Amtsgården · Ørb ækvej 100 · 5220 Odense SØ  · Telefon 6556 1000 E-mail: [email protected]  · Internet: www.fyns-amt.dk CVR-nummer 40-55-63-11 Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  har  ved  brev  af  16.  november  2005  anmodet  om  en  kom- mentar  til  et  i  Fyns  Stiftstidende  den  16.  september  2005  refereret  patientforløb,  hvor  en  84 - årig kvinde vente de flere dage på at blive opereret efter indlæggelse på grund af hoftebrud efter fald. Fyns Amt har bedt Odense Universitetshospital kommenterer det pågældende patientfo   r- løb. Odense Universitetshospital kan bekræfte, at den i artiklen omtalte patient vent  ede flere dage på  at  blive  opereret  for  et  hoftebrud,  nemlig  fra  mandag,  den  12.  september  2005  til  operat i- onsdagen torsdag, den 16. september 2005. Et væsentligt problem i tilrettelæggelsen af behandlingen af akut indlagte patie nter er, at man aldrig på  forhånd ved, hvor mange patienter der kommer akut til sygehusbehandling, eller hvi l- ken tilstand patienterne er i ved ankomsten. Afdelingerne kan alene tilrettelægge afdelingernes fremadrettede aktivitet ud fra gennemsnitsbetragtninger over ressourcebehovet ved behandlin- gen af akutte patienter.   Aflysninger fører uvægerligt til skuffelse, nervøsitet og ulempe hos patienten. Desuden er a f- lysninger  driftsmæssigt  uhensigtsmæssige,  idet  patientens  sygehuso phold  forlænges  med  en periode svarende til aflysningerne. Odense  Universitetshospital  søger  derfor  at  begrænse  akutte  patienters  ventetider  på  behan d- ling, herunder operation på Ortopædkirurgisk Afdeling.   Odense Universitetshospital udfolder også store bestræbelser på at leve op til forventninger om en effektivisering af sygehusdriften. En sådan bestræbelse indebærer, at tilstedeværelsen af l e- dig kapacitet på sygehuset begrænses mest m   uligt. 2. Sundhedskontor Indenrigs- og Sundhedsministeriet Slotsholmen 10-12 1216 København K Sundhedssekretariatet Tlf: 6556 1247 Fax: 6556 1205 E-mail:   [email protected] Journal nr. (Bedes anført ved alle henvendelser) Deres Ref. Dato 4-16 - 14 - 166-2005 2005 - 12100 - 131 20. december 2005 LNL Fyns Amt
- 2 - Såfremt der i forhold til et gennemsnit af akutte patienter modtages et usædvanligt stort antal, eller såfremt patie nterne har et behov for omfattende indsats, kan sygehuset være nødsaget til at prioritere blandt patienterne - herunder også blandt akutte patienter. I en sådan prioritering gives forrang til patienter, hvis behov for hurtig behandling er begrundet i et hensyn til patientens overlevelse eller i et hensyn til at undgå, at patientens helbredelsesm u- ligheder forringes på grund af udsættelse af behandling. Prioriteringen af akutte patienter foregår altid på overlægeniveau, oftest ved l edende overlæge eller dennes stedfortræder. Er der lægefagligt en  betænkelighed ved en udsættelse af behan d- ling, vil patienten blive behandlet af indkaldt personale eller overført til behan dling på et andet sygehus.   Ved planlægningen på Ortopædkirurgisk Afdeling har man opstill et som må lsætning, at ingen akut modtagne patienter oplever ventetider på mere end to dage. Dette mål overholdes i langt de fleste tilfælde. Ud af Ortopædkirurgisk Afd elings ca. 6.000 behandlingsforløb (overvejende operationer)  på  årsbasis,  oplever  et  anta  l  patienter  i  størrelsesorden  40  forsinkelser  ud  over  2 dage, som kan henføres til manglende kapacitet på s  ygehuset.   Odense Universitetshospitals skal i henhold til den konkrete sag bemærke, at ventep  erioder af den længde patienten oplevede, er sjældent forekommende, men ikke mulige helt at undgå u n- der de driftsmæssige vilkår, som er gældende for de offentlige sygehuse. Odense Universitet s- hospital  bemærker  yderligere,  at  patienter  i  en  venteperiode  er  under  pleje  og  opsyn,  og  det vurderes løbende, om pat ientens tilstand betinger en fremrykning af patientens behandling. Endvidere bemærkes, at u  dsættelserne af patientens operation til foretagelse 4. dagen efter in  d- læggelse ikke har haft en negativ indflydelse på effekten af den operation, patienten fik for   eta- get.   Trods ovenstående bemærkninger er det     Odense Universitetshospitals opfattelse, at den lange ventetid,  patienten  oplevede,  med  rette  kan  karakteriseres  som  utilfredsstillende,  og  Odense Universitetshospital  sø ger  også  løbende  at  nedbringe  antalle  t  af  patienter,  hvis  ventetid  over- skrider den på Odense Universitetshospitals Ortpædkirurgiske Afdeling fortsatte norm på ma k- simum 2 dages ventetid. Der er en væsentligt forøget risiko for patienten, såfremt der opereres, uden at patienten foru d- gående har  været fastende.  Når en patient er planlagt opereret en b   estemt dag, skal patienten derfor være fastende fra den pågældende dags morgen. Aflyses operationen, får patienten de r- efter  lejlighed  til  at  indtage  føde  og  drikke.  Aflyste  patienter  planlægges  alti   d  behandlet  den følgende dag. Patie nter, som oplever udsættelse af operation over flere dage, skal så påbegynde fasten  igen  i  et  tilsvarende  antal  dage.    Der  kan  derfor  i  et  forløb  med  flere aflysninger være lange perioder, hvor patienten føler sult, men d et er ikke ensbetydende med, at patienten sulter eller sultes.  Såfremt patientens tilstand gør det nødvendigt, kan der ved siden af den almind   e- lige fødeindtagelse efter aflysninger gives n æ  ringsberigede drikke eller, hvis det er nødvendigt, intravenøs nær   ingsvæ  ske.
- 3 - I forhold til beskrivelsen af forløbet vedr. pat ienten Anna Katrine Jørgensen skal  Odense Uni- versitetshospital  bemærke  ,  at  patientens  operation  blev  udsat  flere  gange  med  væsentlige ulemper  til  følge  for  patienten   –  herunder  en  ubehagelig  su   ltfornemmelse.  Dette  forhold  er imidlertid ikke ensbetydende med, at patienten har været sultet, og Odense Universitetshospital tager derfor afstand fra, at patienten skulle have været sultende i 4 dage. Såfremt der ministeren har supplerende spørgsmål t   il ovenstående bemærkninger, kan henve   n- delse  rettes  til  cheflæge  Peter  Frandsen  eller  vicekontorchef  Finn  Thaarup,  Odense  Univers  i- tetshospital. Med venlig hilsen Lars Rahbek Nielsen Sundhedssekretariatet Fyns Amt