Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Strafferetskontoret Sagsnr.: 2005-792-0109 Dok.: RAJ40077 Besvarelse af spørgsmål nr. 69 af f 8. juli 2005 fra Folketingets Socialudvalgudvalg. Spørgsmål: ”Ministeren  bedes  kommentere  vedlagte  artikler  fra  Dagbladet  Information  den 13. og 14. juni 2005, og ministeren bedes i den forbindelse oplyse, hvorvidt mini- steren  finder  den  beskrevne  udvikling  hensigtsmæssig  set  ud  fra  et  kriminalpr  æ- ventivt  synspunkt?  Ministeren  bedes  i  den  forbindelse  oplyse  om  samarbejdet mellem Kriminalforsorgen og kommunerne, efter ministerens opfattelse, fungerer optimalt,  samt  hvilke  initiativer  den  omtalte  tværministerielle  arbejdsgruppe  fo  r- ventes at komme med?” Svar: De  pågældende  artikler  i  Information  vedrører  bl.a.  samarbejdet  mellem  Kriminalforsorgen  og kommunerne i forbindelse med løsladelse af personer fra fængslerne.   I 1998 udsendte socialministeren og justitsministeren ”Vejledende retningslinier for samarbe jdet mellem de sociale myndigheder og Kriminalforsorgens institutioner og afdelinger.” I 2003 blev der gennemført en evaluering, som viste, at retningslinjerne endnu ikke var blevet implementeret på en sådan måde, at indsatsen generelt var sammenhængende. Der blev i evalue- ringsrapporten navnlig peget på problemer i forbindelse med samarbejdet om løsladelsen af ind- satte.  Det  fremgik  bl.a.,  at  de  sociale  myndigheder  og  Kriminalforsorgen  i  Frihed  kritiserede fængslerne og arresthusene for ikke at sørge for tilstrækkelig information og inddragelse i plan- lægningen, når indsatte skal løslades, mens fængslerne efterlyste en mere aktiv indsats fra kom- munernes side og pegede på problemer med at få kommunerne til i praksis at påtage sig deres handle- og betalingspligter.   Efter forslag fra den kontaktgruppe, som omtales i artiklerne, og som består af repræsentanter for Socialministeriet, Kriminalforsorgen og Beskæftigelsesministeriet, er det besluttet at indføre en pligt for Kriminalforsorgen og de sociale myndigheder til i nærmere fastlagte tilfælde at udarbej- de  koordinerede  handleplaner  for  personer,  som  skal  løslades  fra  fængslet.  Det  skal  ske  med
- henblik på så tidligt som muligt at iværksætte en samlet indsats og styrke efterværnet for de løs- ladte.  En  arbejdsgruppe  under  kontaktgruppen  har  netop  afsluttet  et  arbejde  med  at  afgrænse målgruppen for en sådan koordineret handleplanspligt. Nærmere regler om koordineret handle- planspligt forventes udformet inden udgangen af 2005.