Besvarelse af spørgsmål nr. 74 (Alm. del), som Folke-
tingets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og
sundhedsministeren den 25. april 2005
Spørgsmål 74:
"Gør det indtryk på ministeren, at en mangeårig brugerrepræsentant i b åde
Patientklagenævnet og Patientskadeankenævnet samt en kontorchef i P a-
tientforsikringen samstemmende - jf. vedlagte artikel i Berlingske Tidende
den 3. april 2005: Patienter tør ikke klage over sygehuset - påpeger, at et
stort antal klager formentlig aldrig når frem, blandt andet på grund af pati-
enters manglende viden om klagemuligheder og manglende evne til at
formulere en klage? Hvad vil ministeren i givet fald gøre for at sikre, at alle
borgere uanset forudsætninger reelt kan gøre brug af de rettigheder, som
Folketinget gennem lovgivningen har stillet til rådighed for dem?"
Svar:
Som overordnet ansvarlig for sundhedsvæsenets klagesyst emer gør det
selvsagt indtryk på mig, at folk, der gennem mange år har deltaget i be-
handling af klage- og erstatningssager, mener, at et stort antal klager for-
mentlig aldrig når frem, blandt andet på grund af patienternes manglende
viden om klagemuligheder og manglende evne til at formulere en klage.
Det var netop for at imødegå sådanne forhold, at jeg tog initiativ til at for-
pligte amtskommunerne til at oprette patientkontorer, hvilket som Sund-
hedsudvalget bekendt skete ved en ændring af lov om sundhe dsvæs e-
nets centralstyre m.v., der trådte i kraft den 1. november 2003. Patientvej-
lederfunktionen er også omtalt i den nævnte artikel i Berlingske T idende.
Patientkontorerne skal bl.a. bistå patienten med vejledning og rådgivning
om patientrettigheder, herunder regler på klage- og erstatningsområdet.
Patientkontorerne skal endvidere bistå patienten med videresendelse og
udformning af klager eller erstatningskrav til rette myndighed.
Patientvejlederordningen, der har eksisteret i 1½ år, er et led en samlet
reformpakke til styrkelse af patientsikkerheden samt klage- og erstat-
ningsadgangen. Efter min opfattelse må der gives de initiativer, som re-
formpakken rummer, mulighed for at fungere en rimelig tid, inden der fore-
tages nye tiltag på området.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
Kontor:
1.s.kt.
J.nr.:
2005-1614-18
Sagsbeh.:
BRA
Fil-navn:
S74.almdel.doc