Folketingets Socialudvalg Dato: 5. oktober 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  16.  september følger hermed  –   i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 84 (SOU Alm. del). Spørgsmål nr.   84: ” Ministeren  bedes  kommentere  henvendelsen  fra  Jan  Borg,  jf.  alm.  del  - bilag 229” Svar: Jan  Borg  beskriver  i  sin  henvendelse  et  sagsforløb  i  perioden  2 000 - 2002, hvor hans kommune, det sociale nævn og Ankestyrelsen   har truffet afgøre l- ser om aktindsigt, sygedagpenge og førtidspension . Henvendelsen fra Jan Borg giver mig ikke grundlag for at tage stilling til den konkrete sag og  de afgørelser, der er  truff et, idet der ikke foreligger oplys- ninger om de nærmere konkrete omstændigheder , der har ligget til grund for afgørelser ne, eller om myndighedernes vurderinger af hvilke forhold, der har haft afgørende betydning. Jan  Borgs  henvendelse  giver  imidlertid anledning  til understrege,  hvor  væ- sentligt det er, at den enkelte har mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag og bevare ansvaret for sit eget liv. En borger, der i en periode har behov for hjælp fra det offentlige  , skal ikke føle sig umyndiggjor t men have mulighed for at deltage aktivt i de undersø- gelser, der foretages, og forstå  de afgørelser, der træ   ffes. Retssikkerhedslovens § 4 giver borgerne ret til at medvirke i behandlingen af deres sag, og forpligter kommuner og amter til at tilrettelæg  ge sagsbehand- lingen, så det kan lade sig gøre. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] EJB/ J.nr. 38-214
2 Formålet med at give borgeren medindflydelse på sagsbehandlingen er   netop at støtte borgerens ansvar for sin egen tilværelse. Det er helt afgørende for at kunne  fastholde  ansvaret,  når  man  får  brug  for  hjælp fra  det  offentlige,  at man kender sine rettigheder og handlemuligheder og har indflydelse på egen situation. Det er det mest værdige for borgeren, og det giver de bedste m  u- ligheder for en god løsning på problemerne. Socialministeriet  har  for  nylig  gennemført  en  undersøgelse  af    borgernes medvirken.  Undersøgelsen  viste   bl.a.,  at  borgerne  ikke  generelt  føler  sig tilstrækkeligt in  ddraget i sagsbehandlingen. En god dialog med borgeren og klarhed om dennes rettigheder og pligter er forudsætningen  for,  at  borg  eren  aktivt  kan  tage  medansvar  for  at  finde  de rette løsninger. Det er samtidig også, hvad mange borgere   ligesom Jan Borg udtrykker ønske om, når de har kontakt med en kommunal socialforvaltning. Derfor har Socialministeriet i januar i år udsendt  pjecen ” Få borgernes me d- virken i sagsbehandlingen til at lykkes!” Pjecen vedlægges. Pjecen er handlingsorienteret og retter sig direkte til alle led i den kommuna- le administration med inspiration og praktiske råd til, hvordan princippe rne om  borgernes  medvirken  kan  sættes  på  dagsordenen  og  føres  ud  i  livet  i kommunernes og amtskommunernes sagsbehandling. Eva Kjer Hansen /Aksel Meyer
3 Bilag vedlagt: Socialministeriets pjece ”Få borgerens medvirken i sagsb  e- handlingen til at lykkes!”