Besvarelse  af  spørgsmål  nr.     228  (Alm.  del),  som  Sundheds- udvalget  har  stillet  til  indenrigs-  og  sundhedsministeren  den 26. september 2005 Spørgsmål    228: "Ministeren bedes oplyse, hvad årsagen er til, at plejere og social- og sund- hedsassistenter ikke har en placering i en ambulant behandlingsenhed, hvor der kræves, at man kan arbejde med en selvstændig kompetence, jf. Sundhedssty  rel- sens hjemmeside vedrørende opgaver for det tværfaglige behandlingsteam. Der henvises endvidere til Sundhedsstyrelsens vejledning til ansættelsesmyndigh eder om muligheder for at anvende social- og sundhedsassistenters kvalifikationer af 28. februar 1994, hvoraf det fremgår, at ansættelsesstederne kan forvente, at en social- og sundhedsassistent - kan vurdere behov for og selvstændigt udføre grundlæggende sundheds   - og syge- plejeopgaver, - har færdighed i at o bservere, identificere og reagere hensigtsmæssi gt på sympto- mer ved de almindelige somatiske og psykiske lidelser" Svar: Jeg har anmodet Sundhedsstyrelsen om en udtalelse. Styrelsen har oplyst følgende, hvortil jeg kan henvise: Indledningsvis bemærkes, at styrelsen ikke kan identificere ”Sundhedsstyr elsens hjemmeside vedrørende opg aver for det tværfaglige behandlingsteam.” Med hensyn til vejledningen fra 1994 er det bl.a. hensigten at tydeliggøre muligh e- derne for at anvende social- og sundhedsassistenternes kvalifikationer. Med hensyn til personalesammensætning, arbejdstilrettelæggelse og arbejdsford  e- ling fremgår det af vejledningen, at en konkret vurdering heraf er en ledelsesopgave, ligesom udarbejdelsen af de nø dvendige retningslinier. Sammensætningen af plejepersonalegruppen  – det være sig au toriseret eller ikke- autoriseret plejepersonale - i det enkelte område/på den enkelte afdeling, må såle- des vurderes i forhold til mængden og karakteren af opgaver samt udbuddet af pe r- Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 20. oktober 2005 Kontor: 1.s.kt. J.nr.: 2005-1531-61 Sagsbeh.: MLA Fil-navn: svare228
sonale med forskellige kvalifikationer, erhvervet dels via de forskellige grunduddan- nelser dels via erhvervserfaring, efteruddannelse og videreuddannelse.