Besvarelse  af  spørgsmål  nr.    74  (Alm.  del),  som  Folke- tingets   Sundhedsudvalg   har   stillet   til   indenrigs-   og sundhedsministeren den 25. april 2005 Spørgsmål    74: "Gør det indtryk på ministeren, at en mangeårig brugerrepræsentant i b åde Patientklagenævnet og Patientskadeankenævnet samt en kontorchef i P  a- tientforsikringen  samstemmende  -  jf.  vedlagte  artikel  i  Berlingske Tidende den 3. april 2005: ”Patienter tør ikke klage over sygehuset”   - påpeger, at et stort antal klager formentlig aldrig når frem, blandt andet på grund af pati- enters  manglende  viden  om  klagemuligheder  og  manglende  evne  til  at formulere en klage? Hvad vil ministeren i givet fald gøre for at sikre, at alle borgere uanset forudsætninger reelt kan gøre brug af de rettigheder, som Folketinget gennem lovgivningen har stillet til rådighed for dem?" Svar: Som  overordnet  ansvarlig  for  sundhedsvæsenets  klagesyst emer  gør  det selvsagt  indtryk  på  mig,  at  folk,  der  gennem  mange  år  har  deltaget  i  be- handling af klage- og erstatningssager, mener, at et stort antal klager for- mentlig aldrig når frem, blandt andet på grund af patienternes manglende viden om klagemuligheder og manglende evne til at formulere en klage. Det var netop for at imødegå  sådanne forhold, at jeg tog initiativ til at for- pligte amtskommunerne til at oprette patientkontorer, hvilket  – som Sund- hedsudvalget  bekendt  –  skete  ved  en  ændring af  lov  om  sundhe dsvæs e- nets centralstyre m.v., der trådte i kraft den 1. november 2003. Patientvej- lederfunktionen er også omtalt i den nævnte artikel i Berlingske T idende. Patientkontorerne  skal  bl.a.  bistå  patienten  med  vejledning  og  rådgivning om  patientrettigheder,  herunder  regler  på  klage-  og  erstatningsområdet. Patientkontorerne  skal  endvidere  bistå  patienten  med  videresendelse  og udformning af klager eller erstatningskrav til rette myndighed. Patientvejlederordningen,  der  har  eksisteret  i  1½  år,    er  et  led  en  samlet ”reformpakke”  til  styrkelse  af  patientsikkerheden  samt  klage-  og  erstat- ningsadgangen.  Efter  min  opfattelse  må der  gives  de  initiativer,  som  re- formpakken rummer, mulighed for at fungere en rimelig tid, inden der fore- tages nye tiltag på området. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: Kontor: 1.s.kt. J.nr.: 2005-1614-18 Sagsbeh.: BRA Fil-navn: S74.almdel.doc