Besvarelse af spørgsmål nr. 170 (Alm. del), som Folke-
tingets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og
sundhedsministeren den 18. august 2005
Spørgsmål 170:
"Ministeren bedes kommentere vedlagte annonce fra Dansk Synskirurgi i
Jyllandsposten-København den 27. juli 2005, herunder anmodes om oply s-
ninger om, hvorvidt Sundhedsstyrelsen bifalder markedsføring i form af, at
kendte personer anbefaler synskirurgi. Endvidere ønskes oplyst, om det er
lovligt af markedsføre laserbehandling på den pågældende måde.
Svar:
Jeg har fra Sundhedsstyrelsen indhentet nedenstående udtalelse, til hvil-
ken jeg kan henholde mig:
Der er tale om en annonce, som den 27. juli 2005 blev bragt i Københavns
sektionen af Jyllandsposten, der ved hjælp af et billede af Camilla og Anja
Andersen reklamerer for laserbehandling af øjnene. Teksten lyder: Se ve r-
den med nye øjne! Camilla og A nja fik normalt syn med en laserbehandling
Håndboldspillerne Camilla Andersen og Anja Andersen har begge fået
laserbehandlet deres øjne hos Dansk synskirurgi. Efterfølgende er også
Camilla Søster og Anjas bror blevet laserbehandlet. Efter behandlingen ha r
ingen af dem behov for briller eller linser. De fleste mennesker gør sig
mange overvejelser, før de få laserbehandlet deres øjne. En anbef aling fra
nogen man kender kan være en stor hjælp. Der er herefter en punktvis o p-
remsning, som lyder; Forestil dig en hverdag uden briller og linser, En hur-
tig og smertefri laserbehandling kan gøre forskellen
, Vi checker om du er
egnet
, Gratis egnethedsvurdering, Nyeste teknologi med ZYOPTIK og
Rentefri finansiering tilbydes.
I bekendtgørelse nr. 738 af 21. august 2003 om markedsføring af
sundhedsydelser § 5 er der foreskrevet, at markedsføring af sundhedsyde l-
ser kan ske ved anvendelse af blandt andet billeder under forudsætning af,
at billederne ikke er urigtige, vildledende eller urimeligt mangelfuldt. Det vil
dermed sige, at der ikke er noget til hinder for at markedsføre sundhed s-
ydelser ved hjælp af billeder af kendte personer, såfremt brugen af bille-
derne ikke er urigtig, urimelig mangelfuld, er egnet til at vildlede eller er
utilbørlig, og hvis de ken dte personer har godkendt brugen af billederne i
markedsføringstiltaget.
Sundhedsstyrelsen kan i deres tilsyn af markedsføring af sundhedsydelser
kræve, at den person, som står markedsføringstiltaget, skal dokumentere
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
Kontor:
1.s.kt.
J.nr.:
2005-1536-27
Sagsbeh.:
jal
Fil-navn:
Spm. 170.doc