Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
8. juni 2005
004
-
163
Trafikudvalget har i brev af 13. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål
142 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 ekse mplarer.
Spørgsmål 142:
"Med henvisning til, at det i oplægget om Læsø, Samsø og Ærø (AKF Fo
r-
laget 2003, side 126 ff) peges på, at befordringen af en personbil mellem
øerne og henholdsvis Jylland og Sjælland eller Fyn koster tre gange så m
e-
get med færge so m det ville koste at køre den tilsv arende strækning ad en
amtsvej (efter statens takster), og at den optimale løsning vil være et amt s-
vejprincip, hvor det koster det samme at komme med færgen som at køre
den samme strækning på landjorden, bedes minist eren oplyse, hvor langt
man i Transport- og Energiministeriet eller hos andre myndigheder er
kommet i sine overvejelser om indførelse af et amtsvejsprincip for færg e-
trafikken til og fra de tre økommuner. Det bedes i svaret oplyst, om reg e-
ringen er ved at nå til et resultat, der kan modvirke den faktiske isolering af
øerne og deres erhvervsliv, som transportudgifterne er udtryk for."
Svar:
Indenrigs- og sundhedsministeren har oplyst, at der som opfølgning på ra p-
porten vedrørende Læsø, Samsø og Ærø blev afholdt et
møde mellem tr a-
fikministeren og indenrigs- og sundhedsministeren med henblik på at u n-
dersøge muli ghederne for at sænke færgetaksterne til de tre øer.
Som opfølgning på dette møde, blev der iværksat et arbejde, hvor Trafi
k-
styrelsen vurderede mulighederne ved samordnet drift og administration af
færger uterne til Læsø, Samsø og Ærø og mulighederne for at lade de tre
øer være omfattet af ø
-kortordningen. Trafikstyrelsen konkluderede, at der
ville være visse stordriftsfordele i forbindelse med fælles in
dkøb, b ooking
og administration. Med hensyn til udvidelse af ø -kortordningen, således at
beboerne på de tre øer sejler gratis med færgerne, konkluderede Trafikst
y-
relsen, at dette vil koste ca. 20 mio. kr. i øget årlig tilskud.