Amtsborgmester Orla Hav
Nordjyllands Amt
Amtsgården
Niels Bohrs Vej 30
Postboks 8300
9220 Aalborg Øst
Dato
J.nr.
:
:
19. maj 2005
619
-1
Kære Orla Hav
Tak for din henvendelse dateret 12. april 2005, hvori du anfører en række
synspunkter i anledning af de igangværende forhandlinger om de fremtid i-
ge takster på den faste forbindelse over Storebælt.
Der er endnu ikke indgået en endelig aftale om takstnedsættelser på Stor
e-
bælt blandt forligspartierne, dvs. Venstre, Socialdemokraterne og Det Ko n-
servative Folkeparti.
Det ligger imidlertid regeringen på sinde, at en nedsættelse af Storebælt
s-
taksterne ikke skal påvirke den regionale balance. Vores analyser viser, at
de foreslåede takstnedsættelser på Storebælt vil få positive effe
kter for
virksomheder og borgere i hele landet.
Den positive effekt vurderes isoleret set at være størst for de regioner, der
ligger tættest på Storebæltsbroen og benytter forbindelsen mest. Hvis
takstnedsættelsen medfører, at færgepriserne også sænkes vil det øge ford
e-
lene for de dele af landet, der ligger fjernest fra Storebæltsforbi ndelsen.
Hvad angår forholdene for Frederikshavns Havn er det min klare opfatte l-
se, at en takstnedsættelse på Storebælt ikke vil give anledning til optagelse
af en genforhandling af vilkårene for overdragelsen af Frederikshavn Havn.
Jeg har den 11. marts 2005 meddelt borgmester Erik Sørensen, Frederik s-
havns Kommune, at jeg naturligvis står ved den aftale, der blev indgået i
forbindelse med statens salg fra staten. Det fremgår af denne aftale, at Der
er enighed mellem parterne om, at dersom godstaksterne for passage over
Storebælts - og Øresundsforbindelserne inden u dgangen af 2005 nedsættes
væsentligt, således at det ud fra en helhedsvurdering ind ebærer en relativt
større negativ effekt for godsoms ætningen over Frederikshavn Havn, opt a-
ges der genforhandling af overdragelsesvilkår ene.
Det må være en forudsætning for optagelse af en eventuel ge
nforhandling
af overdragelsesbetingelserne, at Frederikshavn Kommune / Frederikshavn
Havn med udgangspunkt i aftalen kan dokumentere, at takstudviklingen for
gods over broerne ud fra en helhedsbetragtning har haft relativt større e f-
fekt på godsomsætningen over Frederikshavn Havn end for andre havne.