Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Vedrørend e ventetid til lægevagten
Med henvisning til ministeriets brev af 23. maj 2005 j.nr. 205-11-1131-55 kan oplyses, at
sagen har været forelagt vagtchefen til udtalelse.
Af udtalelsen fremgår blandt andet, at hændelsen har være t genstand for efterforskning og
drøftelse i vagtchefgruppen, med henblik på korrektion af eventuelle mangler og brist i
sædvanlig procedure.
Tyve minutters ventetid kan forekomme, men hører absolut til sjældenheder, en normal
visitationssamtale varer ca. 2 højst 5 minutter. Patienter, som telefonisk kontakter
lægevagten, bliver straks opfordret til at holde forbindelsen, hvis der er kø på telefonen, idet
en ny opringning vil medføre, at man igen kommer sidst i køen. I denne aktuelle sag er
denne opfordring netop ikke efterkommet. Vagten den pågældende nat var ikke påfaldende
travl, men præget af adskillige sammenfaldende og tidsrøvende opkald.
Vagtchefen udtaler endvidere Lægevagten bør fremover bestræbe sig på, at informere
borgerne om straks at kontakte 112 i tilfælde af livstruende sygdom og ulykkestilfælde.
Alarmcentralen og Falck har i påkommende tilfælde mulighed for via særlig telefonlinie staks
at komme i kontakt med Lægevagten med henblik på eventuel rådgivning.
For at minimere telefonventetiden mest muligt vil Lægevagtens ledelse opfordre de enkelte
vagtlæger til, at gøre visitationssamtalerne så korte og præcise som muligt, ved at bede
patienter eller disses pårørende, om at foretage genopkald ved manglende oplysninger om
CPR-nummer, feber ?, navn eller igangværende medicinering og andre nødvendige
observationer, ect., ect. Ligeledes vil hyppige lægevagtsbrugere ofte hurtigere kunne
viderevisiteres til anden passende service.
Venlig hilsen
Psykiatri-og Sundhedsområdet
Sygesikringen
Jnr.
05/7660
Direkte tlf.
7988 6680
E-mail
afd-i-
[email protected]
Den
28. juni 2005
Amtsgården Sorsigvej 35 DK 6760 Ribe
Tlf. 79 88 60 00 Fax 79 88 66 29 Internet: http://www.ribeamt.dk E-mail: [email protected]