Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
18 maj 2005
004
-
000133
Trafikudvalget har i brev af 21. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål
114 (alm. del - bilag 118), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 114:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 11. april 2005 fra Torben
Larsen, København Ø, vedrørende samarbejdet mellem DSB og Banedan-
mark, jf. alm. Del bilag 118
Svar:
Jeg har forelagt DSB og Banedanmark sagen.
DSB beklager den utilfredsstillende information i den af Torben Larsen
beskrevne situation, men gør samtidig opmærksom på, at der den pågæ l-
dende eftermiddag indtraf en række uforudsigelige hændelser i et tæt for-
løb. Dette vanskeliggjorde i høj grad mulighederne for at levere en brugbar
information.
For så vidt angår den del af informationen til passagererne, som Banedan-
mark er ansvarlig for, dvs. via skærm og udkald på perronen, er dette ifølge
Banedanmark foregået efter retningslinierne herfor på den pågæ ldende dag.
Når det er sagt, pointerer såvel DSB som Banedanmark, at man er meget
opmærksom på værdien af en god og retvisende information til kunderne i
situationer med uregelmæssig toggang. DSB og Banedanmark har da også i
fællesskab stor fokus på område t og arbejder aktuelt intensivt på at optim e-
re informationsprocessen.
I nedenstående er en kort beskrivelse af hændelsesforløbet den aktuelle e f-
termiddag:
Kl. 13.41: Tog påkører en person ved Tårnby station og sporet spæ rres. Et
tog fra København H kommer til Kastrup og må pga. fejl på radioen i kke
køre videre. Begge spor er derved spærret.