Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
23. maj 2005
004
-
145
Trafikudvalget har i brev af 3. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 132
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemp larer.
Spørgsmål 132:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Inger-Lise og Timo Sasi,
Finland om takster på Storebæltsforbindelsen, jf. alm. del bilag 147 og
herunder oplyse, hvem der har kompetencen til at fastsætte taksterne for
kombibilletterne."
Svar:
Sund & Bælt Holding A/S har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde
mig:
Henvendelsen fra Inger-Lise og Timo Sasi beskriver to passager på Stor e-
bælt i 2004. Passagerne er sket i en autocamper med en totalvægt på 3.800
kg og med en længde over 6 m. Den korrekte pris for disse store autocam-
pere var i 2004 625 kr. Der har i selskabets brochurer været ang ivet en
vægtgrænse på 3.500 kg. I de første brochurer har det dog ikke været pr
æ-
ciseret, at denne grænse var køretøjets totalvægt. Det sky
ldes, at der er
valgt samme grænse (3.500 kg totalvægt), som definerer fo
rskellen mellem
et stort og et lille kørekort. I foråret 2004 er dette dog præciseret i selsk
a-
bets brochurer for at undgå misforståelser. Inger -Lise og Timo Sasi har
ved passagen i januar 2004 betalt den lave pris på 375 kr., og der er derfor
ikke betalt for meget.
Ved den anden passage i oktober 2004 er Inger-Lise og Timo Sasi blevet
opkrævet et for lille beløb (375 kr.) af Scandlines i He lsingborg. Dette er
principielt en sag mellem Scandlines og A/S Storebælt. Kunden skulle de r-
for ikke være opkrævet de ekstra 250 kr. Dette beløb vil blive tilbageb
etalt
til kunden. Det er indskærpet for personalet, at eventuelle uoverensste m-
melser i Scandlines kombinationsbilletter er en sag mellem de to selskaber.