Besvarelse af spørgsmål nr.    170 (Alm. del), som Folke- tingets   Sundhedsudvalg   har   stillet   til   indenrigs-   og sundhedsministeren den 18. august 2005 Spørgsmål    170: "Ministeren  bedes  kommentere  vedlagte  annonce  fra  Dansk  Synskirurgi  i Jyllandsposten-København den 27. juli 2005, herunder anmodes om oply s- ninger om, hvorvidt Sundhedsstyrelsen bifalder markedsføring i form   af, at kendte personer anbefaler synskirurgi. Endvidere ønskes oplyst, om det er lovligt af markedsføre laserbehandling på den pågældende måde. Svar: Jeg  har  fra  Sundhedsstyrelsen  indhentet  nedenstående udtalelse,  til  hvil- ken jeg kan henholde mig:    ”Der er tale om en annonce, som den 27. juli 2005 blev bragt i Københavns sektionen af Jyllandsposten, der ved hjælp af et billede af Camilla og Anja Andersen reklamerer for laserbehandling af øjnene. Teksten lyder: ”Se ve r- den med nye øjne! Camilla og A nja fik normalt syn med en laserbehandling …  Håndboldspillerne  Camilla  Andersen  og  Anja Andersen  har  begge fået laserbehandlet  deres  øjne  hos  Dansk  synskirurgi.  Efterfølgende  er  også Camilla Søster og Anjas bror blevet laserbehandlet. Efter behandlingen ha r ingen  af  dem  behov  for  briller  eller  linser.  De  fleste  mennesker  gør  sig mange overvejelser, før de få laserbehandlet deres øjne. En anbef  aling fra nogen man kender kan være en stor hjælp. Der er herefter en punktvis o  p- remsning, som lyder; Forestil dig en hverdag uden briller og linser, En hur- tig og smertefri laserbehandling kan gøre forskellen …, Vi checker om du er egnet  …,  Gratis  egnethedsvurdering,  Nyeste  teknologi  med  ZYOPTIK  og Rentefri finansiering tilbydes. I   bekendtgørelse   nr.   738   af   21.   august    2003   om   markedsføring   af sundhedsydelser § 5 er der foreskrevet, at markedsføring af sundhedsyde l- ser kan ske ved anvendelse af blandt andet billeder under forudsætning af, at billederne ikke er urigtige, vildledende eller urimeligt mangelfuldt. Det vil dermed sige, at der ikke er noget til hinder for at markedsføre sundhed s- ydelser  ved  hjælp  af  billeder  af  kendte  personer,  såfremt  brugen  af  bille- derne  ikke  er  urigtig,  urimelig  mangelfuld,  er  egnet  til  at  vildlede  eller  er utilbørlig,  og  hvis  de ken dte  personer  har godkendt  brugen  af  billederne  i markedsføringstiltaget. Sundhedsstyrelsen kan i deres tilsyn af markedsføring af sundhedsydelser kræve,  at  den  person,  som  står  markedsføringstiltaget,  skal  dokumentere Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: Kontor: 1.s.kt. J.nr.: 2005-1536-27 Sagsbeh.: jal Fil-navn: Spm. 170.doc
2 rigtigheden af angivelser om faktiske forhold, jf. § 2, stk. 4, i lov nr. 326 af 6. maj  2003.  Det  vil  sige,  at  Sundhedsstyrelsen  i  det  konkrete  tilfælde  ville kunne anmode Dansk Synskirurgi om at dokumentere, at Camilla og Anja Andersen samt Camillas søster og Anjas bror ikke alene er blevet behan d- let af Dansk Synskirurgi, men også at deres syn er blevet normalt. Sundhedsstyrelsen  har  vurderet  annoncen  og  har  ikke  fundet  angivelser, som er urigtige, urimeligt mangelfulde eller egnet til at vildlede. Der er efter Sundhedsstyrelsen  opfattelse  heller  ikke  tale  om  utilbørlig  markedsf ø ring. Sundhedsstyrelsen har således ikke fundet det nødvendigt at anmode om ovennævnte dokumentation. Det er på baggrund heraf Sundhedsstyrelsens opfattelse, at det er lovligt at markedsføre laserbehandling på den pågæ l- dende måde”.