Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Politikontoret Sagsnr.: 2005-151-0024 Dok.: LBN40449 Besvarelse af spørgsmål nr.   98 fra Folketingets Sundhedsudvalg. Spørgsmål: ” Ministrene anmodes om at redegøre for hvilke muligheder der er for beskyttelse af mennesker, herunder nære pårørende, der gennem længere tid udsættes for te rrorise- ring,  forføl gelse  og  trusler  på  livet  af  psykiatriske  patienter,  herunder  anm odes  om oplysninger om grundlaget for tvangsindlæggelser, udstedelse af politihold, tildeling af personlige alarmer m.v.” Svar: For så vidt angår den del af spørgsmålet, der vedrører Justitsministeriets område, kan  Justitsmi- nisteriet oplyse, at advarsler – polititilhold – af politiet med hjemmel i straf- felovens § 265. Efter denne bestemmelse kan politiet meddele en person (den indklagede) en advarsel (forbud) mod at krænke en andens fred ved at trænge sig ind på vedkommende, forfø lge vedkommende med skriftlige eller telefoniske henvendelser eller på anden lignende måde forulempe ham eller hende. Straffelovens  §  265  fastsætter  ikke  nærmere ,  hvilke  materielle  betingelser,  der  gæ  lder  for  at meddele en advarsel, og  afgørelsen beror derfor i et vi dt omfang på politiets skøn og   træffes på grundlag af en konkret vurdering af samtlige faktiske og retlige forhold i sagen. Justitsministeriet  har  ved  cirkulæreskrivelse  nr.  11075    af  12.  februar  1990  fastsat  nærm  ere  ret- ningslinier for politiets behandling af sager om advarsler i henhold til straffelovens § 265. I cirkulæreskrivelsen fremhæves det bl.a., at meddelelse af advarsel normalt forudsætter, at den indklagede allerede har gjort sig skyldig i en eller flere krænkelser, men   at politiet dog ikke bør være  tilbageholden  de  med  at  meddele  advarsler,  når  det  begæres  af  personer,  der  e   ksempelvis har været udsat for voldtægt, grovere vold eller trusler efter straffelovens § 266.
- Ved Justitsministeriets cirkulæreskrivelse nr. 9250 af 18. februar 2003 blev   der indført  en lands- dækkende ordning vedrørende tilbud om overfaldsalarmer til voldsramte kvinder mv. Sådanne  overfaldsalarmer er mobiltelefoner med stedpositionering (GSP), der kan etablere en umiddelbar kontakt til Falck Securitas’ vagtcentral og viderestilles til vedkommende politikreds med positionsangivelse, og som endvidere kan etablere direkte kontakt til alarm 112. Ordningen er som udgangspunkt rettet mod kvinder, der har været udsat for vold fra en tidl  igere samlever eller ægtefælle, og hvor der foreligger en særlig risiko for nye voldelige ove rfald mod den pågældende.    Det vil bero på en konkret vurdering , om der i det enkelte tilfælde foreligger en sådan trussel mod den på  gældende, at der som tryghedsskabende og pr  æ  ventiv foranstaltning bør tilbydes en overfaldsalarm. Ifølge  cirkulæreskrivelsen  vil  et  tilbud  om  en  overfaldsalarm  formentlig  navnlig  være  a ktuelt, hvor kvinden i forbindelse med samlivsophør har indgivet begær   ing om, at  den tidligere samle- ver eller ægtefælle meddeles et tilhold efter straffelovens § 265. Det bemærkes   endvidere, at Folketinget den 4. juni 2004 vedtog lov om bortvisning og befø til at meddele tilhold (lov nr. 218 af 4. juni 2004), hvorved politiet fik mulighed for i visse tilfæ  l- de at bortvise en voldelig eller truende person fra det fælles hjem i en periode   af op til 4 uger for at hindre (yderligere) vold mv. mod andre medlemmer af husstanden. Forbuddet kan forlænges med op til 4 uger. Bortvisningen  kan  kombineres  med  et  almindeligt  tilhold.  Et  sådant  tilhold  kan  endvidere  su p- pleres med forbud om at opholde sig i et nærmere afgræn set område i nærheden af boligen   , det pågældende husstandsmedlems arbejdsplads eller uddannelsesinstitution mv.