Besvarelse af spørg  smål  alm. del - spørgsmål 88    (bilag 102),  som  Folketingets  Sundhedsudvalg  har  stillet  til indenrigs- og sundhedsministeren den 6. maj 2005 Spørgsmål    88: "Ministeren  bedes kommentere  henvendelsen  af  26.  april  2005 fra  Læg e- middelindustriforeningen   vedrørende   Statens   Serum   Instituts   fremtidige rolle, organisering og konkurrenceforhold, jf. alm. del – bilag 102”. Svar: Grundlaget for  regeringens  beslutning  om  at  bibeholde  Statens Serum  In- stituts (SSI’s) rolle som producent og leverandør af va cciner til børnevacc i- nationsprogrammet  har  bl.a.  været  arbejdsgrupperappo rten  fra  december 2004 ”Organisering af vaccineaktiviteter på Statens Serum Institut”, Rigsre- visionens beretning nr. 12/03, der blev offentliggjort i juni måned 2004 samt Statsrevisorernes bemærkninger hertil. Statsrevisorerne har i forbindelse med behandling af Rigsrevisionens  rap- port   bemærket,   at  ”Statsrevisorerne finder,   at Statens    Serum   Instituts kommercielle   diagnostiske aktiviteter og produktionskapacitet på   vaccine- området bidrager til både at styrke det danske beredskab mod smitsomme sygdomme  og  at  håndtere  nye angreb af epidemier.   Værdien  heraf  -  her- under faglig ekspertise på et højt niveau  - og den ekstra service instituttet yder, betyder imidlertid, at Statens Serum Instituts priser generelt ligger på et højt niveau. ” Regeringen har med beslutningen vedrørende Statens  Serum Instituts bø r- nevacciner foretaget en nøje  afvejning af en række forhold . Hvad angår priserne på Statens Serum Instituts børnevacciner   - og Læg e- middelindustriforeningens  bemærkninger  herom   -  skal  jeg  henvise  til  rap- porten ”Organisering af vaccineaktiviteter på Statens Serum Institut” hvoraf det fremgår, ”at  et  frasalg  af  SSI’s  vaccineaktiviteter  må  forventes  umiddelbart  at  ind- bringe en besparelse i form af lavere priser på børnevaccine. De to store udbydere af børnevaccine forventes således at vil le tilbyde vaccinen til en lavere  pris  end  SSI.  Der  anslås  en  mulig  besparelse  på  op  til  40  mio.  kr. årligt, når der sammenlignes med den pris, som de to store udbydere har introduceret i andre lande. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 20. juni 2005 Kontor: 4.s.kt. J.nr.: 2005-0111/03-27 Sagsbeh.: NMO Fil-navn: Dokument 2
2 Denne forventede besparelse skal ses i lyset af risikoen for stigende vacci- nepriser på længere sigt, idet markedet er domineret af to store udbydere, som i visse tilfælde fastsætter priser på baggrund af konkrete konkurrenc e- forhold på et givent tidspunkt snarere end på baggrund af de langsigtede produktionsomkostninger. Endelig er der set på de økonomiske  synergier mellem SSI’s kommercielle aktiviteter  –  herunder  vaccineaktiviteten  -  og  SSI’s  beredskabsaktiviteter. Der er betydelige fordele ved, at beredskabsopgaverne varetages i samme organisation  som  produktionen  af  vacciner  og  diagnostiske  analyser,  idet forskellige funktioner i samme organisation kan udnytte den samme kapaci- tet. Ved et frasalg af vaccineaktiviteterne vil det resterende SSI have behov for  et rammeløft  på  mellem  7  og  27 mio. kr.   årligt,  afhængigt  af,  hvordan forsyningssikringsrollen varetages.” Ydermere bidrager SSI’s vaccineproduktion efter arbejdsgruppens opfattel- se  til  at  opretholde  kvaliteten  af  det  samlede  sundhedsberedskab  og  at sikre  forsyningen  af  vacciner  herhjemme.  Arbejdsgruppens  opfattelse  un- derstøttes af Rigsrevisionens beretning, hvoraf det fremgår, ”at der er ind i- kation for, at SSI’s produktionskapacitet på vaccineområdet kan forventes at give Danmark et bedre udgangspunkt for at undgå forsyningsproblemer”. Lægemi ddelindustriforeningen anfører  endvidere, at opretholdelsen af Sta- tens  Serum  Instituts  rolle  som  producent  og  leverandør  af  børnevacciner indebærer  en risiko for, at  nye  børnevacciner  holdes  ude  af  vaccination  s- programmet. Jeg skal i den anledning bemærke , at der løbende sker tilpasninger i bø  r- nevaccinationsprogrammet, som sikrer, at nye og bedre vacciner kommer danske børn til gavn , når der er fagligt belæg  herfor. Lægemiddelindustriforeningen  bemærker endelig , at Statens Serum Institut ”har mange kasketter” og både har en rolle som producent, distributør og overvåger af bivirkninger. Hertil skal bemærkes, at det er Lægemiddelstyrelsen, der som for alle a  n- dre lægemidler, modtager bivirkningsoplysninger efter gæ  ldende regler, og at det er Sundhedsstyrelsen, der som uafhængig ek spert på området og ud fra  sundhedsfaglige  overvejelser  indstiller  til  Indenrigs-  og  Sundhedsmini- steriet, hvilke vaccinetyper, der skal indgå i det danske børnevaccination s- program.  Sundhedsstyrelsen  henter  rådgivning  fra  vaccinationsudvalget, der består af repræsentanter fra Praktiserende Lægers Organisation, Rig s- hospitalet,  embedslægerne,  Lægemiddelindustriforeningen,  Sundhedsst  y- relsens sagkyndige, SSI, Dansk Pædiatrisk Selskab og Lægemiddelstyre  l- sen.