Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 3. juni 2005 004 - 000150 Trafikudvalget har i brev af 11. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 135 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 ek  semplarer. Spørgsmål 135: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9. maj 2005 fra Palle Raa- schou vedrørende Bornholmstrafikken, jf. alm. del  – bilag 163" Svar: Den samfundsbegrundede færgebetjeninge af Bornholm har været ige nnem en udbudsproces, i overensstemmelse med de politiske aftaler af 23. okto- ber 2002 og 2. januar 2003 mellem Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det radikale Venstre og Kristeligt Fol- keparti. Med udgangspunkt i de politiske aftaler blev der udarbejdet et ud- budsmateriale som bl.a. fastsatte rutestruktur samt minimumskrav for be- tjening og tonnagens kapacitet. Det er således en del af den politiske aftale, at Køge anvendes som destin  a- tion i stedet for København. Det er mit indtryk at dette valg bl andt andet vil være til gavn for det bornholmske erhvervsliv, med   større tilgængelighed for gods samt med takstnedsættelser som vil kunne fremme beskæftigelsen på Bornholm. Udbudet resulterede i, at der den 7. juni 2004 blev underskrevet kontrakt mellem Trafikstyrelsen og BornholmsTrafikken A/S om den samfundsbe- grundede færgebetj  ening af Bornholm. BornholmsTrafikken A/S valgte i deres tilbud at foreslå at lade den af kontrakten omfatt ede færgebetjening med RoPax-færger udføre med to helt nybyggede færger. Da kontrakten mellem Trafikstyrelsen og BornholmsTrafikken A/S trådte i kraft den 1. maj 2005 gav det BornholmsTrafikken A/S knap 11 måneder til at gennemføre nybygningen af to skibe.
Side 2 af 4 Jeg er meget imponeret over, at det faktisk lykkedes at få de to nye s kibe færdiggjort til indsættelse 1. maj 2005. Den rettidige levering skete des u- den på trods af, at et af de næsten færdigbyggede skibe var udsat for et a l- vorligt uheld sent i byggeperioden. Jeg må dog erkende, at det meget korte tidsrum mellem kontraktunderskrivelsen og kontraktstart, dvs. det tidsrum BornholmsTrafikken A/S havde til at sikre færdiggørelsen af de to nyby   g- gede skibe betød at skibene blev leveret så kort tid før kontraktstart, at det ikke lykkedes for skibenes mandskaber at oparbejde en tilstrækkelig rutine i betjeningen af skibene til, at besejlingen kunne foregå helt problemløst. Den sene levering af de nye skibe betød desuden, at ikke alle detaljer om bord var helt på plads. Trafikstyrelsen har på foranledning af henvendelsen anmodet Bornho lms- Trafikken A/S om at give bemærkninger til de problemer der rejses i he  n- vendelsen. Trafikstyrelsen har efterfølgende udarbejdet følgende samme  nfatning: BornholmsTrafikken A/S har oplyst, at rederiet deltager i en evaluering af skiltningen på og omkring R ønne Havn. Hvad angår skiltningen på Rønne Havn, der viser skibenes eventuelle forsinkelser, har BornholmsTrafikken A/S bekræftet at i  nformationen den pågældende aften ikke var opdateret. Dette beklages. BornholmsTrafikken A/S oplyser desuden, at check-in-skærmene på ha   v- nen, hvor billetten scannes, er udstyret med en Hjælp  -knap, hvor der kan tilkaldes assistance, hvis der opstår problemer. Der er pers onale i området til at afhjælpe pr  oblemer. Scanningsprocessen er bl.a. nødvendig for at skaffe overblik over det faktiske antal rejsende i forbindelse med udarbej- delsen af passagerlister. Anvendelsen af RoPax-færger, hvor der kun er adgang til vogndækket a g- ter er forudsat i udbudsmaterialet. RoPax-færger er et meget a  lmindeligt anvendt koncept. Det er almindeligt på RoPax -færger, at en del af vog  n- dækket er åbent. Her kan man f.eks. vælge at placere farligt gods på afga n- ge der er reserveret til dette. BornholmsTrafikken A/S har oplyst at rampen til øverste vogndæk har en stigning på under 10 grader. Jeg kan oplyse, at RoPax-færgen opfylder de krav, som fremgår af u   d- budsmaterialet. Endvidere kan jeg bekræfte, at de nye RoPax  -færger er bl  e- vet godkendt af Søfartsstyrelsen. Jeg mener, at det herudover må være Bornholmstrafikkens ansvar, at sørge for at af- og pålæsni   ng af godset sker på den mest hensigtsmæssige måde.
Side 3 af 4 De forsinkelser, der omtales i Palle Raaschous henvendelse skyldes i det væsentlige manglende rutine i håndtering af skibene. Medvirkende kan h   a- ve været at godsmæn gderne på overfarten Rønne  -Køge efter 1.  maj 2005 har vist sig at være større end det forventede, hvilket har givet længere l a- ste- og lossetider. Endelig har det haft betydning, at det færgel  eje, de nye fæ  rger skal benytte i Ystad Havn endnu ikke er færdiggjort, med forøgede last- og lossetider i Ystad til følge. Dette forhold bevirker at a fgangen fra Ystad kl. 18.45 forsinkes. Denne forsinkelse forplanter sig til den følgende afgang mod Køge fra Rønne. Trafikstyrelsen har oplyst, at det er forventningen, at regulariteten forbed- res i takt med at mandskabets rutine i håndtering af skibene forbedres og når der bliver adgang til de nye færgers leje i Ystad Havn. Trafikstyrelsen oplyser endvidere, at der er to – og ikke én  – trapper fra vogndækket til opholdsdækkene. Skibene er udstyret med hvilestole. Ønsker man sikkerhed for at have s  o- veplads, kan man reservere en køjeplads. Det tillades dog også at ligge på gulvet. BornholmsTrafikken A/S har oplyst at den person, Palle Raaschou mødte under sin inspektion, øjensynlig ikke var vidende om at skibet vil le være forsinket i ankomst til Køge. Trafikstyrelsen har oplyst at lokalet uden tæpper, hvor der ikke må være husdyr, er forbeholdt allergikere. Lokalet er indrettet i henhold til krav i udbudsmaterialet. BornholmsTrafikken A/S har oplyst, at informationen på bagagebo ksene snarest vil blive rettet. Trafikstyrelsen har oplyst at pladsen på toiletterne vurderes at være fuldt tilstrækkelig. Skibene har i øvrigt opnået Søfartsstyrelsens fulde sikke r- hedsmæssige godkendelse, toiletdørene inklusive. BornholmsTrafikken A/S har oplyst, at der er lysdæmpere på skib   ene, og at disse anvendes. Lyset slukkes således på natturene. Al a  nden information herom må bero på en beklagelig misforståelse. Det er imidlertid et sikke   r- hedskrav at nødbelysningen ikke må slukkes. BornholmsTrafikken A/S har desuden oplyst, at placeringen af linnedvo gne på vogndækket kun er midlertidig. Der laves snarest en mere tid   ssvarende, sikkerhedsmæssig korrekt og permanent løsning.
Side 4 af 4 De nye færger er   – i lighed med de gamle færger Jens Kofoed og Po vl An- ker - udstyret med stabilisatorer, der skal sikre en behagelig rejse, også i blæsevejr. Brochurematerialet er udformet på dansk og engelsk som krævet i u   d- budsmaterialet. Udbudsmaterialet omfatter ikke sejlads til Tyskland. Born- holmsTrafikken A/S oplyser, at der bliver udarbejdet brochuremateriale særskilt til anvendelse på det tyske marked. Såvel BornholmsTrafikken A/S som Trafikstyrelsen har udarbejdet bere g- ninger der viser, at kapaciteten på overfarten Rønne  -Ystad i 2005 på alle dage er større end ef terspørgslen i 2004. Det er således min opfattelse, at der ikke er kapacitetsproblemer i højsæsonen. Jeg har gjort såvel BornholmsTrafikken A/S, som ansvarlige for den dagl i- ge drift, og Trafikstyrelsen, som ansvarlig for kontraktopfølgningen, b e- kendt med de enkelte punkter i henvendelsen fra Palle Raaschou. Det er min forventning at de forhold, der beskrives i henvendelsen vil blive be- handlet med den nødvendige omhu. Med venlig hilsen Flemming Hansen