Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
25. april 2005
SJ 400-2
Trafikudvalget har i brev af 12. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål
101 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 101:
"Hvad er ministerens begrundelse for, stadig ikke at iværksætte en kon-
struktiv og fordomsfri undersøgelse af Model2, og engagere Vejdirektora-
tet i en positiv dialog om udformningen af en løsning af udførelsen af 1.
etape, i Jyllingevejens tracé, sådan som der er udtrykt ønske om blandt st o-
re borgergrupper samt politikere under valgkampen?"
Svar:
I mit svar på spørgsmål 78 fra udvalget har jeg understreget, at der i denne
sag er lagt overordentlig stor vægt på dialogen med blandt andet William
Pedersen forslagsstilleren til de forskellige udgaver af Model 2 i Jyllin-
gevejs forløb.
Vejdirektoratet har ikke kunnet anbefale Model 2. Efter Vejdirektoratets
vurdering indebærer udformningen af Model 2, at trafikken ikke kan afvik-
les på en glidende og trafiksikker måde.
Et meget væsentligt problem ved udformningen af Model 2 er nemlig, at
der i vestgående retning ikke er den fornødne plads mellem Motorring 3 og
Ring 3 til de i Model 2 forudsatte indfletninger og under- og overføring af
forbindelsesramperne i vestgående retning ved Jyllingevej.
Der er en række hensyn på strækningen mellem Motorring 3 og Ring 3,
som skal varetages i forbindelse med udformningen af et nyt vejanlæg på
strækningen. Der kan peges på følgende generelle hensyn:
Mindst muligt indgreb i Vestskoven
Mindst muligt indgreb i den fredede Vestvold