Besvarelse af spørgsmål nr. 124 (Alm. del), som Sund-
hedsudvalget har stillet til indenrigs- og sund-
hedsministeren den 3. juni 2005
Spørgsmål 124:
"Ministeren bedes kommentere udtalelsen af 16. maj 2005 fra Lisbeth Hau-
gaard, Glostrup, vedrørende manglende patientsikkerhed i forbindelse med
Patientklagenævnets behandling af klagesager, jf. alm. del bilag 42, her-
under anmodes specielt om ministerens kommentar til det i henvendelsen
anførte om Folketingets Ombudsmands udtalelser i egen drift -
undersøgelsen af Sundhedsvæsenets Patientklagenævn. "
Svar:
Sundhedsvæsenets Patientklagenævn er hjemlet i lov om sundhedsvæs e-
nets centralstyrelse m.v. Efter loven er Patientklagenævnet et uafhængigt,
domstolslignende organ, og nævnet er i sin virksomhed uafhængigt at i n-
struktioner om den enkelte sags behandling og afgørelse.
Som minister kan jeg derfor ikke gå ind i konkrete klagesager og derfor ej
heller i Lisbeth Haugaards klagesag.
Generelt kan jeg oplyse, at klagesystemet i forbindelse med ændri nger af
lov om sundhedsvæsenets centralstyrelse i 2003 blev taget op til revision,
og stort set alle partierne i Folketinget fandt, at den retlige regulering af
Patientklagenævnet var tilfredsstillende, herunder at næ vnet ved hvert
nævnsmøde er sammensat af 2 sundhedsfaglige medlemmer, 2 læ gfolk og
en dommer som formand. Derved skulle både patienters og de indklagede
sundhedspersoners interesser væ re ligeligt repræsenteret i næ vnet.
Hertil kommer, at alle sager med indhentede udtalelser m.v. forelæ gges
klager og indklagede i partshøring vedlagt et udkast til sagens afgøre lse.
Herved får parterne mulighed for at kommentere sagen, og kommentarerne
kan nævnet inddrage i sin endelige afgørelse. Dette er en væsentlig ret s-
sikkerhed og kvalitetssikring af nævnets sagsbehandling.
14 dage forud for et nævnsmøde sendes mødets ca. 30 sager til næ vnets
medlemmer, således at medlemmerne kan være velforberedte og klar til at
drøfte de sager, som medlemmerne mener, kan giver anle dning til tvivl eller
diskussion. Det er derfor muligt, at selve nævnsmødet kan afvikles for-
holdsvis hurtigt, sådan som det anføres, men dette skyldes, at næ vnets
medlemmer forud for møde t har brugt ganske lang tid på at sætte sig ind i
alle sagerne.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
Kontor:
1.s.kt.
J.nr.:
2004-16112-24
Sagsbeh.:
cav
Fil-navn:
Spm. 124-alm.del-SB i PKN