Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
25. april 2005
SJ 400-2
Trafikudvalget har i brev af 12. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål
104 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 104:
"Præcis hvilke vejregler vil være gældende ved projektering af Model2d, i
en professionelt tilrettet form, hvor en opklassificering af Jyllingevejs vest-
gående spor er undladt, men sporantallet er udvidet og tilpasset i nødve n-
digt omfang til hastighedsområdet 60 -80 km/t.?"
Svar:
De samlede almindelige regler og normer på vejområdet benævnes vejre g-
ler. Vejreglerne har blandt andet deres udspring i vejloven, som giver mini-
steren mulighed for at fastsætte almindelige regler og normer for anlæg,
vedligeholdelse og drift af de offentlige veje, herunder for vejenes forhold
til omgivelserne, for entreprisebetingelser og for sådanne forhold, som i
øvrigt er af betydning for vejnettets ensartethed og trafiksikkerhed.
Vejreglerne består des uden af et operationelt værktøj best practice vej-
ledninger for vejbestyrelserne i det daglige arbejde med anlæg, drift og
vedligehold af vejene.
Det samlede system bidrager til et ensartet trafiksystem for trafikanterne.
Vejregelkomplekset, der indeholder mange forskellige vejfaglige temaer
skaber grundlaget for, at der i Danmark findes et vejnet med ensartet karak-
teristika og en generelt god trafiksikkerhedsmæssig standard.
Vejdirektoratet kan på baggrund af det samlede kompleks af vejregler som
beskrevet ovenfor ikke anbefale Model 2, og heller ikke den seneste Model
2d.
En nedklassificering til en vej af lavere klasse, som det er sket i Model 2d,
løser ikke det grundlæggende problem i forhold til de gældende vejregler
for indfletninger, over- og underføringer m.v. i William Pedersens forslag,