Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 25. april 2005 SJ 400-2 Trafikudvalget har i brev af 12. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 101 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 101: "Hvad er ministerens begrundelse for, stadig ikke at iværksætte en kon- struktiv og fordomsfri undersøgelse af Model2, og engagere Vejdirektora- tet i en positiv dialog om udformningen af en løsning af udførelsen af 1. etape, i Jyllingevejens tracé, sådan som der er udtrykt ønske om blandt st  o- re borgergrupper samt politikere under valgkampen?" Svar: I mit svar på spørgsmål 78 fra udvalget har jeg understreget, at der i denne sag er lagt overordentlig stor vægt på dialogen med blandt  andet William Pedersen – forslagsstilleren til de forskellige udgaver af Model 2 i Jyllin- gevejs forløb. Vejdirektoratet har ikke kunnet anbefale Model 2. Efter Vejdirektoratets vurdering indebærer udformningen af Model 2, at trafikken ikke kan afvik- les på  en glidende og trafiksikker måde. Et meget væsentligt problem ved udformningen af Model 2 er nemlig, at der i vestgående retning ikke er den fornødne plads mellem Motorring 3 og Ring 3 til de i Model 2 forudsatte indfletninger og under- og overføring af forbindelsesramperne i vestgående retning ved Jyllingevej. Der er en række hensyn på strækningen mellem Motorring 3 og Ring 3, som skal varetages i forbindelse med udformningen af et nyt vejanlæg på strækningen. Der kan peges på følgende generelle hensyn: Mindst muligt indgreb i Vestskoven Mindst muligt indgreb i den fredede Vestvold
Side 2 af 4 Hensynet til boligbebyggelser langs Motorring 3 (Hvidsværmervej og Ved Voldgraven) Hensynet til boligbebyggelser i den sydlige del af Ejby Mindst muligt indgreb i det store erhvervsområde nord for Jylli n- gevej Ønske om stor tilgængelighed til erhvervsområdet Ønske om høj fremkommelighed og trafiksikker afvikling af mo- torvejstrafikken Afvikling af store trafikmængder Økonomi Ydermere er der tale om en kort strækning på kun ca. 1,5  km mellem Mo- torring 3 og Ring 3. Vejdirektoratet har tidligere, jf. mit svar af 20. december 2004 til Trafikud- valget på spørgsmål 16 til L 11, kigget på løsningsmuligheder med u   d- gangspunkt i Jyllingevejs forløb. De modeller i Jyllingevejs forløb, som Vejdirektoratet har vurderet, er skit- seret overordnet udfra en vejgeometrisk standard, der er sammenlignelig med lovforslagets projekt for så vidt angår dimensioneringshastigheder, trfiksikkerhedsmæssige og komfortmæssige aspekter. Det vil blandt andet sige, at lokaltrafik og motorvejstrafik er adskilt med høj fremkommelighed for motorvejstrafikken og stor tilgængelighed for lokaltrafikken ligesom i lovforslagets projekt. Flytningen mod nord mindsker indgrebet i Vestskoven syd for Jyllingevej, men til gengæld skal der tages skov fra den del af Vestskoven, som ligger mellem den nuværende Frederikssundmotorvej og boligbebyggelserne i den sydlige del af Ejby. Det skønnes, at der spares 10-20 ha skov i Vest- skoven. Løsningsmodeller, hvor motorvejen lægges i Jyllingevejs forløb mellem Motorring 3 og Ring 3, indeholder imidlertid en række problemstillinger: Der skal etableres en ny Jyllingevej – den gamle kan ikke genbru- ges som i lovforslagets projekt. En omlægning af de mange ledninger og kabler, der ligger i Jyllin- gevej er nødvendig.
Side 3 af 4 Forlægningen af Jyllingevej betyder, at der skal etableres nye kryds ved Ring 3, Ejby Industrivej og evt. Islevdalvej, hvilket indebærer dårligere forhold for trafikafviklingen under anlægsfasen i forhold til lovforslagets projekt. Flytningen af vejanlægget og forbindelsesanlægget mod nord betyder: Vejanlægget vil lægge tæt op af boligbebyggelser i den sydlige del af Ejby. Flere ekspropriationer langs Hvidsværmervej. Forbindelsesrampen fra nord mod vest samt til- og frakørselsram- per fra Motorring 3 kommer til at ligge i erhvervsområdet med øgede ekspropriationer til følge. Ekspropriationer af ejendomme i erhvervsområdet nord for Jylli n- gevej Forbindelsesrampen fra nord mod vest og frakørselsrampen fra Motorring 3 mod syd til Jyllingevej skal gå fra Motorring 3 læng e- re mod nord (omkring 200 meter nordligere) end i lovforslaget Placeres motorvejen, hvor Jyllingevej ligger i dag, vil det betyde, at Jyllin- gevej skal forlægges mod nord på den pågældende strækning, således at trafikken kan afvikles uden at blandes med motorvejstrafikken. En flytning af linieføringen ved Ring 3 mod nord indebærer, at det eksiste- rende motorvejsanlæg og dele af Jyllingevej ikke kan genanvendes i sam- me udstrækning som i lovforslagets projekt. Det eksisterende anlæg må i givet fald brydes op og fjernes, idet det eksisterende motorvejsanlæg mel- lem Motorring 4 og Motorring 3 er forberedt således, at det kan indgå i en forlængelse af Frederikssundmotorvejen til Motorring 3 med en placering syd for Jyllingevej. Der skal endvidere etableres et nyt kryds ved Ring 3 – Jyllingevej som er- statning for det nuværende. Omkostninger til afvikling af trafikken i an- lægsperioden og til omlægninger af ledninger i Jyllingevej vil blive væsentligt forøget i forhold til lovforslagets projekt. Hertil kommer udgifter til arealerhvervelse i erhvervsområdet nord for Jyllingevej. Meromkostningerne for løsningsmodellerne i forhold til lovforslagets pro- jekt skønnes samlet set på det foreliggende grundlag at være min. 300 -500 mio. kr. afhængig af, hvor stor en del af Jyllingevej, der skal forlægges. Løsningsmodellerne vil desuden kræve, at der gennemføres en ny VVM- undersøgelse. En ny VVM-undersøgelse vil have tidsmæssige og økonomi-
Side 4 af 4 ske konsekvenser for færdiggørelsen af udvidelsen af Motorring 3 på strækningen mellem Slotsherrensvej og Roskildevej, som afventer de vide- re overvejelser om 1. etape af Frederikssundmotorvejen. Med venlig hilsen Flemming Hansen