Besvarelse af spørgsmål nr.    206 (Alm. del), som Folke- tingets   Sundhedsudvalg   har   stillet   til   indenrigs-   og sundhedsministeren den 13. september 2005 Spørgsmål    206: "Ministeren bedes kommentere artiklen "Psykisk syge skal tvinges til medi- cin” fra Information den 13. september 2005, jf. alm. del – bilag 293.” Svar: I artiklen i Information anføres blandt andet, at de t i en rapport fra Rambøll Management  anbefales,  at  psykisk  syge  skal  kunne  tvangsmedicineres  i deres eget hjem, hvis de nægter at lade sig indlægge  . Den rapport, der sigtes til i artiklen, er den rapport, som Rambøll Manag e- ment  A/S  har  udarbejdet  i  forbindelse  med  forberedelsen  af  revisionen  af psykiatriloven.  I rapporten  omtales  blandt  andet muligheden for  at  indfø re regler, der skal gøre det muligt at fastholde en gruppe af de allersvag este patienter  i  den  nødvendige   behandling.  Det  er  imidlertid  ikke  korrekt,  når det i artiklen i Information anføres, at rapporten anbefaler, at ps ykisk syge skal  kunne  tvangsbehandles  i  eget  hjem,  hvis  de  nægter  at  lade  sig  in d- lægge.  Det  anføres  derimod  specifikt  i  rapporten,  at    det  forudsættes,  at tvang alene kan anvendes på den psykiatriske afdeling. Jeg er helt enig, når der i Rambøll  rapporten peges på, at der eksisterer et alvorligt problem med at fastholde en gruppe af de allersvageste psykiatri- ske  patienter  med  manglende  sygdomsindsigt  i  den  behandling,  de  har brug for. Jeg er imidlertid ikke blind for dilemmaet mellem på den ene side at respektere den personlige frihed og selvbestemmelsesret og på den an- den  side  at  værne  om  og  respektere  det  enkelte  menneskes  personlige værdighed, når det er på vej ind  i en dyb psykose. Jeg ikke i tvivl om, at valget skal falde ud til fordel for det sidste. På den baggrund foreslår jeg i det udkast til lovforslag om revision af psyki- atriloven, der nu er sendt i høring,  at der indsættes et nyt kapitel i psykiatr i- loven  om  opfølgning   efter  udskrivning  og  i  visse  særlige   tilfælde   tvungen opfølgning efter udskrivning.  Formålet er at skabe mulighed for at fastholde de svageste sindslidende i en nødvendig behandling  efter udskrivelsen fra den psykiatriske afdeling. Den personkreds, som efter forslaget bliver omfattet af reglerne, er de al- lersvageste  patienter,  som,  når  de  relativt  velbehandlede  bliver  udskrevet fra hospitalet, konsekvent ophører med at tage medicinen, hvorefter de får Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: Kontor: 3.s.kt. J.nr.: 2005-12140-172 Sagsbeh.: SEB Fil-navn: Dokument 3
2 det dårligere og på ny må indlægges, evt. under anvendelse af tvang. Der er tale om de få af de allersvageste patienter, som det inden for rammerne af det eksisterende regelsæt ikke har været muligt at nå. Jeg foreslår 4 betingelser, som alle skal være opfyldt, før der kan iværksæ   t- tes tvungen opfølgning.  Énaf de fire betingelser er, at patienten i ét tilfælde har  undladt  at  følge  den  behandling,  der  er  anført  i  en  udskrivningsaftale eller koordinationsplan. Heri ligger, at det først skal være forsøgt at fastho   l- de  patienten  i  den  nødvendige  behandling  uden  a t  anvende  tvang.  I  en sådan uskrivningsaftale eller koordinationsplan indgår blandt andet en be- skrivelse af patientens aktuelle og fremtidige behov for behandling og soci- ale tilbud og hvilke behandlingsmæssige tilbud, der er relevante for patie n- ten. Det skal endvidere fremgå af aftalen, hvem der er ansvarlig for revur- dering af aftalen eller planen, hvem der er ansvarlig for opfølgning, således at patienten får de tilbud, der er aftalt, og hvem der skal reagere, hvis afta- len ikke overholdes. Regeringen læg ger vægt på, at selve tvangsbehandlingen alene kan finde sted  på  psykiatriske  afdelinger.  Kun  på  de  psykiatriske  afdelinger  er  de forsvarlige fysiske rammer og kvalificeret personale til stede. Efter forslaget kan patienterne således ikke tvangsbehandles i eget hjem, hvilket tilsyne- ladende blandt andet er den bekymring, der rejses i artiklen i Information. I artiklen i Information anføres,   at rapporten fra Rambøll Management A/S lægger op til et fundamentalt brud med freden indenfor hjemmets fire væ  g- ge, når det gælder psykisk syge borgere. Jeg vil i den forbindelse erindre om, at det allerede i dag indenfor rammerne af den gældende psykiatr ilov er  muligt  med  magt  og  politiets  hjælp  at  hente  patienter  i  eget  hjem  med henblik på tvangsindlæggelse.  Ikke for at bryde med freden indenfor hjem- mets  fire  vægge ,  men  for  at  sikre,  at  alvorligt  syge  sindslidende  uden  til- strækkelig sy gdomsindsigt får den behandling, de har behov for. Kriterierne  for  etablering  af  tvungen  opfølgning  efter  udskrivning  er  efter forslaget ikke identiske med kriterierne for iværksættelse af tvangsindlæ   g- gelse  og tvangsbehandling,  jf. kapitel  3  og  4  i  den  gældende  psykiatrilov. De patienter, der er sindssyge og opfylder behandlings- eller farekriteriet i henhold til disse kapitler i loven, skal stadig behandles under indlæ ggelse på  den  psykiatriske  afdeling. Disse  patienter  kan  derfor  ikke  omfattes  af tvungen opfølgning som erstatning for den indlæggelse, de har behov for. Hvis overlægen, når patienten er klar til udskrivning, skønner, at der   er en begrundet frygt og nærliggende risiko for, at patienten efter udskrivning vil ophøre med at følge den behandling, der er nødvendig for patientens he   l- bred, og de øvrige betingelser i øvrigt er opfyldt,   kan overlægen beslutte, at patienten i en begræn set periode efter udskrivning skal være i tvungen o p- følgende behandling.   Det forudsættes naturligvis, at ove rlægen kun træffer beslutning om tvungen opfølgning i forhold til patienter, hvor den konkrete behandling har haft en dokumenteret god effekt på patientens tilstand.
3 Jeg vil således understrege, at der ikke med forslaget gives overlægen en valgmulighed  imellem,  om  patienten  skal  tvangsbehandles  under  indlæ g- gelse på den psykiatriske afdeling eller om patienten skal være unde rgivet tvungen opfølgning e fter udskrivningen. Kun  de  patienter,  der  erfaringsmæssigt   relativt  hurtigt  efter  udskrivelsen ophø rer med at følge behandlingen og som derefter på ny bliver så dårlige, at de bliver tvangsindlagt, foreslås omfattet af reglerne. Dette sikres ved, at kun de patienter, der i de sidste 3 år forud for den aktuelle indlæggelse har været  tvangsindlagt  mindst  3  gange ,  kan  blive  underlagt  tvungen  opføl g- ning. I Informations artikel henvises til forskellige erfaringer fra Norge og Sverige vedrørende brugen af ”amb ulant tvang”. Den ordning, som vi lægger op til i Danmark,  kan  efter  min  opfattelse  ikke  sammenlignes  med  de  norske  og svenske ordninger.