Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 18. maj 2005 004 - 142 Trafikudvalget har i brev af 2. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 130 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemp  larer. Spørgsmål 130: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. april 2005 fra Morten Jespersen, Hasselager vedrørende langsomt kørende specialtransporter, jf. alm. del - bilag 140." Svar: Morten Jespersen finder, at store transporter (vindmølledele ) sinker trafik- ken i myldretiden på motorvejen. Sådanne transporter kaldet særtransporter er reguleret i bekendtgørelse nr. 1172 af 3. december 2004 om særtransport. Færdselsstyrelsen har overfor mig oplyst, at der ikke længere kræves særtransporttilladels  e fra politiet for en del transporter af såkaldt udel eligt gods med særlige dimensioner, som hidtil rutinemæssigt blev udstedt gen e- relle tilladelser for gældende for ét år. Transporten kan nu udføres under overholdelse af reglerne i bekendtgøre lsen. I hovedtræk drejer det sig om dimensioner på op til 3,3 m i bredden, indtil 30,0 m i længden (med u  dtrækkelig sættevogn) og 4,1 m i højden. Disse transporter må køre 80 km/t. For særtransporter, der er større end disse d i- mensioner eller som er så tu nge, at de skal køres på blokvogne, kræves en særtransporttilladelse, som udstedes af politiet efter forhandling med ve  d- kommende vejbestyrelse. Den tilladte hastighed vil oftest være 60 km/t på grund af størrelsen eller væ   gten. Afvejningen af, hvorvidt det er rimeligt at tillade gennemførelse af særtransporter, er på den ene side hensynet til virksomhedernes interesse i at kunne få flyttet gods på nemm  este og billigste måde og på den anden side hensynet til de samfundsmæssige tab og omkostninger. Denne afve  j- ning foretages af politiet på det relevante særtransportko   ntor.
Side 2 af 2 Generelt set ønskes særligt lange transporter gennemført ad motorveje, da det vurderes at være mere fremkommeligt og mindre risikabelt end at ge  n- nemføre sådanne transporter på landevej og gennem bymæssig bebyggelse. Udførelse af såvel tilladelsesfri som tilladelseskrævende særtransport skal ske under overholdelse af reglerne, herunder bilag I, Almindelige betingel- ser for Særtransport, hvor det i pkt. 15 hedder: ”Der skal i det trækkende køretøj forefindes en højst 1 måned gammel u  d- skrift fra Vejdirektoratets hjemmeside, www.trafikken.dk, vedrørende spærretider og eventuelle særlige meddelte vilkår for den relevante rute.” Særtransporttilladelsen kan indeholde supple  rende vilkår. Der kan for e k- sempel fastsættes vilkår med hensyn til område, tidspunkt, hastighed, rute, særlig afmærkning og ledsage lse. Både spærretider og supplerende vilkår i særtransporttilladelser fastsættes af politiet. Færdselsstyrelsen har i øvrig   t oplyst, at det Styrelsen bekendt er almindeligt, at politiet skriver i tilladelserne, at der ikke må køres på b   e- stemte, tæt trafikerede strækninger i myldret iden (kl. 6-9 og kl. 15-18). Afslutningsvis kan jeg oplyse, at jeg har videresendt henvendelsen til Ju- stitsministeriet. Med venlig hilsen Flemming Hansen