Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 27. maj 2005 004 - 000141 Trafikudvalget har i brev af 2. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 131 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5   eksemplarer. Spørgsmål 131: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 28. april 2005 fra Aase H. A. Young, Tilst, vedrørende forsinkelser med DSB, jf. alm. del  – 141". Svar: Aase H. A. Young stiller i sin henvendelse til Trafikudvalget følgende fe m spørg smål om DSB: 1. Er DSB’s økonomiske tab ved forsinkelser større end boden? 2. Skyldes det i givet fald mistede billetindtægter? 3. Kan eventuelt mistede billetindtægter pga. af DSB’s dårligere reg   u- laritet accepteres? 4. Ønskes en pålidelig og driftssikker kolle   ktiv trafik med DSB som spydspids? 5. Er der er i givet fald behov for politisk indgriben for at sikre ”tog til tiden”? Ad. 1: DSB’s økonomiske tab ved forsinkelser er større end den bod, DSB skal betale til Transport- og Energiministeriet allerede på grund a f de om- kostninger DSB har til erstatningsbefordring. Dertil kommer mistede billet- indtægter.
Side 2 af 4 Ad. 2: Som ovenfor nævnt skyldes DSB’s økonomiske tab ved forsinke    l- ser, udover boden, både udgifter til erstatningsmateriel og mistede bille t- indtæ  gter. Ad. 3: Transport- og Energiministeriets kontrakt med DSB er en nettokon- trakt, hvilket vil sige at DSB modtager en nettobetaling for en i kontrakten fastsat ydelse, herunder mål for regularitet. Såfremt DSB ikke lever op til de fastsatte mål om regularitet er der i k ontrakten fastsat en bod som DSB betaler til Transport- og Energiministeriet. Nettokontraktprincippet vil sige at kontraktbetalingen er fast uansat ud- sving i udgifter eller i billetindtægter. DSB modtager bi  lletindtægterne og har derved et yderligere incitament til at arbejde for høj regularitet og stor kundetilfredshed. Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke har forventning om at man kan drive togtrafik helt uden forsinkelser. Samtidig har jeg tiltro til at DSB tilrette- lægger driften således at forsinkel   ser så vidt muligt undgås og at DSB s  ø- ger at afbøde konsekvenserne for kunderne bedst muligt, når fo  rsinkelser opstår. Ad. 4. På fjerde spørgsmål kan jeg svare ja til, at jeg ønsker en pålidelig og driftsikker kollektiv trafik. DSB, som den største jernb aneoperatør, er en væsentlig part til at opnå dette, jf. at Transport og Ene   rgiministeriet har indgået en 10 -årig kontrakt med DSB om fjern - og regionaltrafik udført som offentlig service. Transport- og Energiministeriet fø lger løbende op på denne kontrakt. Ad. 5. Som en naturlig del af mit ressort føres der en løbende og tæt dialog med DSB, såvel som med andre aktører i den kollektive trafik, for at sikre en højt kvalitet i den kollektive trafik. Udover en besvarelse af ovenstående spørgsmål anmoder Aase H   . A. Young om, at der i besvarelsen til Trafikudvalget vedlægges en oversigt over regulariteten for udvalgte tog i en udvalgt periode. Der er vedlagt      en oversigt over regulariteten for togene lyn 6 og lyn 59 for perioden fra    1. februar 2004 til den 10. maj 2005 opgjort på m å nedsbasis. IC 157 med afgang København H er medtaget i samme oversigt omfattende peri oden 21. juni til 8. august. Hastighedsnedsættelsen over Vestfyn skyldtes i den første del af perioden, efter afsporingen ved Tommerup, sporets tilstand og i perioden fra slutnin- gen af juni til begyndelsen af august 2004, sporarbejde. DSB har informe- ret deres kunder om dette og har også oplyst om at der af den grund måtte påregnes forsinkelser af størrelsesorden 10  -15 minutter. ./.
Side 3 af 4 Forsinkelser er altid beklagelige, men ofte er det nødvendigt med hasti g- hedsnedsættelse ved sporarbejder, hvorved der i en periode vil være pla n- lagte forsinkelser i forhold til køreplanen. I nævnte tilfælde hæfter jeg mig ved at dette tydeligt blev bekendtgjort for kunderne i forbindelse med spor- arbejdet ved udgivelse af særk  ø Der henvises endvidere til min besvarelse af Trafikudvalgets spørgsmål nr. 47, der ligeledes omhandler en henvendelse fra Aase H. A. Young om for- sinkelser i togdriften.   Med venlig hilsen Flemming Hansen
Oversigt over rettidighed for udvalgte tog over strækningen Århus -København og København  -Århus i 2004 og 2005. IC Lyn 6 feb-04 mar-04 apr-04 maj-04 jun-04 jul-04 aug-04 sep-04 okt-04 nov-04 dec-04 jan-05 feb-05 mar-05 apr-05 1.- 10.05.0 5 79,34% 60,58% 57,26% 58,27% 56,88% 68,94% 97,73% 96,97% 74,42% 93,94% 91,27% 92,86% 84,17% 77,97% 92,50% 94,44% IC Lyn 59 feb-04 mar-04 apr-04 maj-04 jun-04 jul-04 aug-04 sep-04 okt-04 nov-04 dec-04 jan-05 feb-05 mar-05 apr-05 1.- 10.05.0 5 80,36% 71,75% 55,19% 58,86% 64,67% 87,25% 67,68% 75,58% 57,95% 50,58% 74,40% 68,00% 54,84% 35,36% 39,58% 59,38% IC 157 jun-04 aug-04 21.- 30.06 jul-04 1.- 8.08.04 90,48% 77,09% 76,69%