Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
27. maj 2005
004
-
000151
Trafikudvalget har i brev af 11. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål
136 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 ek semplarer.
Spørgsmål 136:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 4. maj 2005 fra Bornholms
Regionskommune vedrørende Bornholmstrafikken, jf. alm. del bilag
165"
Svar:
Jeg vil hermed kommentere på følgende forhold fremsat i regionsborgm e-
ster Thomas Thors brev til statsminister Anders Fogh Rasmussen:
De økonomiske konsekvenser af den udbudte trafik
For så vidt angår spørgsmålet om, at Bornholm med overgangen til udbudt
trafik er stillet økonomisk ringere end tidligere, kan jeg oplyse, at det ikke
er rigtigt, at der i Bornholmstrafikkens driftsbevillinger ikke har været
budgetteret med afskrivninger og renter.
Eksempelvis har charterlejen til færgerne Peder Olsen, Villum Clausen
og Vilja været finansieret af driftsbevillinger. For finansåret 200
4 indgår
der eksempelvis 68,6 mio. kr. til charterleje af dels hurtigfærgen Villum
Clausen og til godsfærgen Vilja. En stor del af disse omkostninger fo
r-
modes at være afskrivninger og forrentning af kap italen.
Endvidere har der i en årrække været afsa
t gennemsnitlig 16,0 mio. kr. å r-
ligt til levetidsforlængelser af de to konventione lle færger Povl Anker og
Jens Kofoed, jf. f.eks. finanslovene 2001 -2003.
Jeg mener i øvrigt ikke, at bornholmerne behøver at føle sig forbigået i fo
r-
bindelse med aftalerne af 23. oktober 2002 og 2. januar 2003 om den frem-
tidige færgebetjening af Bornholm.