Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 68 af 8. juli 2005 fra Folketingets Socialudvalg (SOU alm. del). Spørgsmål nr. 68: "Ministeren bedes kommentere vedlagte artikler fra Dagbladet Information den 13. og 14. juni 2005, og ministeren bedes i den forbindelse oplyse, om ministeren finder den omtalte ændring i reglerne om udbetaling af kontanthjælp hensigtsmæssig set ud fra et socialt synspunkt? I benægtende fald, hvilke initiativer agter ministeren da at sætte i værk?” Svar:   Bagudbetaling af kontant- og starthjælp   blev indført i 2003  og var et resultat af den aftale om kommunernes økonomi for 2002, som den daværende SR   - regering indgik med de kommunale parter den 15. juni 2001. Implemente- ringslovgivningen blev vedtaget med tilslutning fra regeringspartierne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre. Baggrunden for at gennemføre bagudbetaling af hjælpen var    et ønske om at opnå større gennemskuelighed og ensartethed med andre ydelser, som all  e- rede var bagudbetalte, fx arbejdsløshedsdagpenge o g løn.  Bestemmelsen gælder for alle, der har behov for at modtage kontanthjælp, og således ikke alene løsladte fra fængslerne. Jeg medgiver, at bagudbetaling af hjælpen   kan give anledning til økonom i- ske problemer for nogle, og af samme grund er der da også  mulighed for at yde en engangshjælp frem til den første kontanthjælps eller starthjælpsudb e- taling. Der er, som det også fremgår af artiklerne,   ikke tale om en stor hjælp, men alene en hjælp til det allermest nødvendige   . Det er dog min opfattelse, at denne hjælp   gør det muligt for langt de fleste at klare sig igennem , indtil der kan udbetales kontant- eller starthjælp  .Artiklerne tegner også et for n   e- gativt billede, når det hævdes, at der kan gå op til to måneder , før der kan ydes hjælp.   Derimod vil der i de tilfælde, hvor den løsladte henvender sig for at modtage hjælp i begyndelsen af en måned   , blive udbetalt engangshjælp for denne måned, og den bagudbetalte hjælp udbetales fra det næste månedsski f- te. Hvis den løsladte henvender sig i midten af en måned  , vil der blive udbe- talt engangshjælp til kalendermånedens udgang.    Ved indgangen til den efter- følgende kalendermåned udbetales der derefter bagudbetalt hjælp svarende til den venteperiode i måneden forinden, hvor den lø  sladte stod til rådighed. Samtidig med udbetalingen af denne hjælp udbetales der engang  shjælp til at dække den del af den efterfølgende måned, hvor den p å gældende er uden Juli 2005 Vores sag 304-0004/05-119-0216
2/2 forsørgelsesgrundlag. Den samlede varighed af engang shjælp bliver således en måned. Artiklerne i Information peger imidlertid på nogle  sociale problemer, som jeg synes, at vi skal lytte til og tage ved lære af.   For eksempel mener jeg, at vi ville komme et godt skridt videre, hvis vi blev bedre til at forberede løsl a- delsen af en indsat. Det er vigtigt, at vi bestræber os på    at fremme resociali- seringen af tidligere straffede, så de ikke begår ny kriminalitet.   Jeg er imid- lertid overbevist om, at vejen til det ikke går gennem ændringer af kontan   t- hjælpsreg  lerne.D  et bedste middel er efter min mening,at   vi hjælper med de løslad te kan få sig et arbejde.  I den forbindelse kan vi fx gøre en indsats for at motivere virksomhederne til at ansætte personer, o  gså selvom de ikke har en pletfri straffeattest.