Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 22. september 2005 432 -1 Trafikudvalget har i brev af 8. marts 2005 stillet mig følgende spørgsmål 10, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 10: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af den 8. november 2004 fra Erik Ryge, Roskilde vedrørende Holbækmotorvejen, jf. folketingsåret 2004 - 05, 1. samling, TRU alm. del – Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 200 4-05, 1. samling, jf. TRU spm. 77" Svar: Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som oplyser følgende: ”I henvendelsen fra Erik Ryge foreslås, at der i stedet for at udbygge den eksisterende Holbækmotorvej mellem Fløng og Roskilde Vest anlægges e n ny, sydligere motortrafikvej mellem Holbækmotorvejen vest for Svoger  s- lev og motorvejsudfletningen ved Vallensbæk. Forslaget er skiseret på et kortbilag, som er vedlagt henvendelsen. Forslaget er tænkt anlagt med kun få til   - og frakørsler, da motortrafikv ejen primært skal aflaste Holbækmotorvejen for trafik fra Holbæk/Kalundborg, der har mål øst for Taastrup. Samtidig nævnes, at den skitserede vejforbi n- delse vil skabe nemmere adgang til Lufthavnen ved Tune. Erik Ryge anfører endvidere, at en ny sydligere v ejforbindelse udover en trafikal aflastning af Holbækmotorvejen vil medføre, at generne for traf   i- kanterne i anlægsfasen vil blive langt mindre end ved en udbygning af den eksisterende motorvej. Vejdirektoratet har afsluttet VVM - undersøgelsen for en udbyg ning af Holbækmotorvejen mellem Fløng og Roskilde Vest og fremlagt en samlet VVM redegørelse til offentlig høring i maj 2005.
Side 2 af 3 I VVM-undersøgelsen er vurderet forskellige udbygningsmuligheder, he r- under en symmetrisk og en asymmetrisk udbygning af den eksisterende motorvej. Desuden er vurderet et forslag fra borgere i Roskilde om at an- lægge en helt ny motorvej syd om Roskilde, beliggende ca. 1 km syd for Holbækmotorvejen. Fra andre borgere er modtaget forslag om at etablere en endnu sydligere vejforbindelse syd om Roskilde og Fløng/Hedehusene. I VVM-undersøgelsen er der derfor også foretaget trafikale vurderinger af sidstnævnte forslag om en ny motorvejsforbindelse, der vest for Svogerslev grener fra Holbækmotorvejen og forløber syd om Kamstrup og Tjæreby, passerer tæt forbi Lufthavnen ved Tune og forløber øst om Hedeland. He r- fra går motorvejen over i Ring 5 (Tværvej), der løber sammen med Ho l- bækmotorvejen mellem Hedehusene og Høje Taastrup. Denne vejforbi   n- delse vil få en samlet længde på ca. 17 km, målt mellem tilslutningerne til Holbækmotorvejen. En sådan vejforbindelse vil, anlagt som motorvej med en tilladt hastighed på 110 km/t, i 2010 få en trafik på ca. 17.   -19.000 køretøjer pr. hverdag  s- døgn, og den eksisterende motorvej vil i 2010 blive aflastet med ca. 1 3.000 køretøjer i døgnet, eller ca. 20 pct., på den trafikalt mest belastede stræ k- ning (igennem Fløng). Forslaget er i VVM  - undersøgelsen fravalgt efter vurderinger af den trafikale effekt sammenholdt med udgifterne til anlæ  g- gets etablering. Det er Vejdirektoratets vurdering, at Erik Ryges forslag til vejforbindelse, der er sammenfaldende med ovennævnte forslag mellem Svogerslev og Tune, vil have en lidt større trafikal effekt end ”Ring 5  -forbindelsen”, selv om vejforbindelsen forudsættes anlagt som 2  - eller 3-sporet motortrafikvej med en tilladt hastighed på 90 km/t. Vejdirektoratet vil samtidigt påpege, at den skitserede tilslutning til det e k- sisterende udfletningsanlæg ved Vallensbæk rent vejgeometrisk vil være meget vanskelig at indpasse. Derudover skal bemærkes, at den skitserede tilslutning ved Vallensbæk til Holbækmotorvejen op mod Klovtofte i givet fald bør suppleres med tilslutninger til Holbækmotorvejen i retning mod og fra København. Dette skyldes, at der i dag pr. døgn er ca. 8.500 køretøjer på H olbækmotorvejen vest for Roskilde, der kører ind mod København via Holbækmotorvejen øst for Vallensbækudfletningen. Alt i alt betyder dette, at tilslutningerne ved Vallensbæk vil blive meget komplicerede og dyre at etablere. Dette sammenholdt med, at den af Erik Ryge skitserede linieføring medfører nyanlæg af ca. 24 km ny 2 - eller 3- sporet motortrafikvej, gør at Vejdirektoratet anser en sådan løsning for en både dyrere og samfundsøkonomisk mindre rentabel løsning end at udby   g- ge den ca. 11 km lange strækning   mellem Fløng og Roskilde Vest fra 4 til 6 spor”
Side 3 af 3 Jeg kan henholde mig til Vejdirektoratets svar. Jeg skal afslutningsvis beklage den sene besvarelse af spørgsm å let. Spørgsmålet er en genfremsættelse af spørgsmål 77 fra 1. samling i folk e- tingsåret 2004 -2005 og var ved en ekspeditionsfejl ikke registr eret som verserende og aktuelt i forhold til en besvarelse. Med venlig hilsen Flemming Hansen