Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 23. maj 2005 004 - 145 Trafikudvalget har i brev af 3. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 132 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemp  larer. Spørgsmål 132: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Inger-Lise og Timo Sasi, Finland om takster på Storebæltsforbindelsen, jf. alm. del    – bilag 147 og herunder oplyse, hvem der har kompetencen til at fastsætte taksterne for kombibilletterne." Svar: Sund & Bælt Holding A/S har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig: Henvendelsen fra Inger-Lise og Timo Sasi beskriver to passager på Stor e- bælt i 2004. Passagerne er sket i en autocamper med en totalvægt på 3.800 kg og med en længde over 6   m. Den korrekte pris for disse store autocam- pere var i 2004 625 kr. Der har i selskabets brochurer været ang  ivet en vægtgrænse på 3.500 kg. I de første brochurer har det dog ikke været pr æ- ciseret, at denne grænse var køretøjets totalvægt. Det sky ldes, at der er valgt samme grænse (3.500 kg totalvægt), som definerer fo rskellen mellem et stort og et lille kørekort. I foråret 2004 er dette dog præciseret i selsk a- bets brochurer for at undgå misforståelser. Inger  -Lise og Timo Sasi har ved passagen i januar 2004 betalt den lave pris på 375 kr., og der er derfor ikke betalt for meget. Ved den anden passage i oktober 2004 er Inger-Lise og Timo Sasi blevet opkrævet et for lille beløb (375 kr.) af Scandlines i He   lsingborg. Dette er principielt en sag mellem Scandlines og A/S Storebælt. Kunden skulle de  r- for ikke være opkrævet de ekstra 250 kr. Dette beløb vil blive tilbageb etalt til kunden. Det er indskærpet for personalet, at eventuelle uoverensste  m- melser i Scandlines kombinationsbilletter er en sag mellem de to selskaber.
Side 2 af 2 A/S Storebælt har kompetencen til at fastsætte prisen for kombinationsbi l- letterne med Scandlines. Disse priser er i øvrigt identiske med St orebælts normalpriser, dvs. der ydes ikke rabat. De sælges, fordi det er pra  ktisk for kunden. Sund & Bælt bekla  ger, hvis kunden er blevet tiltalt af personalet på Stor e- bælt, som det er anført i brevet. Sund & Bælt gør dog opmærksom på, at der i vagtrapporten, som eksisterer fra passagen i oktober 2004 var tale om en stærkt ophidset kunde. Det undskylder dog ikke de  n beskrevne adfærd. Generelt skal det bemærkes, at kundernes tilfredshed med benyttelsen af den faste forbindelse over Storebælt er meget høj. Således er 98 pct. af kunderne tilfredse eller meget tilfredse med den ydede service. Kun 1 pct. er utilfredse. Det beskrevne tilfælde er således en absolut undtagelse. Med venlig hilsen Flemming Hansen