Folketingets Socialudvalg Dato: 30. marts 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  1.  marts  2005 følger hermed – i 5 eksemplarer – socialministerens svar på spørgsmål nr. 9 (SOU Alm. del). Spørgsmål nr.  9: ”Ministeren bedes kommentere henvendelse fra Misbrugerpolitik.dk, jf. alm. del - bilag 19.” Svar: Jeg  skal  indledningsvis  oplyse,  at  placeringen  af  ansvaret  for  behandlingen for alkoholmisbrug og stofmisbrug i henholdsvis sygehusloven og den socia- le servicelov i det væsentlige er historisk betinget. På det lokale og regionale niveau  er  ansvaret  placeret  hos  de  samme  myndigheder,  der  tilrettelægger den samlede indsats på en tværfaglig og tværsektoriel m å de med en høj grad af specialiseret viden. Amtskommunerne  har i  dag  myndigheds-,  forsynings-  og  driftsansvaret  for en del af de sociale tilbud til sindslidende, hjemløse, stofmisbrugere og alko- holmisbrugere.  Kommunerne  har den  primære  forpligtelse til  at hjælpe  ud- satte grupper. Kommunerne har således en særlig pligt til opsøgende arbejde overfor udsatte grupper, fx i form af gadearbejde. Herudover er kommunerne ansvarlige for hjælp under ophold i et amtskommunalt botilbud, indlæggelse på  en  psyki atrisk  afdeling  eller  under  et  misbrugsbehandlingsforløb.  Kom- munerne skal endvidere indgå i et tæt samarbejde med amtskommunerne om udslusningsindsatsen og varetager opgaver i forbindelse med overførselsind- komster,  aktivering,  revalidering,  omsorgstilbud,  bolighjælp,  særlige  tilbud til børnefamilier m.v. På  stofmisbrugsområdet    har  amtskommunerne  siden  1.  januar  1996  været ansvarlige  for  såvel  den  socialfaglige  som  den  medici nske  behandling  for stofmisbrug. Stofmisbrugsbehandlingen i amterne administreres i misbrugs- Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] APO/ J.nr. 648-596
2 centrene. Social behandling foregår i medfør af servicelovens § 85 og med i- cinsk behandling (primært metadonbehandling) i medfør af sygehuslovens § 16.  På  alkoholmisbrugsområdet  har  amterne  a  nsvaret  for  behandlingen  i medfør af sygehuslovens § 16, herunder ansvaret for at drive behandlingsin- stitutioner for alkoholmisbrugere. Såvel  behandling  for  stofmisbrug  som  for  alkoholmisbrug  er  gratis  for  den enkelte.  Såfremt  en  stofmisbruger  er  visiteret  til  døgnbehandl ing,  omfatter den enkelte persons betaling alene opholdsrelaterede udgifter, såsom udgifter til  logi,  herunder  el,  varme,  kost  og  dermed  forbundne  personaleudgifter samt andre ydelser, herunder vask, der er en integreret del af opholdet. Per- soner, der ikke har en indtægt, opkræves ikke betaling for opholdsudgifterne. Dette fremgår  af  Socialministeriets  betalingsbekendtgørelse  nr.  91  af  6.  f e- bruar 1998 med efterfølgende ændringer. Alkoholmisbrugere, der er visiteret til behandling i døgnregi betaler ikke for de dermed forbundne opholdsudgif- ter.  Dette  forhold  er  generelt  gældende  for  alle  grupper,  der  modtager  be- handling efter sygehusloven. Med hensyn til spørgsmålet om  dobbeltdiagnose – både sindslidelse og mi s- brug – kan jeg oplyse, at en løsning af denne problemstilling er højt priorite- ret  og  indgår   i  regeringens  handlingsplan  mod  narkotikamisbrug  ”Kampen mod narko.” Med  kommunalreformen  stilles  forslag  om  at  samle  myndigheds-,  forsy- nings-  og  finansieringsansvaret  for  behandling  af  stofmisbrug  og  alkohol- misbrug i kommunerne. For borgeren indebærer dette, at henvendelse kan rettes ét sted med anmo d- ning om støtte. Det vil forbedre helheden og sikre en sammenhængende ind- sats. Det er min opfattelse, at ved at placere ansvaret for forebyggelse, tidlig ind- sats, behandling og efterbehandling hos kommunerne, vil kvaliteten i indsat- sen kunne sikres. Eva Kjer Hansen /Peter Juul
3