Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
23. maj 2005
004
-
000140
Trafikudvalget har i brev af 2. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 129
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eks emplarer.
Spørgsmål 129:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 21. april 2005 fra Ny Var-
de Kommune vedr. DSBs ruteplaner, jf. alm. del
Svar:
Hovedstrækningen til Esbjerg betjenes i udgangspunktet i dag med et tog
hver anden time mod København og et tog i timen, der kører mod Freder i-
cia. Hertil kommer et enkelt lyntog om morgenen mod København.
Senest i løbet af 2007 vil DSB have implementeret en ny køreplan, der b e-
tyder, at betjeningen udvides således, at Esbjerg på hverdage i dagtimer ne
vil blive betjent af to tog i timen
n-
havn hver time. Jeg mener på den baggrund ikke man, som Ny Varde
Kommune gør i deres henvendelse af 21. april, kan sige, at betjeningen fo r-
ringes.
I forbindelse med udvidelsen til halvtimesdrift, vil de direkte tog, der i dag
kører med IC3 -materiel, erstattes med helt nye IC4-tog. Det andet tog i ti-
men (lokaltoget) vil i en overgangsperiode på 3 -4 år blive kørt med de æ
l-
dre, men dog moderniserede, MR-tog. Herefter vil der også b live indsat nyt
materiel i denne togforbindelse. Hovedparten af passagererne til/fra Es-
bjerg vil hermed opnå forbe dringer.
Det er naturligvis beklageligt, at der i en periode må indsættes ældre mat
e-
riel i den ene af de to timeforbindelser til og fra Esbjerg. Idet spørgsmålet
om den konkrete anvendelse af togmateriellet på de enkelte strækninger
ikke er reguleret i kontrakten mellem DSB og Transport- og Energiministe-
riet kan DSB som en selvstændig offentlig virksomhed selv beslutte hvor
man ønsker at in dsætt e de enkelte togtyper.