1
Kortfattet beskrivelse af projektet til
Svendborgmotorvejens afslutning i Svendborg 13.5.2005.
Hertil en plan 1:5000
Regeringen har besluttet, at Svendborgmotorvejens afslutning i Svendborg skal
gennemføres efter det såkaldte Forslag med B-anlæg.
Samtidig er det besluttet, at øge frihøjden under alle broerne på rute 9 i Svendborg syd
for motorvejen, således at bl.a. høje vindmølletransporter kan passere.
Linjeføring og tilslutning til Ring Nord
Fra et forløb langs østsiden af den nu værende rute 9 nord for Svendborg føres
motorvejen i sydlig retning vest om den nuværende rute 9, Sundbrovej, frem til
indføring i denne ved Faaborgvej syd for Svendborgs nordlige ringvej, Ring Nord.
Ring Nord føres på bro over motorvejen, og der etabler es et tilslutningsanlæg bestående
af et halvt nordvendt B-anlæg på østsiden af motorvejen og et halvt ruderanlæg på
vestsiden af motorvejen. Motorvejsramperne tilsluttes Ring Nord i to rundkørsler.
Det lokale vejnet
Den nuværende nordvendte tilkørselsra mpe fra kommunevejen Odensevej til rute 9
nedlægges, og Odensevej forlænges mod nord langs østsiden af den nye motorvej frem
til Heldagervej, hvor der etableres en rundkørsel.
Herfra vil der være forbindelse til den del af den nuværende rute
9, der er beliggende
vest for motorvejen, idet motorvejen vil blive ført på bro over Heldagervej. På denne
måde vil man få et gennemgående lokalt ve
jforløb parallelt med motorvejen på hele
strækningen nord for Ring Nord.
Den del af Odensevej, der er beliggende vest for motorvejen, afbrydes ved motorvejen
ca. 250 m nord for Sørupvej, der ligeledes afbrydes ved motorvejen. Der anlægges en sti
som forbindelse mellem de to veje.