Folketingets Socialudvalg Dato: 27. september 2005 Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 26. august 2005 følger he rmed –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål 77 (SOU Alm. del). Spørgsmål nr.   77: ” Ministeren bedes kommentere vedlagte brev fra Muskelsvindfonden af 20. juni 2005, og ministeren bedes i den forbindelse oplyse, hvorvidt en sagsbe- handlingstid på 5 -10 dage er rimelig.” Svar: Kommentar til Muskelsvindfondens brev Muskelsvindfonden  ønsker   i  brevet  af  20.  juni  2005  at  få  oplysni nger  om sagsbehandlingstider  fra  alle  landets  amter  i  sager  om  støtte  til  udgifter  til reparation af særlige    indretninger i handicapbiler. Samtidig har jeg opfattet Muskelsvindfondens brev som et ønske om at nedbringe sagsbehandlingst i- den ved at overlade det til kommunen at træffe afgørelse i disse s   ager. Jeg kan oplyse, at Socialministeriet for samtlige amter har undersøgt sagsb e- handlingstiden ved behandling af ansøgninger om reparation af nødvend  ige særlige indretninger i handicapbiler. Jeg har i mit svar af 8. septe  mber 2005 på  spørgsmål nr. S 2327  orienteret om resultaterne fra denne undersøgelse. Kopi  af  svaret  på  dette  spørgsmål  vedlægges ,  og  jeg  vil  orientere  Muskel- svindfonden  om  dette  svar.  Som  jeg  nævner  i  svaret  på  spørgsmål  nr.  S 2327,  er  det  mit  indtryk,  at  der  i  amterne  generelt  er  forståelse  for  en  kort sagsbehandlingstid for denne type af ansøgninge r. Socialministeriet har endvidere orienteret amterne om, at der er hjemmel til, at kommunen og amtet kan indgå aftale om, at amt et overlader kompetencen til  at  træffe  afgørelse  i  disse  sager     til  kommunen.  Der  er  sål edes,  hvis  de kommunale parter er enige herom, mulighed for populært sagt    at tage ” for- Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] KPU/ J.nr. 222-1609
2 skud på kommunalr eformen”, således at der alene er én myndighed, der ser på s agen. Det vil kunne nedbringe sagsbehandlingstiden. Er en sagsbehandlingstid på 5 -10 dage rimelig, når det vedrører repar  a- tion af særlig indretning i   handicapbil? Efter retssikkerhedslovens § 3 skal amtet fastsætte en frist for, hvor lang tid der må gå, inden der træffes afgørelse. Der er ikke i retssikkerhedsloven eller dens  forarbejder  givet  anvisninger  på,  hvor  korte  eller  lange   fristerne  kan være. Det er derfor amtsrådets opgave at fastsætte fristerne for at træffe a f- gørelse  som  led  i  de  lokale  prioriteringer  af,  hvordan  amt ets  samlede  res- sourcer anvendes. Fastsættelse af   en generel tidsfrist for behandlingen af en sagstype, f.eks. på 5-10 dage, fritager således  ikke amtet for at foretage en konkret vurdering af, om den enkelte sag har en uopsættelig karakter. Eva Kjer Hansen /Birgitte Lundblad Bilag vedlagt: Svar af 8. september 2005 på spørgsmål nr. S 2327
3 Folketingets Lovsekretariat Dato: 8. september 2005 Under henvisning til Folketingets brev af 27. juni 2005 følger hermed  –  i 80  eksemplarer  –   socialministerens  endelige  svar  på  spørgsmål  nr.  S 2327, stillet af René Skau Björnsson (S). Spørgsmål nr. S 2327: ”Vil ministeren for hvert enkelt amt samt for Frederiksberg, Københavns og Bornholms kommuner oplyse, hvilken frist der efter retssikkerhedslovens § 3,  stk.  2,  er  fastsat  for  behandling  af  ansøgninger  om  reparation  af  særlige indretninger i handicapbiler, og om de nævnte frister i givet fald regnes fra aflevering  af  ansøgningen  eller  fra  amtets  modtagelse  af  ansøgningen,  idet der efter reglerne også forudsættes en forudgående sagsbehandling i ansøg e- rens kommune?” Svar: I forlængelse af mit foreløbige  svar  kan jeg oplyse, at jeg nu har modtaget oplysninger   fra   samtlige   amtskommuner,   Københavns   og   Frederiksberg Kommuner  og  Bornholms  Regionskommune  om  frister  fastsat  for  behand- lingen af ansøgninger om reparation af særlige indretninger af handicapbiler. I vedlagte bilag er de modtagne oplysninger om sagsbehandlingstider sat ind i et skema for overskuelighedens skyld. Der er ikke i retssikkerhedsloven fastsat en bestemt frist for behandlingen af sager om reparation af særlige indretninger i handicapbiler. Det følger imi   d- lertid af § 3, stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det soc iale område, at der skal fastsættes en    frist for, hvor lang tid der må gå, inden der skal være truffet en afgørelse. Fristerne kan afhænge af de enkelte sagst yper. De enkelte afgørelser, en kommune eller en amtskommune træffer, skal s   å- ledes være omfattet af en tidsfrist, og dette gælder, selv om afgørelser i den Departementet mentet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] APL+KPU/ J.nr. 222-1559
4 enkelte  type  af  sager  i  praksis  typisk  træffes  efter  selv  meget  kort  sagsb  e- handlingstid - fra dag til dag. Jeg har noteret mig,  at  der i  amterne m.v.  generelt er forståelse for en kort sagsbehandlingstid for denne type af ansøgninger. Som  det  fremgår  af  oplysningerne  i  skemaet,  er  der  i  mange  tilfælde  ikke fastsat en tidsfrist, der omfatter afgørelser om behandling af ansøgninger om reparation af særlige indretninger i handicapb  iler. Socialministeriet  vil  derfor  orientere  samtlige  amtskommuner,  Københavns og   Frederiksberg   Kommuner   og   Bornholms   Regionskommune   om   dette svar. I  den  forbindelse  vil  Socialministeriet  henstille  til,  at  de  myndigheder,  der ikke har fastsat en tidsfrist for et sagsområde, der indeholder ansøgning om støtte  til reparation af særlige indretninger i handicapbiler, lever op til lovens krav. Eva Kjer Hansen /Birgitte Lundblad
5 BILAG Oplysninger  om  sagsbehandlingstider  for reparation  af  særlige  indre  t- ninger af handicapbiler m.v. i de enkelte amter m.v. Amt m.v. Oplysninger Nordjyllands Amt Bornholms Regions- kommune Tidsfrist.  Der   er  fastsat  en   frist  specifikt  for denne type af sager på 2 uger. Tidsfrist.   Der   er  fastsat  en   frist  specifikt  for denne type af sager på max. en uge.  Fristen går fra ansøgningens m odtagelse fra borgeren. Praksis.  Regionskommunen  bestræber  sig  på  at afgøre s agen inden for få dage. Frederiksberg   Kommu- ne Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne type af sager. Kommunen har overvejelser om at fastsætte en frist på 1   4 dage for sager, hvor ansøg eren  i  forvejen  er  kendt  i  kommunen,  og hvor der foreligger et overslag fra et bilvær  ksted, eller  hvor  et  overslag  hurtigt  kan  fremskaffes. Kommunen  antager,  at  disse  2  forudsætninger formentlig vil være opfyldt i de fleste tilf  æl  de. Københavns Kommune Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne  type  af  sager.  Tidsfrister  regnes  generelt fra modtagelse af ansø gning. Praksis. Den typiske ekspeditionstid for behand- lingen  af  sager  om  reparation  er  2  –  3  uger  fra ansøgning  til  afgørelse.  De  2    –  3  uger  omfatter den   fulde   sagsbehandlingstid,   da   kommunen varetager   såvel   de   primærkommunale   som   de amtskommunale funktioner. Københavns Amt Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne type af sager. Spørgsmåle  t om fastsætte  lse af tidsfrist vil blive forelagt amtets socialudvalg ved førstkommende udvalgsmøde efter somme  r- ferien. Praksis. Amtets afgørelse træffes hurtigst m   uligt og gerne inden for samme dag, som ansø gningen er modtaget i amtet. Frederiksborg Amt Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne type af sager. Amtet har fastsat en generel frist  på  4  måneder  for  behandling  af  s  ager  om støtte til handicapbiler. Tidsfr isten regnes fra den dag, ansø gningen er modtaget i amtet. Praksis. Ansø gninger behandles fra dag  til dag, og i akutte sager sker bevillingen ofte telefonisk på baggrund af kommunens henve ndelse, således at papirarbejdet udføres efterfø  lgende.
6 Roskilde Amt Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne type af sager, men det oplyses i en kvitte- ringsskrivelse   til   ansøgeren   og   komm unen,   at afgørelse   forve ntes   snarest   muligt.   Amtet   har fastsat en generel frist på 3 måneder for behan  d- ling af sager om støtte til handicapbiler. Tidsfr i- sten regnes fra den dag, ansøgninge n er modtaget i amtet. Praksis.  Afgørelser  træffes  i  princippet  i  de   nne type  af  sager  fra  dag  til  dag,  forudsat  de  er  til- strækkeligt oplyst fra komm  unens side. Vestsjællands Amt Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne type af sager. Amtet har fastsat en generel frist  på  3  mån  eder  for  behandling  af  sager  om støtte til handicapb iler. Tidsfristen regnes fra den dag, ansøgningen er modtaget i a mtet. Praksis. Denne type af sager regnes som akutsa- ger, hvor behandlingstiden er inden for 1- 2 u ger. Storstrøms Amt Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne type af sager. Amtet har fastsat en generel frist  på  3  mån  eder  for  behandling  af  sager  om støtte til hand icapbiler. Tidsfristen regnes fra den dag, ansøgningen er modtaget i a mtet. Praksis.  Ansøgninger  behandles  ”med  det  sa  m- me”, hvis kommunerne har sendt de nødve  ndige oplysninger.  Amtet  har  orienteret  kommunerne om  oplysningsgrundlaget.  Hvis  sagen  mod  for- ventning  ikke  kan  behandles  med  det  samme, orienteres  borgeren  om,  hvornå r  sagen  kan  for- ventes afgjort. Fyns Amt Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne type af sager. Amtet har fastsat en generel frist  på  4  mån  eder  for  behandling  af  sager  om støtte til handicapb iler. Tidsfristen regnes fra den dag, ansøgn ingen er modtaget i amtet. Praksis. Sagerne behandles normalt inden for 1- 2 uger, medmindre reparationen p.g.a. uopsætt  e- lighed allerede er udført. Sønderjyllands Amt Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne type af sager. Amtet har fastsat en generel frist   på   2   mån  eder   vedrørende   behandling   af ansøgninger  vedrørende  handicapbiler.  Tidsfr  i- sten regnes fra den dag, ansøgningen er modtaget i amtet. Praksis. Sagerne behandles normalt umiddelbart
7 efter modtagelsen. Ribe Amt Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne type af sager. Praksis.  Amtet  behandler  sagerne  inden  for  5 hverdage,  regnet  fra  amtets  modtagelse  af  an- søgni ngen, typisk i løbet af 1  – 2 dage. Vejle Amt Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne type af sager. Praksis. Ansøgninger behandles hurtigst m uligt, hvilket  betyder,  at  amtet  som  hovedregel  afgør ansøgningerne  inden  for  en  uge  efter  modtage l- sen. Ringkjøbing Amt Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne type af sager. Som begrundelse nævnes, at amtet betragter sådanne sager som hastes ager. Praksis. Sagerne behandles straks, de modtages i amtet, og afgørelsen vil oftest være truffet i   nden for en uge efter modtagelsen. Århus Amt Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne type af sager. Amtet har fastsat en generel svarfrist for behandling af sager om handicapbi- ler på 3 måneder. Tid  sfristen regnes fra den dag, ansøgningen er modtaget i a mtet. Praksis. Ansøgninger behandles i nden for 4 – 6 dage efter modtagelsen. Viborg Amt Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne type af sager. Praksis.   Amtet   træffer,   hvis   alle   nødvend   ige oplysninger  foreligger,  afgørelse  straks.  Sagsb e- handlingstiden er højst 3 dage.