Besvarelse af spørgsmål nr.    215 (Alm. del), som Folke- tingest   Sundhedsudvalg   har   stillet   til   indenrigs-   og sundhedsministeren den 20. september 2005 Spørgsmål    215: "I  forlængelse  af  Vin  og  Spiritus  Organisationens  foretræde  for  udvalget den 7. september 2005 anmodes om ministerens vurdering af, om ophæ- velse  af  24  timers  reglen,  hvorefter  det  er  blevet  muligt  at  indføre  stor e mængder  spiritus  over  grænsen,  i  kombination  med  at  spiritus  stadig  er dyrere i Danmark, har den effekt, at folk køber større mængder spiritus ind ved besøg over grænsen med en stigning af spiritusforbruget som følge?” Svar: Jeg har fra Skatteministeriet indhentet følgende redegørelse, som jeg kan henholde mig til: ”1. Spiritus er fortsat det af nydelsesmidlerne, hvor grænsehandlen udgør den største andel af danskernes forbrug. Ophævelsen af 24 timersreglen ville ved uændrede afgifter have ført til en meget kraftig stigning i grænsehandlen. Det er illustreret med de svenske erfaringer. Regeringen foreslog derfor afgiften på spiritus sat ned, således at grænsehandelseffekten af ophævelsen af 24 timersreglen blev neutral  i- seret. Dette mål er nået. Nettoeffekten  af  ophævelse  af  24  timersreglen  og  nedsættelse  af  afgiften på spiritus har således været et fald (om end beskedent) i grænsehandlen samlet  set.  Grænsehandlen  i  Tyskland  er  steget,  men  danskernes  køb  i Øst - og Sydeuropa samt tax free er faldet endnu mere. Ser man isoleret på effekten  af  ophævelse  af  24  timersreglen  og  nedsættelse  af  afgiften  er danskernes forbrug af spiritus steget, men der synes i disse år at være en generel tendens til mindre forbrug af alkohol. Det gælder også for spiritus. Således er forbruget af spiritus ikke afgørende større nu i 2005 end det var i f.eks. 2002, mens forbruget af andet alkohol især øl er faldet. 2. Spørgsmålet om virkningerne af ophævelse af 24 timersreglen 1. januar 2004 og nedsættelse af spiritusafgiften den 1 . oktober 2003 er undersøgt i ”Rapport om grænsehandel 2004” fra oktober 2004. I ”Status over græns   e- handel” fra juni 2005 er den seneste udvikling beskrevet. Virkningen på grænsehandel og forbrug var efter Skatteministeriets opg ø- relser: Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: Kontor: 5.s.kt. J.nr.: 2005-1431-213 Sagsbeh.: SHH Fil-navn: spørgsmål/spm 215 grænsehandel
2 Virkningerne  af  at  ophæve  rejsegodsrestriktioner  og  nedsætte  afgiften  på spiritus 1. oktober 2003 Mio.    l    40 pct. Salg med afgift -   heraf RTD - heraf til udlæ n dinge Salg  til dan- skere Dansk græ n- se- handel -heraf  i Tysk- land - heraf RTD l Dansk forbrug Før 15 1 1,75 13,25 8,75 4,5 1,0 22 Ophævelse af   svenske rejsegods- restriktioner 2003 og 2004 +1,5 0 +1,5 0 0 0 0 0 Ophævelse af dansk rejsegods- restriktion 2004 -5,25 0 -0,75 -4,5 +6,25 +5,5 0 +1,75 Nedsætte l- se af dansk afgift +9,75 +0,25 +1,5 +8,25 -7,25 -5,25 0 +1,0 Efter 21,0 1,25 4,0 17,00 7,75 4,75 1,0 24,75 Status nu 20,25 0,75 4,0 15,50 6,5 4,75 0 22,0 Før blev der solgt ca. 15 mio. liter spiritus i Danmark, heraf 1,75 mio. liter til udlændinge.  Medregnes  RTD  (Ready  to  drink  =  spiritusbaserede  alkoho l- sodavand) grænsehandlede danskerne 8,75 mio. liter i udlandet således at forbruget var 20 mio. liter almindelig spiritus og yderligere 2 mio. liter RTD. Ophævelse af rejsegodsrestriktionerne, der for Sverige skete gradvist, kan med  usikkerhed  beregnes  at  have  ført  ti l  et  fald  i  salget  i  Danmark  med 3,75 mio. liter. Salget til svenskerne steg 0,75 mio. liter, forbruget steg 1,75 mio. l, mens danskernes grænsehandel steg 6,25 mio. l. Givet  rejsegodsrestriktionerne  var  ophævet,  betød  den  danske  afgiftsne  d- sættelse en sti gning i dansk salg med 9,75 mio. liter. Salget til svenskerne steg  yderligere  1,5  mio.  liter,  danskernes  forbrug  1  mio.  liter  (heraf  0,25 mio. liter alkoholsodavand) mens grænsehandlen faldt 7,25 mio. liter. Ses ophævelse af 24 timersreglen og afgiftsneds ættelsen under ét blev det i ”Rapport om grænsehandel 2004” vurderet, at dansk salg steg 6 mio. liter, heraf 2,25 mio. l på grund af større salg til udlændinge, 2,75 mio. liter på grund af større forbrug og 1 mio. liter på grund af mindre grænsehandel. Der  hersker  usikkerhed om  virkningerne.  Det  ligger  dog  uden for  usikker- heden  at  salget  i  Danmark  steg markant  med ca.  40  pct.,  og  ligeledes at salget til udlændinge blev omtrent fordoblet. Det ligger også uden for usik-
3 kerheden,  at  danskernes  grænsehandel  i  a ndet  end  Tyskland  netto  faldt (Skatteministeriets vurdering med 1,25 mio. liter fra 3,25 mio. liter til 2 mio. liter), men at danskernes grænsehandel i Tyskland steg.(med ca. 0,25 mio. liter)  således  at  nettogrænsehandlen  sandsynligvis  faldt    omkring  1  mio . liter.    Virkningerne  på  forbruget  er  særlig  usikker,  da  det  er  en  beregnet virkning udfra oplysninger om salg i Danmark og oplysninger og skøn om grænsehandlen. Af den beregnede fremgang i forbruget på 2,75 mio. liter spiritus skete ca. 1 mio.  liter  på bekostning  af  forbrug  af  øl  og  hovedparten  af  forbrugsfre m- gangen skyldtes ophævelse af rejsegodsrestriktionerne. 1 mio. liter spiritus svarer til 8-9 mio. liter øl. 3. Udviklingen siden evalueringen fra efteråret 2004 af virkningerne af op- hævelse af 24 ti mersreglen og nedsættelsen af spiritusafgiften er beskrevet i  ”Status  for  grænsehandel”  fra  juni  2005.  Her  skønnes  grænsehandlen med  spiritus  yderligere  faldet  i  andet  end  Tyskland,  grænsehandlen  med alkoholsodavand i Tyskland skønnes også stærkt reduceret   efter den tyske afgiftsforhøjelse i efteråret 2004 og nu i praksis nul. Det trækker i retning af større salg i Danmark, men der regnes nu med et mindre salg end der blev regnet  med  i  evalueringen  fra  2004.  I  forhold  til  evalueringen  vurderes   danskernes  forbrug  af  spiritus  derfor  nu  noget  mindre  og  ikke  afgørende forskelligt fra forbruget før. Den tyske afgiftsforhøjelse på spiritusbaserede alkoholsodavand synes således at have nærmest udryddet denne græns e- handel uden at grænsehandlen med anden spiritus el ler salget i Danmark er steget. Med  de  seneste  erfaringer  kan  man  med  stor  sikkerhed  fastslå,  at  den samlede virkning af ophævelse af 24 timers reglen og nedsættelse af afgi  f- ten på spiritus har ført til et fald i grænsehandel med spiritus, men at græ   n- sehandlen fortsat er på et højt niveau. Med de seneste erfaringer kan man ikke helt afvise, at ophævelsen af 24 timersreglen og nedsættelse af spiritusafgiften omkring 1. januar 2004 ikke har haft nogen nævneværdig virkning på forbruget. Skatteministeriet vu rde- rer dog, at ændringerne omkring 1. januar 2004 og især ophævelse af 24 timersreglen havde en forbrugsdrivende effekt og at grunden til, at spiritus- forbruget nu ikke er afgørende anderledes end før, er, at der i alle tilfælde ville være sket et fald i sp iritusforbruget på samme måde som forbruget af øl og vin i de senere år har været vigende ligesom den tyske afgiftsstigning på spiritusbaserede alkoholsodavand synes at have reduceret forbruget og ikke kun ført til skift i salget fra Tyskland til Danmark.”