Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
3. juni 2005
004
-
000150
Trafikudvalget har i brev af 11. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål
135 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 ek semplarer.
Spørgsmål 135:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9. maj 2005 fra Palle Raa-
schou vedrørende Bornholmstrafikken, jf. alm. del bilag 163"
Svar:
Den samfundsbegrundede færgebetjeninge af Bornholm har været ige
nnem
en udbudsproces, i overensstemmelse med de politiske aftaler af 23. okto-
ber 2002 og 2. januar 2003 mellem Regeringen, Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det radikale Venstre og Kristeligt Fol-
keparti. Med udgangspunkt i de politiske aftaler blev der udarbejdet et ud-
budsmateriale som bl.a. fastsatte rutestruktur samt minimumskrav for be-
tjening og tonnagens kapacitet.
Det er således en del af den politiske aftale, at Køge anvendes som destin a-
tion i stedet for København. Det er mit indtryk at dette valg bl andt andet vil
være til gavn for det bornholmske erhvervsliv, med større tilgængelighed
for gods samt med takstnedsættelser som vil kunne fremme beskæftigelsen
på Bornholm.
Udbudet resulterede i, at der den 7. juni 2004 blev underskrevet kontrakt
mellem Trafikstyrelsen og BornholmsTrafikken A/S om den samfundsbe-
grundede færgebetj ening af Bornholm. BornholmsTrafikken A/S valgte i
deres tilbud at foreslå at lade den af kontrakten omfatt ede færgebetjening
med RoPax-færger udføre med to helt nybyggede færger.
Da kontrakten mellem Trafikstyrelsen og BornholmsTrafikken A/S trådte i
kraft den 1. maj 2005 gav det BornholmsTrafikken A/S knap 11 måneder
til at gennemføre nybygningen af to skibe.