Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
24. maj 2005
004
-
132
Trafikudvalget har i brev af 21. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksempl arer.
Spørgsmål : 116
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. april 2005 fra Karup
Lufthavn vedrørende afgiftspolitikkens virkning på indenrigsluftfarte n, jf.
alm. del
Svar:
Karup Lufthavn skriver i brevet af 20. april 2005, at opretholdelsen af den
statslige passagerafgift gør det svært for indenrigsluftfarten at klare sig
konkurrencemæssigt med alternative transportformer som personbil og tog.
Jeg synes, at det er utrolig vigtigt at få belyst, hvilken betydning passage r-
afgiften har for luftfarten i Danmark, herunder også for erhvervsudvikli n-
gen
styrke erhvervsudviklingen i hele Danmark, og vi kan gennem hensigts-
mæssige beslutninger på transportområdet give et væ
sentligt bidrag hertil.
Effektiv og billig transport kan være en vigtig kilde til vækst.
Derfor er jeg glad for, at Finanslovsaftalen for 2005 omfatter en aftale om,
at der skal gennemføres en analyse af den danske passagerafgifts virkning
på konkurrencen mellem danske og udenlandske lufthavne samt virkningen
på beskæftigelse og erhvervsudvikling i Da nmark.
Analysen forestås af en tvæ rministeriel arbejdsgruppe med deltagelse af
embedsmænd fra Finansmin isteriet, Økonomi - og Erhvervsministeriet,
Transport- og Energiministeriet, Miljø ministeriet og Skatteministeriet
(formand). Blandt de emner som analyseres, er passagerafgiftens betydning
for erhvervsudviklingen.
Når analysen er afsluttet vil vi i regeringen træffe en beslu tning omkring
passagerafgiften.