.