Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
18. maj 2005
004
-
142
Trafikudvalget har i brev af 2. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 130
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemp larer.
Spørgsmål 130:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. april 2005 fra Morten
Jespersen, Hasselager vedrørende langsomt kørende specialtransporter, jf.
alm. del - bilag 140."
Svar:
Morten Jespersen finder, at store transporter (vindmølledele ) sinker trafik-
ken i myldretiden på motorvejen. Sådanne transporter kaldet særtransporter
er reguleret i bekendtgørelse nr. 1172 af 3. december 2004 om
særtransport.
Færdselsstyrelsen har overfor mig oplyst, at der ikke længere kræves
særtransporttilladels e fra politiet for en del transporter af såkaldt udel eligt
gods med særlige dimensioner, som hidtil rutinemæssigt blev udstedt gen
e-
relle tilladelser for gældende for ét år. Transporten kan nu udføres under
overholdelse af reglerne i bekendtgøre lsen.
I hovedtræk drejer det sig om dimensioner på op til 3,3 m i bredden, indtil
30,0 m i længden (med u dtrækkelig sættevogn) og 4,1 m i højden. Disse
transporter må køre 80 km/t. For særtransporter, der er større end disse d
i-
mensioner eller som er så tu nge, at de skal køres på blokvogne, kræves en
særtransporttilladelse, som udstedes af politiet efter forhandling med ve d-
kommende vejbestyrelse. Den tilladte hastighed vil oftest være 60 km/t på
grund af størrelsen eller væ gten.
Afvejningen af, hvorvidt det er rimeligt at tillade gennemførelse af
særtransporter, er på den ene side hensynet til virksomhedernes interesse i
at kunne få flyttet gods på nemm este og billigste måde og på den anden
side hensynet til de samfundsmæssige tab og omkostninger. Denne afve j-
ning foretages af politiet på det relevante særtransportko ntor.