Besvarelse  af  spørgsmål  nr.    75  (Alm.  del),  som  Folke- tingets   Sundhedsudvalg   har   stillet   til   indenrigs-   og sundhedsministeren den 25. april 2005 Spørgsmål    75: "I hvilket omfang har indgivelse af klage til Patientklagenævnet opsættende virkning i forhold til forældelsesfrister? " Svar: Efter  §  22  i  lov  om  sundhedsvæsenets  centralstyrelse  m.v.,  skal  klage  til Sundhedsvæsenets  Patientklagenævn  være  indgivet  inden  2  år  efter  det tidspunkt, hvor klageren var eller burde være bekendt med det forhold, der klages over, dog senest 5 år efter den dag, klageforholdet har fundet sted. Loven  arbejder  således  med  to frister:  en  2-års frist  og  en  5-års frist,  der løber  fra  forskellige  tidspunkter  henholdsvis  ”det  tidspunkt,  hvor  klag eren var eller burde være bekendt med det forhold, der klages over”  (bekendt- hedstidspunktet)  og  ”den  dag,  hvor  klageforholdet  har  fundet  sted”  (be- handlingstidspunktet). Følgende situationer kan derfor forekomme: 1)   Bekendthedstidspunktet ligger mellem behandlingstidspunktet og 3 år frem. Her gælder 2 -års fristen ubeskåret. En klage rejst inden 2 år efter bekendthedstidspunktet er rettidig. 2)   Bekendthedstidspunktet  ligger  mellem  3  år  og  5  år  efter  behand- lingstidspunktet. Her gælder 2 -års fristen i reduceret form. En klage rejst  inden  5-års fristen  er  rettidig,  men  2-års  fristen  reduceres af- hængig af, hvor tæt man kommer de 5 år. 3)   Bekendthedstidspunktet  ligger  5  år  efter  behandlingstidspunktet. Her medfører 5 -års fristen, at klage er udelukket. Det bemærkes, at det er tidspunktet for borgerens indgivelse af kl agen, der er afgørende  for forældelsesspørgsmålet  . Hvis klagen er rettidigt indgivet, har  det  ingen  betydning,  om  Patientklagenævnet  efterfølgende  ønsker denne  uddybet  eller  præciseret  el.lign.   Forhold,  der kan  tilskrives  Patient- klagenævnet,  har således ingen indflydelse på spørgsmålet om forældelse. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: Kontor: 1.s.kt. J.nr.: 2005-16110-35 Sagsbeh.: BRA Fil-navn: Alm.del.spm.75.doc
2 Det  tilføjes,  at   en  klage,  som  sendes  til  et  amtskommunalt  patientkontor, anses for indgivet hos rette myndighed på det tidspunkt, hvor den modta- ges i patientkontoret, jf. § 23, stk. 3, i centralstyrelsesloven.