Talepapir til brug for samråd i Folketingets Trafikudvalg 26. april 2005 om Karen Danielsens påsejling af Storebæltsforbindelsen 3. marts 2005 Ulykken med Karen Danielsen den  3. marts 2005 kom som et chok for os alle. Det var ulykken, som ikke skulle kunne ske. Det er klart, at vi er nødt til at følge op på denne alvorlige ulykke. Ulykken rejser to problemstillinger. Den ene er, hvad vi kan gøre for at forhindre gentagelse af ulykken og det er det vigtigste spørgsmål. Det andet er at se p  å hvilke nødpl aner der er, hvis broen er lukket i kortere eller længere tid. Hvordan kunne ulykken ske? Søfartsstyrelsens opklaringsenhed har udarbejdet en foreløbig rapport om ulykken. Rapporten indeholder en beskrivelse af hændelsesforløbet og andre faktuelle oplysninger, som de på nuværende tidspunkt for  eligger oplyst. Jeg vil ikke gennemgår de konkrete omstændigheder i Indledning   Søfartsstyrelsens opklaringsenheds rapport  
Side 2 af 6 Error! Unknown switch argument. alle  detaljer da rapporten er tilgået udvalgets medlemmer. Det skal bemærkes at der er ta  le om en foreløbig rapport. Det kan på baggrund af den foreløbige rapport konstateres at Karen Danielsen afsejlede fra Svendborg den 3. marts. Der var lods om bord. Lodsen meddelte VTS Storebælt, at han var på vej ud til Thurø Rev med Karen Danielsen som var på vej til Fi nland og derfor blot skulle rundt om Vresen (nord for Langeland) og derefter syd på. Lodsen gik fra borde ca. 2 timer før ulykken. I de sidste ca. 45 minutter før ulykken sej lede Karen Danielsens på konstant kurs. Overstyrmanden iværksatte ikke den kursændring, som han skulle i henhold til sejladsplanlægningen ca. 10 minutter før påse jlingen skete. Lidt efter klokken 19 påsejlede Karen Danielsen vestbroen ca. 800 meter fra Fyns siden. Ca. 5 minutter efter påsejlingen udsender skibsføreren nødsign let May-Day. Herefter alarmerede VTS centeret politiet, Storebæltsforbindelsen og DSB, hvorefter trafikken på Storebælt   sforbindelsen blev stoppet. Omstændighederne omkring Karen Danielsens påsejling af Vestbroen
Side 3 af 6 Error! Unknown switch argument. Beredskabet omkring Storebæltsbroen fungerede godt og der var god kommunikation mellem de forskellige involverede myndigheder. Broen blev genåbnet for trafik kl. ca. 01.30 efter at Storebælt  sforbindelsens teknikere havde besigtiget ulykkesstedet. Broen har ved påsejlingen kun lidt mindre skade. VTS Storebælt, som har til opgave at overvåge skibstrafikken i Storebælt, herunder at alarmere ved påse jlingsrisiko, greb ikke ind overfor Karen Danielsen. VTS centeret havde modtaget melding om Karen Danielsens sejlads og havde et tydeligt radarbillede af skibets sejlads indtil påsejlingen. Den vagthavende operatør har ikke observeret, at Karen Danielsen forsatte på uændret kurs indtil påsejlingen. VTS centeret har ikke forsøgt at kalde Karen Danielsen før påsejlingen og VTS centeret har ikke udsendt afviserfartøjet eller iværksat alarmering før påsejling. Om bord på Karen Danielsen har det efterfølgende kunne konstateres at over - styrmanden sad i stolen ved manøvreplad sen, da påsejli ngen skete. Overstyrmanden var alene på vagt på broen. Skibets GPS -udstyr har afgivet en højlydt alarm i styrehuset fra det tidspunkt, ca. Beredskabet på selve forbindelsen VTS centerets rolle Ombord på Karen Danielsen
Side 4 af 6 Error! Unknown switch argument. 10 minutter før påsejlingen, hvor den planlagte kursændring skulle have været iværksat, og indtil påse jlingen. Ved obduktionen af den omkomne overstyrmand blev der konstateret en alkoholpromille på mindst 1,55. Det er åbenbart, at der var tale om menneskelige fejl, såvel på Karen Danie  lsen som i VTS centret. Dette er dybt beklageligt. Søfartsst yrelsen vil senere fremlægge en endelig søulykkesrapport som vil indeholde en fuldstændig analyse af de omstændigheder, der førte til påsejlingen, en endelig konklusion om årsagerne til påsejlingen samt anbefalinger om gennemførelse af forholdsregler for a t nedsætte risikoen for en gentagelse. Det forslås at du herefter giver ordet til Forsvarsministeren som kan uddybe omkring VTS centret, herunder de påtænkte og allerede gennemførte tiltag med henblik på at minimere risikoen f  or en gentagelse af ulykken. Der er blevet spurgt til hvad det vil koste at flytte VTS-centeret fra Korsør til Sprogø. Anlægsomkostningerne ved en flytning af VTS centeret er skøn smæssigt beregnet til   ca. 47 mio. kr., idet der er forudsat bibeholdelse af back-up Opsamling Forsvarsministeren får ordet Hvad vil det kost at flytte VTS fra Korsør til Sprogø
Side 5 af 6 Error! Unknown switch argument. system på flådestationen og etablering af nyt tårn på Sprogø med udsyn til såvel Vester - som Øste  rrenden nord og syd for brolinien. I tillæg   hertil må de årlige driftsomkostninger forventes at stige med 2 – 3 mio. kr., som følge af at afstanden til faciliteterne på fl å destationen øges. Endelig har der været rejst s  pørgsmål angående hvorvidt A/S Storebælt vil kunne overtage VTS fuldt og helt. Dette spørgsmål, som er stillet med kort varsel, giver anledning til en række såvel praktiske som juridiske overvejelser. Jeg vil snarest give en skriftlig besvarelse af dette spørgsmål, når der har været mulighed for at analysere disse forhold nærmere. Der er tale om alvorlige problemstillinger. Alle involverede parter vil gøre deres yderste for, at en sådan ulykke ikke in dtræffer igen. Det er, som det også blev fremført af forsvarsministeren, tvivlsomt om der kan registreres nogen risikoreducerende effekt overfor påsejling af forbindelsen ved en flytning af VTS-centret til Sprogø . Samtidig vil det være dyrere. De forskellige instanser, der har ansvar for de sikkerhedsmæ  ssige forhold, vil vurdere og Driftsomkostninger ved en flytning af VTS anlægget. Kan A/S Storebælt overtage VTS- centeret fuldt og helt Skriftlig besvarelse Sammenfatning En flytning af VTS centeret vil formodentlig ikke reducere risikoen for en påsejling Relevante myndigheder vil drøfte mulige tiltag
Side 6 af 6 Error! Unknown switch argument. drøfte, hvilke ti ltag der skal til for at mindske risikoen for en gentagelse af ulykken. Det vil først og fremmest ske på baggrund af den endelige rapport fra Søfartsstyrelsens opklaringsenhed. Transport- og Energiministeriet har iværksat   udvalgsarbejde vedrørende katastrofeberedskabet i forbindelse med en afbrydelse af Storebæltsforbindelsen.   Der er således iværksat en analyse af de planer, der foreligger for at håndtere en situation, hvor Storebæltsforbindelsen og dermed hovedparten af trafikken mellem landsdelene er afbrudt. Som led i arbejdet ses der på behov og muligheder for etablering af et akut transportalternativ og for længerevarende løsninger. Et væsentligt element i dette er at vurdere, hvilken kapacitet, der skal sikres, og hvorvidt der er den fornødne infrastruktur kapacitet til stede. Herefter kan du åbne op for bemærkninger fra Trafikudvalgets medlemmer. Arbejdsgruppe vedr. katastrofeplaner Afrunding