Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
23. maj 2005
004
-
137
Trafikudvalget har i brev af 27.april 2005 stillet mig følgende spørgsmål
119 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 ekse mplarer.
Spørgsmål 119:
"Ministeren bedes kommentere vedlagte artikel fra Fyens Stiftstidende den
25. april 2005: Vindmøller ødelægger vejene."
Svar:
Hvad angår særtransporternes vejslid, så kan jeg bekræfte, at der er tale om
et ganske betydelig vejslid. Dette er imidlertid vilkårene, hvis sådanne
transporter skal kunne finde sted i Danmark. Jeg vil gerne understrege, at
transporterne skal ske på en for trafiksikkerheden forsvarlig m å de og med
mindst mulig gene for samfundet som helhed. Der er derfor fastsat særlige
regler for særtranspo rter.
Regulering af særtransporter, heru nder transporter af de i artiklen nævnte
dele til vindmøller, er fastlagt i bekendtgørelse nr. 1172 af 3. d ecember
2004.
Godsets vægt medfører, at transporten skal gennemføres med b
lokvogn.
Efter færdselsl ovens § 86, stk. 2, må kørsel med blokvogn i belæsset stand
kun ske med politiets tilladelse, der meddeles efter forhandling med ved-
kommende vejbestyrelse. Ansøgning om tilladelse til genne mførelse af
transporten skal være ledsaget af:
1.
en klassificeringsattest for vogntoget i henhold til Vejdirektoratets
klassificeringssystem for Tungvogns Vejnettet, da bestemmelserne
i bekendtgørelse om køretøjers dimensioner overskr ides, og
2.
blokvognsattest og attest for trækkraft for blokvogn med s ynsvirk-
somhedens påtegning om godkendelse af køretøjerne og med m o-
torkontorets påtegning om u dlevering af blokvognsnummerplade.