Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 23. maj 2005 004 - 000140 Trafikudvalget har i brev af 2. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 129 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eks  emplarer. Spørgsmål 129: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. april 2005 fra Ny Var- de Kommune vedr. DSB’s ruteplaner, jf. alm. del – Svar: Hovedstrækningen til Esbjerg betjenes i udgangspunktet i dag med et tog hver anden time mod København og et tog i timen, der kører mod Freder  i- cia. Hertil kommer et enkelt lyntog om morgenen mod København. Senest i løbet af 2007 vil DSB have implementeret en ny køreplan, der b  e- tyder, at betjeningen udvides således, at Esbjerg på hverdage i dagtimer  ne vil blive betjent af to tog i timen – n- havn hver time. Jeg mener på den baggrund ikke man, som Ny Varde Kommune gør i deres henvendelse af 21. april, kan sige, at betjeningen fo r- ringes. I forbindelse med udvidelsen til halvtimesdrift, vil de direkte tog, der i dag kører med IC3 -materiel, erstattes med helt nye IC4-tog. Det andet tog i ti- men (lokaltoget) vil i en overgangsperiode på 3 -4 år blive kørt med de æ l- dre, men dog moderniserede, MR-tog. Herefter vil der også b live indsat nyt materiel i denne togforbindelse. Hovedparten af passagererne til/fra Es- bjerg vil hermed opnå forbe dringer. Det er naturligvis beklageligt, at der i en periode må indsættes ældre mat e- riel i den ene af de to timeforbindelser til og fra Esbjerg. Idet spørgsmålet om den konkrete anvendelse af togmateriellet på de enkelte strækninger ikke er reguleret i kontrakten mellem DSB og Transport- og Energiministe- riet kan DSB som en selvstændig offentlig virksomhed selv beslutte hvor man ønsker at in dsætt  e de enkelte togtyper.
Side 2 af 2 Jeg mener generelt driftsmæssige dispositioner   – f.eks. i forbindelse med indsættelse af togmateriel   - bedst træffes af DSB selv, og agter på den ba   g- grund ikke at fortage mig mere i sagen. Med venlig hilsen Flemming Hansen