Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
9. maj 2005
004
-
123
Trafikudvalget har i brev af 14. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål
110 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 110:
"Med henvisning til dagsordenspunkt 2b på rådsmødet den 21. april 2005
bedes ministeren redegøre for, om forordningsforslaget betyder, at DSB
(eller en anden operatør på det danske skinner) ikke vil have en ersta t-
ningspligt overfor udenlandske togpassagerer, som ikke når et korrespo n-
derende tog i Danmark som følge af skinnenedbrud eller lign. forhold, der
skyldes skinnernes tilstand, fordi det er Banedanmark og ikke operatøren,
der har ansvaret for infrastrukturen."
Svar:
Ifølge det foreliggende forslag til forordning har operatøren pligt til at
kompensere passagerne ved forsinkelser, herunder forsinkelser, der fører
til, at passageren ikke når et korresponderende tog. Dette begrænser ikke
operatøren i at gøre regres i forhold til infrastrukturforvalteren eller anden
tredje part, som operatøren mener har forårsaget forsi nkelsen.
Noget lignende gør sig allerede gældende i Danmark i dag, hvor DSB ved
et vist niveau af forsinkelser skal betale en bod til Transport- og
Energiministeriet, uanset at årsagen til en del af forsinkelserne ligger
udenfor DSB, eksempelvis hos Banedanmark. DSB har en kontrakt med
Banedanmark, hvor Banedanmark betaler bod til DSB for forsinkelser, der
skyldes forhold, som Banedanmark har ansvar for.
Der skelnes i forordningsforslaget ikke mellem indenlandske og udenland-
ske passagerer, men mellem nationale og internationale togservices. En
togservice, der krydser en grænse mellem to EU lande, er efter det forelig-
gende forslag omfattet af forordningen.
Det bemærkes, at forordningsforslaget fortsat forhandles.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen