Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 1. juli 2005 400 -2 Trafikudvalget har i brev af 21. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 117 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 ekse  mplarer. Spørgsmål 117: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. april 2005 fra Advo- katfirma Bech-Bruun Dragsted vedrørende Frederikssundmotorvejen, jf. alm. del – Svar: Advokat Jens Auken, advokatfirmaet Bech-Bruun Dragsted, gør på ve  gne af Bo Kjeldsmark Automobiler A/S i henvendelsen indsigelse mod de for- slag, der er fremsat af William Pedersen (Model 2 og senere justeringer) til linieføri ngen for 1. etape af Frederikssundmotorvejen. Det anføres i henvendelsen, at Bo Kjeldsmark Automobi ler A/S er en af de fem største Peugeot -forhandlere i Danmark og aktuelt beskæftiger 45 a  n- satte. Virksomheden drives fra ejendommen Islevdalvej 75 i Rødovre  - b e- liggende på hjørnet af Islevdalvej og Sandbækvej. I henvendelsen påpeges, at William Pedersens  tilkendegivelser om, at de for gennemførelsen af Model 2 nødvendige ekspropriationer næppe vil v æ- re et større problem for virksomheden, ikke er korrekte. Således vurderes det i henvendelsen, at en ekspropriation af arealet ud mod Sandbækvej vil betyde, at virksomheden ikke kan fortsætte, og derfor må totalekspropri   e- res. Det vurderes desuden, at alene det beløb, der skal gives i erstatning for totalekspropriationen af denne ene ejendom, overstiger det samlede beløb, som William Pedersen har vurderet, vil vær  e nødvendigt i ekspropriation s- erstatning i forbindelse med en gennemførelse af Model 2. Endelig peges der i henvendelsen på, at der ved gennemførelsen af Model 2 vil blive mere trafik gennem erhvervsområdet, herunder på Sandbækvej, der i dag er en lukket vej.
Side 2 af 2 Jeg kan i forhold til spørgsmålet om omfanget af ekspropriationer i forbi  n- delse med en gennemførelse af William Pedersens forslag til linieføring for 1. etape af Frederikssundmotorvejen (Model 2 og senere justeringer) hen- vise udvalget til min besvarelse af 6. januar 2005 på spørgsmål 27 til L11, folketingsåret 2004 -2005, 1. samling, samt min besvarelse af 25. april 2005 til William Pedersen, som også er sendt til udvalget i forbindelse med b e- svarelsen af samme dato på spørgsmål 81 fra udvalget, folket   ingsåret 2004 - 2005, 2. samling. Ved anlæg af veje, er det ekspropriationskommissionen, der foretager en prøvelse af projektet ved en besigtigelsesforretning, og desuden fastsæ   tter den erstatning, grundejeren skal have for det indgreb, der sker på eje n- dommen ved ekspropriation. Vejdirektoratets bedømmelse af, hvor meget der kan forventes ekspropri e- ret i de forskellige projekter, herunder også Model 2, er foretaget på ba  g- grund af de hidtidige erfaringer i forhold til ekspropriationskommissionens afgørelser i  lignende sager. Tværvejs anlæg i Model 2 foreslået af William Pedersen langs det nuv æ- rende forløb af afkørselsrampe 22 ved Sandbækvej og Ejby Industrivej, vil medføre indgreb i ejendommene langs vejen.  Ejendommen Islevdalvej 45, der huser Kjeldsmark Automobiler A/S må således i givet fald forventes totaleksproprieret. Vejdirektoratet forventer ligesom brevskriveren mere trafik på San d- bækvej, idet denne vej i Model 2 foreslås udbygget som en del af den Tværvej, der skal fungere som alternativ til Jyllingev  ej i vestgående re t- ning. Ud fra trafikberegninger af Model 2c forventes omkring 5.000 kør e- tøjer på Tværvej. I det oprindelige lovforslag fremsat 6. oktober 2004 berøres eje ndommen Islevdalvej 45 ikke af den af Vejdirektoratet foreslåede linief ø Afslutningsvis skal bemærkes, som også anført i henvendelsen på vegne af Bo Kjeldsmark Automobiler A/S, at Miljøministeriet tidligere har tilkend e- givet, at Model 2  indebærer, at der skal gennemføres en ny VVM   - undersøgelse med belysning af blandt andet miljømæss ige, arealmæssige og trafikale konsekvenser af forslaget. Med venlig hilsen Flemming Hansen