Folketingets Socialudvalg Dato: 11. august 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  24.  juni  2005 følger hermed  –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 64 (SOU Alm. del). Spørgsmål nr.   64: ” I forlængelse af samrådet den 22. juni 2005 bedes ministeren sende udva   l- get et notat om de problemstillinger, der rejses i tilsynsrapporten fra embeds- læ  gerne i hovedstaden” Svar: Notat af 8. august 2005 vedlægges. Jeg skal gøre opmærksom på, at d e fleste af de problemstillinger, der rejses i tilsynsrapporten,  er  sundhedsfaglige  problemstillinger,  som  hører  under   in- denrigs- og sundhedsministerens ansvarsområde. Eva Kjer Hansen /Jakob Jensen Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] BEB/ J.nr. 20-1118
2 Notat om årsrapport vedrørende Embedslægeinstitutionens tilsyn med plejehjem i Københavns Kommune 2004 1. Indledning De fleste af de problemstillinger, der rejses i Årsrapporten fra Embedslæg e- institutionen,  er  sundhedsfaglige  problemstillinger,  som  hører  under  Inde n- rigs - og Sundhedsministerens ansvarsområde. 2. Problemstillinger, der rejses i notatet 2.1. Sundhedsfaglige og sundhedsrelaterede forhold Bl.a.  på  følgende  områder  er  der  i  Årsrapporten påpeget  sundhedsfagl i- ge/sundhedsrelaterede problemstillinger: Ikke alle plejehjem har udarbejdet skriftlige vejledninger og instruk- ser til personalet. Der var fejl og mangler i relation til medicinhåndteringen på 58 pct. af plejehjemmene. På atten af komm unens plejehjem oplever man samarbejdsproblemer med nogle af de praktiserende læger. Flere  hospitalsafdelinger  kender ikke  aftalen  mellem  H:S  og  Sund- hedsforvaltningen om, at den medicinstatus beboeren udskrives med, skal være underskrevet af en læge. Bemærkninger: Det fremgår af rapporten, at Københavns Kommunes Social  - og Sundheds- forvaltning er opmærksom  på  problemområderne og har på baggrund af de seneste årsrapporter fra  Embedslægeinstitutionen taget initiativ til at få løst de påpegede probl emer. På  medicinhåndteringsområdet er der gennemført en række  tiltag  med  det  formål  at  red   ucere  antallet  af  fejl  i  forbindelse  med medicinhåndtering. Der er bl.a. iværksat et efteruddannelsesprojekt    – i- tet  i  Medicinhåndt eringen”  og  der  er  planer  om  at  indføre    apotekdoseret medicin til de beboere, hvor det er muligt. Som det fremgår af indenrigs - og sundhedsministerens talepapir til brug for samrådet den 22. juni 2005 har Københavns Kommune desuden taget initi  a- tiv til at få løst problemet med, at det kan være svært for plejehjemmene at komme i kontakt med de praktiserende læger.
3 Selvom der stadig er sundhedsfaglige og sundhedsrelaterede forhold, der kan rettes op på, viser rapporten, at der gennemgående er tale om en positiv u  d- vikling, og at kommunen viser vilje til at løse problemerne. 2.2. Plejeplaner Nævnte p  roblemer Det fremgår af årsrapporten    for 2004, at tilsynet fandt eksempler på, at der ikke  var udarbejdet  og/eller  revideret individuelle plejeplaner, ingen samlet beskrivelse af den pleje, der blev udført dag, aften og samt eksempler på, at oplysningerne på ”plejekortene” ikke stemte. Bemærkninger: Formålet med at indføre pligt til at udarbej  de plejeplaner var at skabe et red- skab, der kan medvirke til at sikre og synliggøre en individuel tilrettel ægge  l- se af hjælpen for de svage ældre. Mange plejehjemsbeboere er så svage, at de ikke selv i det daglige kan indgå i  en  dialog  med  personalet  om,  hvordan  de  ønsker  deres  dagligdag  skal forløbe. Netop derfor er det vigtigt, at der  - i samarbejde med pårør  ende eller andre  nærtstående -  udarbejdes  plejeplaner,  så  det  personale,  der  har  den daglige  kontakt  til  den  ældre,  får  kendskab  til  de  individuelle  ønsker  og behov, den ældre har. Plejeplanerne skal løbende justeres, så de afspejler den enkelte brugers   aktu- elle behov for hjælp. Det er en kommunal forpligtelse løbende at følge op på, om der er behov for at justere plejeplanerne. Udarbejdelse af plejeplaner er vigtigt for at sikre, at personalet i det daglige arbejde kan tilrettelægge    plejen bedst muligt, og under størst mulig hensyn til  den  enkelte  ældres  behov  og  ønsker.     Det  er  derfor  ikke  tilfredsstillende, hvis der findes plejehjem,  hvor der ikke  konsekvent udarbejdes plejeplaner for de enkelte beboere. I forlængelse af vedtagelsen  af  L  114 om ændring af lov om social service (respekt for vejledende  tilkendegivelser for fremtiden – ”Plejetestamenter”) planlægger Socialministeriet at udsende en publikation om plejetestamenter mv.  I forbindelse med  udsendelsen vil Socialministeriet i den medfølgende orienteringsskrivelse til kommunerne få  mulighed for at understrege, at det er  et  lovkrav,  at  der  udarbejdes  en  plejeplan  for  hver  enkelt  beboer,  og  at denne plejeplan skal indeholde en samlet beskrivelse af plejen samt at pleje- planerne lø