Folketingets Socialudvalg Dato: 28. september 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  24.  juni  2005 følger herme d –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 63 (SOU Alm. del). Spørgsmål nr.   63: ” Ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrådet den 22. juni 2005 om samrådsspørgsmål E I.   ” Svar: Hermed oversendes talepapir fra samrådet 2 2. juni 2005. Eva Kjer Hansen /Jakob Jensen Bilag vedlagt: Socialministerens talepapir fra samråd i socialudvalget 22.  juni 2005. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] CHS/ J.nr. 20-1118
2 Socialministeriet Ældreenheden J.nr. 20-1118 Chs/beb 20. juni 2005 Udkast til talepapir til samrådsspørgsmål I (SOU alm. del –  spm. E-I) Spørgsmål   I: ” H v o r d a n      v u r d e r e r      m i n i s t r e n e      d e n      k r  i t i k ,  d e r   e r   r e j s t   o m   m a n g l e n d e   f a g l i g h e d   p å   p l  e - j e h j e m m e n e ,   o g   f i n d e r   m i n i s t r e n e ,   a t   d e r   v i l  v æ r e   e n   g o d   i d é   a t   i n d f ø r e   e n   k o n s u l e n t o r d - n i n g   f o r   a t   f o r b e d r e   s a m a r b e j d e t   m e l l e m   l æ - g e r   o g   p l e j e h j e m ? ” S v a r :  [ F a g l i g h e d   –   h o s   l e d e l s e   o g   m e d a r b e j d e - r e ] Ældreområdet  er  et  arbejdsfelt  med  mange  og  alsidige  u    d- fordringer.  Det  kræver  gode  (tvær -)faglige  og  personlige kompetencer hos både ledere og medarbejdere. Det  er  som  bekendt  kommunalbestyrelsen  eller  borgerre- præsentationen, der har det overordnede ansvar for, at me  d- arbejderne  på  plejehjemmene  har  de  fornødne    faglige  og personlige  kompetencer.  Med  dette  ansvar  følger  også  a  n- svaret for at afsætte de fornødne midler    i budgetterne til ef- teruddannelse og kurser mv. Og  det  er  de  enkelte  plejehjemsledere, der  har  ansvaret  for at sikre, at der er personale tilstede, der har en sygeplejefag- lig  viden,  der  gør  dem  i  stand  til  at  vurdere  om  pludselig opstået sygdom hos en beboer kræver akut læge ligt tilsyn. Jeg forventer, at de politiske ledere i kommunerne er deres ansvar bevidst og sikrer, at æ  ldre på plejehjem får den pleje
3 og  omsorg,  som  de  har  brug  for.  Og  jeg  forventer  selvsagt også, at kommunalpolitikerne sørger for, at såvel ledere som medarbejdere på plejehjemmet er både fagligt og personligt kvalificerede til dels at varetage de nødvendige plejeopg aver og dels til at træffe de faglige beslutninger og prioriteri  nger, som en hverdag i et plejehjem løbende kræver. Regeringen har sammen med DF igennem de senere år in d- gået en række aftaler om initiativer målrettet de svageste æl  dre. En del af disse initiativer har bl.a. været rettet mod faglig opkvalificering af såvel ledelse som medarbejdere, som til daglige arbejder med pleje og omsorg af svage æ  l- dre. Bl.a. er der bevilget penge til udvikling af et uddannelses- projekt via Forvaltningshøjskolen for ledere i ældreplejen    – et uddannelsesforløb som nu er blevet permanentgjort og landsdækkende. Forvaltningshøjskolen har endvidere siden 2001  udbudt en diplomuddannelse samt en videregående voksenu ddannelse, som særligt er rettet mod plejepersonale, som til dagligt arbejder med svage (demente) ældre. Og som et resultat af Regeringens aftale med DF om FL 2005 planlægges der nu et efteruddannelse  sprojekt rettet mod praktiserende læger og de udførende plejepersonale (leverandører), som skal bidrage til en bedre tilrettelæggelse af pleje og omsorg for demente medicinske patienter. For- målet er bl.a. at formidle viden om, hvordan den gode di a- log og det gode samarbejde skabes og bevares mellem fx myndigheder, hospitaler, praktiserende læger, plejeperson  a- le og pårørende. [Konsulentordninger] Jeg kan kun hilse det velkomment, hvis Københavns Ko m- mune  ønsker  at  forbedre  samarbejdet  mellem  de  praktis e- rende  læger og  plejehjemmene  ved  hjælp  af  en  konsulen  t-
4 ordning.  Det  må   være  en  kommunal  beslutning,  hvordan man    løser konkrete    samarbejdsproblemer    mellem    de forskellige aktører på æ ldreområdet  i en kommune. [Forsøg med sundhedscentre og forebyggelses - og rå d- givningscentre] Jeg kan i øvrigt oplyse, at Regeringen har afsat i alt 130 mio. kr. til forsøg med sundhedscentre samt forebyggelses - og rå dgivningscentre. Formålet med midlerne er at afprøve forskellige måder at organisere en sammenhængende og tværfa  glig indsats på social - og sundhedsområdet på. Der fokuseres især på, hvordan koordinationen, samspillet og samarbejdet mellem de forskellige aktø rer indenfor og på tværs af social  - og sundhedsområdet, kan forbe dres. Bl.a. lægges der vægt på, at centret k an danne rammen for et styrket tværfagligt samarbe  jde mellem sygehussektoren, so- cial- og sundhedssektoren på kommunalt niveau samt praksissektoren.