Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 23. maj 2005 004 - 137 Trafikudvalget har i brev af 27.april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 119 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 ekse  mplarer. Spørgsmål 119: "Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel fra Fyens Stiftstidende den 25. april 2005: ”Vindmøller ødelægger vejene”." Svar: Hvad angår særtransporternes vejslid, så kan jeg bekræfte, at der er tale om et ganske betydelig vejslid. Dette er imidlertid vilkårene, hvis sådanne transporter skal kunne finde sted i Danmark. Jeg vil gerne understrege, at transporterne skal ske på en for trafiksikkerheden forsvarlig m å de og med mindst mulig gene for samfundet som helhed. Der er derfor fastsat særlige regler for særtranspo  rter. Regulering af særtransporter, heru  nder transporter af de i artiklen nævnte dele til vindmøller, er fastlagt i bekendtgørelse nr. 1172 af 3. d  ecember 2004. Godsets vægt medfører, at transporten skal gennemføres med b lokvogn. Efter færdselsl  ovens § 86, stk. 2, må kørsel med blokvogn i belæsset stand kun ske med politiets tilladelse, der meddeles efter forhandling med ved- kommende vejbestyrelse. Ansøgning om tilladelse til genne mførelse af transporten skal være ledsaget   af: 1. en klassificeringsattest for vogntoget i henhold til Vejdirektoratets klassificeringssystem for Tungvogns Vejnettet, da bestemmelserne i bekendtgørelse om køretøjers dimensioner overskr   ides, og 2. blokvognsattest og attest for trækkraft for blokvogn med s  ynsvirk- somhedens påtegning om godkendelse af køretøjerne og med m   o- torkontorets påtegning om u dlevering af blokvognsnummerplade.
Side 2 af 2 Færdselsstyrelsen har oplyst, at ovennævnte oplysninger er tilstrækk elige til, at vejbestyrelsen på forsvarlig vis kan tage stil ling til, om den relevante vejstrækning findes egnet til gennemføre   lse af en konkret transport. Ved kravet om, at politiet og den vedkomne vejbestyrelse skal forhandle om vilkårene for transporten sikres det, at ve jbestyrelsen har mulighed for at stille fornødne vilkår for gennemførelse af særtransporten eller helt fo r- byde transporten. Vejbestyrelserne kan endvidere indføre midlertidigt kørselsforbud. Det kan eksempelvis være om sommeren, hvor tunge transporter på varme vejb   e- lægninger    - over 25o C - vil kunne forårsage forøget vejslid af vejbefæste l- sen. Henset til at det også skal være muligt at gennemføre de i artiklen omtalte særtransporter i Danmark, finder jeg, at der er et fornødent r   egelsæt, som anviser hvordan sådanne særtransporter skal gennemføres så transporterne medfører mindst muligt gene. Med venlig hilsen Flemming Hansen