Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 9. maj 2005 004 - 123 Trafikudvalget har i brev af 14. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 110 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 110: "Med henvisning til dagsordenspunkt 2b på rådsmødet den 21. april 2005 bedes  ministeren  redegøre  for,  om  forordningsforslaget  betyder,  at  DSB (eller  en  anden  operatør  på  det  danske  skinner)  ikke  vil  have  en  ersta t- ningspligt  overfor  udenlandske  togpassagerer,  som  ikke  når  et  korrespo n- derende tog i Danmark som følge af skinnenedbrud eller lign. forhold, der skyldes skinnernes tilstand, fordi det er Banedanmark og ikke operatøren, der har ansvaret for infrastrukturen." Svar: Ifølge  det  foreliggende  forslag  til  forordning  har  operatøren  pligt  til  at kompensere  passagerne  ved  forsinkelser,  herunder  forsinkelser,  der  fører til,  at  passageren  ikke  når  et  korresponderende  tog.  Dette  begrænser  ikke operatøren i at gøre regres i forhold til infrastrukturforvalteren eller anden tredje part, som operatøren mener har forårsaget forsi nkelsen. Noget lignende gør sig allerede gældende i Danmark i dag, hvor DSB ved et   vist   niveau   af   forsinkelser   skal   betale   en   bod   til   Transport-   og Energiministeriet,   uanset   at   årsagen   til   en   del   af   forsinkelserne   ligger udenfor  DSB,  eksempelvis  hos  Banedanmark.  DSB  har  en  kontrakt  med Banedanmark, hvor Banedanmark betaler bod til DSB for forsinkelser, der skyldes forhold, som Banedanmark har ansvar for. Der skelnes i forordningsforslaget ikke mellem indenlandske og udenland- ske  passagerer,  men  mellem  nationale  og  internationale  togservices.  En togservice, der krydser en grænse mellem to EU lande, er efter det forelig- gende forslag omfattet af forordningen. Det bemærkes, at forordningsforslaget fortsat forhandles. Med venlig hilsen Flemming Hansen