Besvarelse af spørgsmål nr. 75 (Alm. del), som Folke-
tingets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og
sundhedsministeren den 25. april 2005
Spørgsmål 75:
"I hvilket omfang har indgivelse af klage til Patientklagenævnet opsættende
virkning i forhold til forældelsesfrister? "
Svar:
Efter § 22 i lov om sundhedsvæsenets centralstyrelse m.v., skal klage til
Sundhedsvæsenets Patientklagenævn være indgivet inden 2 år efter det
tidspunkt, hvor klageren var eller burde være bekendt med det forhold, der
klages over, dog senest 5 år efter den dag, klageforholdet har fundet sted.
Loven arbejder således med to frister: en 2-års frist og en 5-års frist, der
løber fra forskellige tidspunkter henholdsvis det tidspunkt, hvor klag eren
var eller burde være bekendt med det forhold, der klages over (bekendt-
hedstidspunktet) og den dag, hvor klageforholdet har fundet sted (be-
handlingstidspunktet).
Følgende situationer kan derfor forekomme:
1) Bekendthedstidspunktet ligger mellem behandlingstidspunktet og 3
år frem. Her gælder 2 -års fristen ubeskåret. En klage rejst inden 2
år efter bekendthedstidspunktet er rettidig.
2) Bekendthedstidspunktet ligger mellem 3 år og 5 år efter behand-
lingstidspunktet. Her gælder 2 -års fristen i reduceret form. En klage
rejst inden 5-års fristen er rettidig, men 2-års fristen reduceres af-
hængig af, hvor tæt man kommer de 5 år.
3) Bekendthedstidspunktet ligger 5 år efter behandlingstidspunktet.
Her medfører 5 -års fristen, at klage er udelukket.
Det bemærkes, at det er tidspunktet for borgerens indgivelse af kl agen, der
er afgørende for forældelsesspørgsmålet . Hvis klagen er rettidigt indgivet,
har det ingen betydning, om Patientklagenævnet efterfølgende ønsker
denne uddybet eller præciseret el.lign. Forhold, der kan tilskrives Patient-
klagenævnet, har således ingen indflydelse på spørgsmålet om forældelse.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
Kontor:
1.s.kt.
J.nr.:
2005-16110-35
Sagsbeh.:
BRA
Fil-navn:
Alm.del.spm.75.doc