Besvarelse af spørgsmål nr.    205 (Alm. del), som Folke- tingets   Sundhedsudvalg   har   stillet   til   indenrigs-   og sundhedsministeren den 13. september 2005 Spørgsmål    205: "Ministeren  bedes  kommentere  henvendelsen  af  31.  august  2005  fra  Erik Schweigler, Nysted vedrørende den offentlige sygesikring, jf. alm. del   - bi- lag 292." Svar: Erik  Schweigler  rejser  i  henvendelsen  af  31.  august  2005  til  Folketingets Sundhedsudvalg  især  kritik  af  følgende  forhold  vedrørende  den  offentlige sygesikring: 1. Det kritiseres, at der omkring Nysted i Storstrøms Amt kun er begrænset adgang til lægehjælp hos alment praktiserende læger på gr  und af ubesatte lægepraksis  m.v. 2.  Det  anføres,  at  det  er  et  problem,  at  journalerne  tilhører  den  enkelte praktiserende læge, da lægen ikke er forpligtet til at udlevere dem, ligesom der  er  risiko  for,  at  journalerne  forsvinder,  hvis  en  læge  ophører  med    at praktisere. 3.  Der  mangler  kommunikation  mellem  sygehusenes  og  de  praktiserende lægers journaler, således at der er risiko for at de forskellige læger ordin e- rer medicin uafhængigt af hinanden. 4. Der  er samlet set behov for at få sygesikringen omorganiseret i forbin- delse  med  kommunalreformen.  Der  skal  ske  en  professionalisering  af  le- delsen på området og de praktiserende læger skal ansættes i det offentlige sundhedsvæsen. Jeg vil kommentere den anførte kritik. Ad 1. Jeg kan oplyse, at det efter sygesikringsloven er amterne, og i dette tilfælde Storstrøms  Amt,  der  har  ansvaret  for  at  tilbyde  borgene  den  nødvendige lægehjælp ved alment praktiserende læger. Jeg har derfor til brug for min besvarelse af spørgsmålet anmodet Storstrøms Amt om en udtalelse   i sa- gen. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: Kontor: 3.s.kt. J.nr.: 2005-1131-63 Sagsbeh.: TNE Fil-navn: FT 205 svar.doc
2 Storstrøms  Amt  oplyser  i  ve dlagte  udtalelse  af  10.  oktober  2005  bl.a.,  at amtet har været nødt til at oprette og drive lægepraksis i Nysted kommune på grund af en ubesat lægepraksis og  en sygemeldt læge, samt at amtet pt. forhandler med Nysted kommune om leje af lokaler for at understøtte en samling af byens praktiserende læger i et fælles lægehus i byen. Idet jeg i øvrigt henholder mig til amtets udtalelse i sagen, vil jeg  pege på vigtigheden af, at amtet og kommunen giver de berørte bor gere al relevant information og vejledning i forbindelse med ubesatte lægepraksis m.v., så borgerne har mulighed for at orientere sig og trygt søge lægehjælp, hvis de har behov for det. Jeg  vil  dernæst   fremhæve,  at  det  er  en  mere  generel  udfordring  at  si kre rekrutteringen til  almen  praksis  i  disse  år.  Ikke mindst  alderssammensæ t- ningen blandt lægerne øger behovet for mål  rettede initiativer, der sikrer, at erfarne og kompetente læger bliver i praksis så længe som  muligt, ligesom det er vigtigt, at mange unge læge r også vælger at blive praktiserende  læ- ge i fremtiden. Der er allerede efter den gældende overenskomst, der nærmere regulerer vilkårene  for  virksomheden  i  almen  praksis,  mulighed  for,  at  amterne  kan tage  særlige  initiativer  med  henblik  på  at  underst øtte  rekrutteringen,  som også den omhandlede sag viser. Jeg mener dog, at der er behov for yderli- gere  initiativer.  Jeg  har  derfor  også  anbefalet  overenskomstparterne,  at styrke mulighederne for at fremme rekruttering og fastholdelse i forhold til almen praksis. Jeg vil også nævne, at der siden 2000 er sket en markant stigning i antallet af færdiguddannede læger fra landets sundhedsvidenskabelige fakulteter. I år 2000 var tallet 448, i 2003 711 og frem til år 2009 forventes antallet at stige til 900. Hertil kommer, at Sundhedsstyrelsen årligt fastsætter rammer- ne  for  dimensioneringen  af  specialuddannelsesforløb  i  form  af  a ntallet  af uddannelsesstillinger inden for de lægelige specialer  – også disse er øget i de senere år. På længere sigt vil den styrkede uddannelseskapacitet kunne bidrage til at mindske rekrutteringsproblemet også i almen praksis. Ad 2. Jeg  vil  for  en  god  ordens  skyld  indledningsvist  understrege,  at  patienter efter lov om patienters retsstilling har ret til aktindsigt i egne journaloplys- ninger. Vanskelighederne  kan  derimod  bl.a.  opstå,  når  en  læge  ophører  med  at praktisere. Sædvanligvis vil den ophørende læges patienter give samtykke til, at deres nye læge overtager journalen. Herefter kan patienten fortsat få adgang  til  egne  journaloplysninger.  Der  kan  i  praksis  imidlertid  opstå  et problem i de situationer, hvor en lægepraksis lukker, og der ikke er en a n- den praktiserende læge til at overtage praksis. Indenrigs - og Sundhedsmi- nisteriet er aktuelt i dialog med blandt andet Praktiserende Læge rs Organi- . / .
3 sation med henblik på at finde en mere fremtidssikret løsning i disse situ a- tioner.   Ad 3. Jeg kan oplyse, at regeringen har igangsat en række initiativer, der har til formål  at  understøtte  mere  sammenhængende  patientforløb  på  tværs  i sundhedsvæs enet, herunder initiativer til understøttelse af de alment pra k- tiserende  lægers  overblik  over  egne  patienters  aktuelle  medicineringsst a- tus. Jeg vil i denne forbindelse fremhæve , at kommunalreformen på sundheds- området indebærer en styrkelse af de kommende regioners og kommuners planlægning  og  samarbejde,  herunder   bliver  den  enkelte  region  og  kom- munerne forpligtet til at understøtte sammenhængende forløb på tværs af sektorgrænserne via lokale sundhedsaft aler. Jeg vil også fremhæve, at  sygehuslæger i henh old til en ny bestemmelse i sundhedsloven, der træder i kraft pr. 1. januar 2007, får videre adgang til at videresende oplysninger om en patients behandlingsforløb, herunder med i- cinering, til patientens egen læ ge. Et tredje initiativ på området er etablerin- gen  af  den  Personlige  Elektroniske  Medicinprofil,  der  fuldt  udbygget  bl.a. giver patientens egen læge  en oversigt over de lægemid ler, der er udleve- ret  til  den  enkelte  patient.  Hertil  kommer  det  landsdækkende  projekt  med udbredelse og videreudvikling af den elektroniske patientjournal i sygehus- væs enets regi. Det er min klare forventning, at de igangsatte initiativer markant vil styrke grundlaget  for  et  mere  sammenhængende  sundhedsvæsen,  hvor  også dialogen på tværs af sektorerne om patienternes medicineringsstatus øges. Ad 4. Der er min opfattelse, at de af Erik Schweigler rejste kritikpunkter skal imø- dekommes ved en målrettet række af initiativer, som jeg også har skitseret i mine bemærkninger ovenfor. Hertil kommer, at én af regeringens målsætninger med kommunalreformen på sundhedsområdet netop er at skabe mere bæredygtige enheder, heru n- der 5 regioner med ansvar for bl.a. sygehusvæsenet og praksissekt oren.