FDM Adm. direktør Thomas Møller Thomsen Firskovvej 32 2800 Lyngby Dato J.nr. : : 5. juli 2005 432 - 29 Kære Thomas Møller Thomsen Tak for dit brev om udbygningen af motortrafikvejen mellem Ønslev og Sakskøbing til motorvej og spørgsmålet om,    hvilken hastighed denne mo- torvejsstrækning vil få, når den står færdig. Spørgsmålet om, hvilken hastighed en given strækning skal have, beror i sidste ende på politiets afgørelse. I medfør af færdselslovens § 92 a, stk. 2, er det politiet, der træffer afg  ørelser efter § 42, stk. 4 og 5, om lokale h a- stighedsbegrænsninger for så vidt angår offentlig vej efter forhandling med vejbestyrelsen. For så vidt angår strækningen mellem Ønslev og Sakskøbing, er den lokale politimester i forbindelse projekteringen af vejanlægget or  ienteret om, at Vejdirektoratet i den videre planlægning, projekt  ering og ombygning, vil anbefale en hastighedsgrænse på strækningen på 110 km i timen. Vejdirektoratet tager foruden det anvendte projekteringsgrundlag udgangs- punkt i følgende l okale forhold: Hastighedsgrænsen på Farøbroerne er fastsat til 90 km/t, blandt a n- det fordi der ikke er nødspor. Hastighedsgrænsen i Guldborgsundtunnelen foreslås fastsat til 90 km/t, da der ikke er nødspor. Hastighedsgrænsen på motorvejen mellem Maribo og    Rødby er fastsat til 110 km/t på grund af en række vejtekniske forhold, blandt andet manglende nødspor. En hastighedsgrænse på 130 km/t på dele af motorvejsnettet på Lolland - Falster vil derfor betyde uhensigtsmæssige variationer i hastighedsgrænsen på op t il 40 km/t i forhold til tunnel- og broforbindelserne. Disse variatio- ner er blandt andet uhensigtsmæssige i forhold til trafiksikkerheden og i forhold til den begrænsede længde af strækningerne.
Side 2 af 2 Politiet får desuden lejlighed til at forholde sig til hastig hedsgrænsen i fo  r- bindelse med den af Vejdirektoratet påtænkte skiltning på strækningen, idet denne kræver samtykke fra det lokale politi, jf. § 2 i cirkulære om veja f- mærkning. Dette vil finde sted ca. et år før åbningen af vejanlægget, der planlægges at fi  nde sted i 2007. I forhold til de løfter, der blev afgivet i forbindelse med vedtagelsen af fo r- højelsen af den generelle hastighedsgrænse til 130 km/t, kan det oplyses, at regeringen hele tiden i forhold til ønsket om at forhøje hastighedsgrænsen på motorv ej har lagt afgørende vægt på, at det skulle ske, hvor det er trafi k- sikkerhedsmæssigt fornuftigt og forsvarligt. Det fremgik derfor af bemærkningerne til loven, at for anlæg under pla n- lægning samt for kommende motorvejsanlæg gælder, at de vil blive dime n- sioneret til 130 km i timen, hvor det er muligt og hensigtsmæssigt. Det er således udgangspunktet, at nye motorvejsanlæg bygges til den gen   e- relle hastighedsgrænse på motorvej på 130 km/t, hvor det er muligt og he n- sigtsmæssigt. Med venlig hilsen Flemming Hansen