Besvarelse af spørgsmål nr.    137 (Alm. del), som Folke- tingets   Sundhedsudvalg   har   stillet   til   indenrigs-   og sundhedsministeren den 17. juni 2005 Spørgsmål    137: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. juni 2005 fra Niels-Erik Viby  vedrørende  fordeling  af  turnuspladser  og  hensyn  til  forældremyndi  g- hed og børns vilkår, jf. alm. del  – bilag 195." Svar: Det nuværende  turnussystem med lodtrækning blev indført i 1984 bl.a. som følge af, at der var opstået lange ventelister til en turnusplads på de store sygehuse, mens de små sygehuse i provinsen havde for få ansøgere. Lodtrækningsordningen er en enkel måde, hvormed man kan sikre en fair fordeling af nye universitetskandidater. Med ordningen tilgodeses desuden hensynet til, at læger hu rtigst muligt får ret til selvstændigt virke og dermed kan komme videre med deres uddannelse til gavn for dem selv, men også for sygehusene og patienterne. Med det nuværende system er læger i den privilegerede situation, at de har sikkerhed for at kunne få arbejde i 18 måneder umiddelbart efter kandidat- eksamen. Set fra patienternes synsvinkel har systemet desuden den fordel, at  det  sikrer  tilgangen  af  læger  over  hele  landet.  Set  ud fra  et  samfund s- mæssigt synspunkt er systemet således med til at sikre sundhedsvæsenets funktion. Det er af grundlæggende betydning for ordningen, at turnuspladserne fo r- deles  efter  et  tilfældighedsprincip,  der  opleves  som  ”re tfærdigt”,  d.v.s.  så vidt muligt uden særordninger. Det er derfor  nø dvendigt at lægge en meget stram linie for dispensation. Der gives efter turnusbekendtgørelsens § 9 alene dispensation, såfremt der hos  ansøgeren  eller  dennes  nærmeste  familie  for  eligger  alvorlig  sygdom eller såfremt lodtrækningsordningen vil medføre   sæ rlige og meget alvorlige sociale  problemer  for  ansøgeren.   Når  der  gives  dispensation  i  henhold  til bekendtgørelsens § 9 skal der  derfor være tale om situationer  helt ud over det sædvanlige.  Som eksempel kan nævnes pasning af alvorligt syge fam i- liemedlemmer, alvorligt syge børn, som ikke tåler miljøskift o.lign.   Når  det  i  ministeriets  begrundelse  for  afslag  på  dispensation  til  Niels-Erik Vibys kone anføres, at forholdene ikke i særlig grad   adskiller sig fra andre Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 4. august 2005 Kontor: 2.s.kt. J.nr.: 2005-1510-18 Sagsbeh.: ANB Fil-navn: Turnus
2 familier med børn fra tidligere ægteskab m.v.  , ligger heri en anerkendelse af,  at forholdene for forældre  med  delebørn  ikke  er  helt  sædvanlige.  Men forskellen vurderes ikke at være anderledes i forhold til  andre forældre med delebø rn eller fællesbørn, som er nødsaget til at flytte på grund af jobskift o.lign. Det er i den forbindelse altid forældrenes ansvar at tilrettelægge fo  r- løbet,  således  at  det  bliver   acceptabelt  for  alle  parter.  Jeg  har  tillid  til,  at Københavns Overpræsid  ium i samarbejde med forældrene vil kunne finde en samværsløsning, der tilpasses   Niels-Erik Vibys kones situation i turnus- perioden. Såfremt  der  åbnes  op  for,  at  forældre  med  fælles -  eller  delebørn  får  d i- spensation, vil det betyde, at en stor gruppe kandidater vil få en særordning uden om den almindelige turnusfordeling, hvilket ikke er rimeligt for de ø v- rige kandidater, idet der dermed ikke er tale om en tilfældig og fair fordeling af kandidaterne.   Jeg er dog enig i, at det nuværende lodtrækningss  ystem kan virke stift og urimeligt  for  den  enkelte  kandidat.  Jeg  mener  derfor,  turnusordningen trænger til ændringer, så den bliver mere rimelig og fleksibel for den enke l- te  kandidat  og  med  en højere grad  af  medbestemmelse.  Sundhedsstyre l- sen har nedsat en arbejdsgruppe netop med henblik på dette. Niels-Erik Viby skriver til sidst i sit brev, at handel med turnuspladser finder sted i stor stil, herunder at 9 ud af 10 pladser på Bispebjerg Hospital sidste år skulle være byttet mod økonomisk kompensation  . Jeg vil indledningsvis slå fast, at hverken Indenrigs- og Sundhedsministeri- et  eller  Sundhedsstyrelsen  har  konkret  kendskab  til  handel  med  turnus- pladser. Der er dog mulighed for, at to kandidater indbyrdes kan bytte tur- nuspladser, såfremt de to amter/H:S accepterer dette. Jeg har i forbindelse med Niels-Erik Vibys brev indhentet en udtalelse fra Sundhedsstyrelsen  og  H:S  Direktionen  om  omfanget  af  bytning  af turnus- pladser i H:S. H:S Direktionen oplyser, at der i efteråret 2004 i H:S i alt blev byttet 2 tur- nuspladser  ud  af  42.  De  to  pladser  blev  byttet  mellem  Viborg  Amt  og  Bi- spebjerg Hospital. I foråret 2005 blev der i alt byttet 7 pladser ud af 39 i H:S, hvoraf de 4 af pladserne var på Bispebjerg Hospital og de 3 andre på Hvidovre Hospital. Pladserne  blev  byttet  til  turnuspladser  i  7  forskellige  amter:  Nordjyllands Amt,   Frederiksborg   Amt,   Vestsjællands   Amt,   Fyns   Amt,   Ribe   Amt, Sønde rjyllands Amt og Ringkøbing Amt. Disse tal ligger således meget langt fra Niels-Erik Vibys påstand om omfat- tende handel. Der byttes alene turnuspladser i meget begrænset omfang.