Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 24. maj 2005 004 - 132 Trafikudvalget har i brev af 21. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål   (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksempl  arer. Spørgsmål : 116 "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. april 2005 fra Karup Lufthavn vedrørende afgiftspolitikkens virkning på indenrigsluftfarte  n, jf. alm. del – Svar: Karup Lufthavn skriver i brevet af 20. april 2005, at opretholdelsen af den statslige passagerafgift gør det svært for indenrigsluftfarten at klare sig konkurrencemæssigt med alternative transportformer som personbil og tog. Jeg synes, at det er utrolig vigtigt at få belyst, hvilken betydning passage r- afgiften har for luftfarten i Danmark, herunder også for erhvervsudvikli n- gen – styrke erhvervsudviklingen i hele Danmark, og vi kan gennem hensigts- mæssige beslutninger på transportområdet give et væ sentligt bidrag hertil. Effektiv og billig transport kan være en vigtig kilde til vækst. Derfor er jeg glad for, at Finanslovsaftalen for 2005 omfatter en aftale om, at der skal gennemføres  en analyse af den danske passagerafgifts virkning på konkurrencen  mellem danske og udenlandske lufthavne samt virkningen på beskæftigelse og erhvervsudvikling i Da   nmark. Analysen forestås af en tvæ   rministeriel arbejdsgruppe med deltagelse af embedsmænd fra Finansmin  isteriet, Økonomi  - og Erhvervsministeriet, Transport- og Energiministeriet, Miljø ministeriet og Skatteministeriet (formand). Blandt de emner som analyseres, er passagerafgiftens betydning for erhvervsudviklingen. Når analysen er afsluttet vil vi i regeringen træffe en beslu   tning omkring passagerafgiften.
Side 2 af 2 Lovgivningsmæssigt hører passagerafgiften under skatteministerens re   s- sortområde og jeg har derfor sendt en kopi af spørgsmålet samt denne b   e- svarelse til min ministerkollega. Med venlig hilsen Flemming Hansen