Folketingets Socialudvalg Dato: 22. september 2005 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  22.  juni  2005 følger herm ed –  i 5 eksemplarer –  socialministerens svar på spørgsmål nr. 62 (SOU Alm. del). Spørgsmål   62: ” Ministeren   bedes   kommentere   vedlagte   artikler   fra   Århus   Stiftstidende "Handicapbil kom på en uventet udflugt" og "Fanget i bureaukrati" .” Svar: De  to  artikler  indeholder  en  kritik  af  sagsbehandlingen  i  forbindelse  med reparation af særlige indretninger i handicapbiler med udgangspunkt i en sag fra Århus Amt. På  den  baggrund  vil   jeg  kort  redegøre  for  reglerne,  orientere  om  praksis  i Århus  Amt  og  de  øv   rige  amter  og  endelig  omtale  en  mulighed  for  at  ned- bringe sagsbehandlingstiden. Med virkning fra 1. januar 2005 blev det ved æ  ndring af bekendtgørelse om støtte til køb af bil efter § 99 i lov om social service   muligt at yde tilskud til reparation af nødv endige særlige indretni  nger i handicapbiler. Der ydes efter bekendtgørelsen  hjælp til reparation, udskiftning og afmontering   af nødve n- dige indretninger efter behov.  Behandlingen af ansø gninger om udskiftning og reparation skal foregå , så  bilens ejer lider mindst muligt afsavn. Det er amtskommunen, der træffer afgørelse efter indstilling fra kommunen   . Dermed følger proceduren den sædvanlige procedure i bilsager   .R  eglerne om muligheden for  dækning af    udgiften til reparation af nødvendig  særlig in   d- retning  i  handicapbiler  har  som  nævnt    først  været  gældende  fra  1.  januar 2005 . D er er således  tale om et nyt arbejdsområde , som for både kommuner og amter skal finde sin form. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] APL/ J.nr. 649-1679
2 Århus  Amt  har  oplyst  at  have  behandlet  10  sager  om  reparation  af   særlige indretninger  i  handicapbiler.  Sagsbehandlingstiden  har  i  disse  sager  ligget mellem 2 og 7 dage fra modtagelsen af ansøgningen  i amtet. Jeg kan i øvrigt  oplyse, at Socialministeriet for samtlige amter har undersøgt sagsbehandlingstiden  ved  behandling  af ansøgninger  o m  reparation af  nø d- vendige særlige indretninger i handicapbiler.   Jeg har i mit svar af 8. septem- ber 2005 på spørgsmål nr. S 2327 orienteret om resultaterne fra denne unde   r- søgelse.   Kopi  af  svaret  på  dette  spørgsmål  vedlægges. Som  jeg  nævner  i svaret på spør  gsmål nr. S 2327, er det mit indtryk, at der i amterne generelt er forståelse for en kort sagsbehandlingstid for denne type af ansøgninger. Socialministeriet  har  orienteret  amterne  om,  at  der  er  hjemmel  til,  at  kom- munen og amtskommunen kan indgå aftale om , at amtskommunen til kom- munen overlader kompetencen til at træffe afgørelse i disse sager.    Ved ind- gåelse af en sådan aftale, vil der være mulighed for at kunne nedbringe sag    s- behandlingstiden. For god ordens skyld, vil jeg gøre opmærksom på, at der efter kommunalre- formen kun vil være én myndighed, nemlig kommunerne, i nvolveret i denne type sager. Eva Kjer Hansen /Birgitte Lundblad BILAG: Svar af 8. september 2005 på spørgsmål nr. S 2327
3 Folketingets Lovsekretariat Dato: 8. september 2005 Under henvisning til Folketingets brev af 27. juni 2005 følger hermed  –  i 80  eksemplarer  –   socialministerens  endelige  svar  på  spørgsmål nr.  S 2327, stillet af René Skau Björnsson (S). Spørgsmål nr. S 2327: ”Vil ministeren for hvert enkelt amt samt for Frederiksberg, Københavns og Bornholms kommuner oplyse, hvilken frist der efter retssikkerhedslovens § 3,  stk.  2,  er  fastsat  for  behandling  af  ansøgninger  om  reparation  af  særlige indretninger i handicapbiler, og om de nævnte frister i givet fald regnes fra aflevering  af  ansøgningen  eller  fra  amtets  modtagelse  af  ansøgningen,  idet der efter reglerne også forudsættes en forudgående sagsb ehandling i ansøg e- rens kommune?” Svar: I forlængelse af mit foreløbige  svar kan jeg oplyse, at jeg nu har modtaget oplysninger   fra   samtlige   amtskommuner,   Københavns   og   Frederiksberg Kommuner  og  Bornholms  Regionskommune  om  frister  fastsat  for  behand- lingen af ansøgninger om reparation af særlige indretninger af handicapbiler. I vedlagte bilag er de modtagne oplysninger om sagsbehandlingstider sat ind i et skema for overskuelighedens skyld. Der er ikke i retssikkerhedsloven fastsat en bestemt frist for behandlingen af sager om reparation af særlige indretninger i handicapbiler. Det følger imi   d- lertid af § 3, stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det soc iale område, at der skal fastsættes en frist for, hvor lang tid der må gå, inden der skal væ  re truffet en afgørelse. Fristerne kan afhænge af de enkelte sagst   yper. De enkelte afgørelser, en kommune eller en amtskommune træffer, skal s   å- ledes være omfattet af en tidsfrist, og dette gælder, selv om afgørelser i den enkelte  type  af  sager  i  praksis  typisk  træffes  efter  selv  meget  kort  sagsb  e- handlingstid - fra dag til dag. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] APL+KPU/ J.nr. 222-1559
4 Jeg har noteret mig,  at  der i  amterne m.v.  generelt er forståelse for en kort sagsbehandlingstid for denne type af ansøgninger. Som  det  fremgår  af  oplysningerne  i  skemaet,  er  der   i  mange  tilfælde  ikke fastsat en tidsfrist, der omfatter afgørelser om behandling af ansøgninger om reparation af særlige indretninger i handicapb  iler. Socialministeriet  vil  derfor  orientere  samtlige  amtskommuner,  Københavns og   Frederiksberg   Kommuner   og   Bornholms   Regionskommune   om   dette svar. I  den  forbindelse  vil  Socialministeriet  henstille  til,  at  de  myndigheder,  der ikke har fastsat en tidsfrist for et sagsområde, der indeholder ansøgning om støtte til repar ation af særlige indretninger i handicapbile  r, lever op til lovens krav. Eva Kjer Hansen /Birgitte Lundblad
5 BILAG Oplysninger  om  sagsbehandlingstider  for reparation  af  særlige  indre  t- ninger af handicapbiler m.v. i de enkelte amter m.v. Amt m.v. Oplysninger Nordjyllands Amt Bornholms Regions- kommune Tidsfrist.  Der   er  fastsat  en   frist  specifikt  for denne type af sager på 2 uger. Tidsfrist.   Der   er  fastsat  en   frist  specifikt  for denne type af sager på max. en uge.  Fristen går fra ansøgningens modtagelse fra borg eren. Praksis.  Regionskommunen  bestræber  sig  på  at afgøre s agen inden for få dage. Frederiksberg   Kommu- ne Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne type af sager. Kommunen har overvejelser om at fastsætte en frist på 14 dage for sager, hvor ansøg eren  i  forvejen  er  kendt  i  kommunen,  og hvor der foreligger et overslag fra et bilvær  ksted, eller  hvor  et  overslag  hurtigt  kan  fremskaffes. Kommunen  antager,  at  disse  2  forudsætninger formentlig vil være opfyldt i de fleste tilfæ lde. Københavns Kommune Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne  type  af  sager.  Tidsfrister  regnes  generelt fra modtagelse af ansø gning. Praksis. Den typiske ekspeditionstid for behand- lingen  af  sager  om  reparation  er  2  –  3  uger  fra ansøgning  til  afgørelse.  De  2    –  3  uger  omfatter den   fulde   sagsbehandlingstid,   da   kommunen varetager   såvel   de   primærkommunale   som   de amtskommunale funktioner. Københavns Amt Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne type af sager. Spørgsmålet om fastsætte lse af tidsfrist vil blive forelagt amtets socialudvalg ved førstkommende udvalgsmøde efter somme  r- ferien. Praksis. Amtets afgørelse træffes hurtigst m   uligt og gerne inden for samme dag, som ansø gningen er modtaget i amtet. Frederiksborg Amt Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne type af sager. Amtet har fastsat en generel frist  på  4  måneder  for  behandling  af  s  ager  om støtte til handicapbiler. Tidsfr isten regnes fra den dag, ansø gningen er modtaget i amtet. Praksis. Ansøgninger behandles fra  dag  til  dag, og i akutte sager sker bevillingen ofte telefonisk på baggrund af kommunens henve ndelse, således at papirarbejdet udføres efterfø  lgende.
6 Roskilde Amt Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne type af sager, men det oplyses i en kvitte- ringsskrivelse   til   ansøgeren   og   komm unen,   at afgørelse   forve ntes   snarest   muligt.   Amtet   har fastsat en generel frist på 3 måneder for behan  d- ling af sager om støtte til handicapbiler. Tidsfr i- sten regnes fra den dag, ansøgningen er modtaget i amtet. Praksis.  Afgørelser  træffes  i     princippet  i  denne type  af  sager  fra  dag  til  dag,  forudsat  de  er  til- strækkeligt oplyst fra komm  unens side. Vestsjællands Amt Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne type af sager. Amtet har fastsat en generel frist  på  3  mån  eder  for  behandling  af  sager  om støtte til handicapb iler. Tidsfristen regnes fra den dag, ansøgningen er modtaget i a mtet. Praksis.  Denne typer  af  sager  regnes  som  akut- sager,  hvor  behandlingstiden  er  inden  for  1-  2 uger. Storstrøms Amt Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne type af sager. Amtet har fastsat en generel frist  på  3  mån  eder  for  behandling  af  sager  om støtte til hand icapbiler. Tidsfristen regnes fra den dag, ansøgningen er modtaget i amtet. Praksis.  Ansøgninger  behandles  ”med  det  sa  m- me”, hvis kommunerne har sendt de nødve  ndige oplysninger.  Amtet  har  orienteret  kommunerne om  oplysningsgrundlaget.  Hvis  sagen  mod  for- ventning  ikke  kan  behandles  med  det  samme, orienteres  borgeren  om,  hvornår  sagen  kan  fo r- ventes afgjort. Fyns Amt Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne type af sager. Amtet har fastsat en generel frist  på  4  mån  eder  for  behandling  af  sager  om støtte til handicapb iler. Tidsfristen regnes fra den dag, ansøgningen er modtaget i amtet. Praksis. Sagerne behandles normalt inden for 1- 2 uger, medmindre reparationen p.g.a. uopsætt  e- lighed allerede er udført. Sønderjyllands Amt Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne type af sager. Amtet har fastsat en generel frist   på   2   mån  eder   vedrørende   behand ling   af ansøgninger  vedrørende  handicapbiler.  Tidsfr  i- sten regnes fra den dag, ansøgningen er modtaget i amtet.
7 Praksis. Sagerne behandles normalt umiddelbart efter modtagelsen. Ribe Amt Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne type af sager. Praksis.  Amtet  behandler  sagerne  inden  for  5 hverdage,  regnet  fra  amtets  modtagelse  af  an- søgni ngen, typisk i løbet af 1  – 2 dage. Vejle Amt Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne type af sager. Praksis. Ansøgninger behandles  hurtigst muligt, hvilket  betyder,  at  amtet  som  hovedregel  afgør ansøgningerne  inden  for  en  uge  efter  modtage l- sen. Ringkjøbing Amt Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne type af sager. Som begrundelse nævnes, at amtet betragter sådann e sager som hastesager. Praksis. Sagerne behandles straks, de modtages i amtet, og afgørelsen vil oftest være truffet i   nden for en uge efter modtagelsen. Århus Amt Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne type af sager. Amtet har fastsat en generel svarfrist for behandling af sager om handicapbi- ler på 3 måneder. Tid  sfristen regnes fra den dag, ansøgningen er modtaget i a mtet. Praksis. Ansøgninger behandles i nden for 4 – 6 dage efter modtagelsen. Viborg Amt Tidsfrist. Der er ikke fastsat en frist specifikt for denne type af sager. Praksis.   Amtet   træffer,   hvis   alle   nødvend   ige oplysninger  foreligger,  afgørelse  straks.  Sagsb e- handlingstiden er højst 3 dage.