Folketingets Socialudvalg Dato: 9. november 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  23.  september 2005 følger h ermed –  i 5 eksemplarer –  socialministerens endelige svar på spørgsmål nr.    88 (SOU Alm. del). Spørgsmål nr.   88: ” Af www.ryk.dk fremgår det, at Ryanair kun accepterer at medtage kørestole under 32 kg. Det er anderledes end andre flyselskaber, der normalt medtager alle  typer  kørestole  uanset  vægt.  Ministeren  bedes  oplyse,  hvorvidt  det  er tilladt at sætte en sådan begrænsning.   Svar: Den  13.  oktober  2005  har  jeg  givet  et  foreløbigt  svar  på  Socialudvalgets spørg smål  af 23. september 2005.  Fastsættels  e af regler på transportområdet hører  under  Tran sport-  og  Energiministeriets  område .  Socialministeriet  har derfor bedt Transport- og Energiministeriet om at bidrage til besvarelsen. Transport-  og  Energiministeriet  har  anmodet  Statens  Luftfartsvæsen  om  en udtalelse og kan på den baggrund  oplyse følgende: ” Der  er  i  luftfartslovgivningen  på  nuværende  tidspunkt  ingen  regler,  der forhindrer et luftfartsselskab i at sætte begrænsninger for at medtage kørest o- le i luftfartøjer, herunder vægtmæssige begrænsninger . EU kommissionen har i februar 2005 fremsat et forordningsforslag til Euro- pa-Parlamentet  og  Rådets  forordning  om  bevægelseshæmmede  personers rettigheder, når de rejser med fly, KOM(2005)47.   Forslaget  vil  sikre  blandt  andet  kørestolsbrugere  bedre  forh old  i  lufthavne, herunder den nødvendige assistance i forbindelse med flyskift og lignende. Forordningsforslaget  indeholder  endvidere  en  bestemmelse  om,  at  et  luft- fartsselskab uden ekstra beregning skal tillade en bevægelseshæmmet person Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] IWH/ J.nr. 222-1635
2 at  få  transporte ret  indtil  2  stykker  ”mobilitetsudstyr”,  herunder  elektriske kørestole, hvis der gives meddelelse herom 48 timer forinden og under he n- syntagen til mulige pladsbegrænsninger på luftfartøjet og under hensyntagen til opfyldelsen af gældende regler om farligt   gods. Der er opnået politisk enighed om forordningsforslaget på Transportrådsm   ø- de den 6. oktober 2005. Forslaget afventer nu Europa-Parlamentets stillingtagen.” Eva Kjer Hansen /Frode Svendsen